• jossan951

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Min man ansökte om uppehållstillstånd för anknytning i oktober 2014. När han var på intervju i juni på ambassaden så sa de att vi har en väldigt enkel ansökan som ska vara lätt att godkänna (vi har barn ihop och har bott tillsammans i utlandet i 4 år). Kvinnan på ambassaden rådde oss till och med att kontakta migrationsverket för att se om de kan skynda på processen eftersom vår ansökan ska vara så "lätt".

Men hos migrationsverket tog det stopp.. Kvinnan jag pratade med sa att väntetiderna på hemsidan (9 månader) är minimumtider och att ingen kan säga hur lång tid det kommer ta efter det. När jag nämnde att vi hoppats på att kunna flytta i Oktober (ett år efter att vi skickat in ansökan) så sa hon att det nog var väldigt optimistiskt att tro för att kön är låååång. 

Sååå otroligt frustrerande, förstår inte varför väntetiderna ska vara så långa och varför de inte kan ge mer exakta väntetider....

• jossan951
    .
    Jag för statistik angående detta för inget de säger går att lita på, de 2 senaste som fick beslut hade väntat 18,8 samt 13,1 månader respektive, men dessa var också väldigt sena. Enligt de ärendena jag har sett så är medelvärdet av avslutade fall 9.3 månader, men enbart 25,2% av alla fall jag sett är avslutade, vilket betyder att det är många som fortfarande inte fått resultat efter 9,3 månader, och de som är under 9,3 har inte sällan haft förtur. (se länken i min sidfot om du är intresserad)

Detta var ett väldigt långt sätt av mig att säga: sök nu medan du kan bli berättigad förtur!
    Riktigt bra statistik,vilket jobb du lagt ned! Lägg gärna till oss: Sökte: 26 okt 2014 Intervjumail: 15e april 2015, intervju: 3e juni 2015.

Min man är från Turkiet men vi har sökt från Storbritannien eftersom vi bott här i 4 år tillsammans. Ansökan befinner sig just nu i Örebro.

Är så otroligt frustrande på denna väntan. På ambassaden under intervjun sa de att det inte kommer ta länge att få vårt beslut eftersom vi både är gifta och har barn ihop men när man läser här så verkar det ju som om vi bara kan drömma om att få allt klart innan årsslutet....
  • jossan951
    Deitch skrev 2015-08-19 23:16:28 följande:
    Kul att den är till nytta, jag har lagt till er också.

I och med att ni har sökt i oktober hoppas jag att ni får svar snart! Ring till eran enhet titt som tätt och var på! (Det är ingen idé att ringa till Migrationsverkets huvudväxel, de kan inte påverka någonting - eller ens ge meningsfulla svar för den delen, bortslösad tid att stå i de köerna)
    Jag hoppas på det med, men är inte så optimistisk. Har testat att ringa huvudväxeln men efter en timmes väntetid så kunde de bara meddela att vår ansökan ligger i Örebro. Har testat att mejla Örebro ett flertal gången och får faktiskt svar av dem riktigt snabbt men bara standardsvar såsom att vår "ansökan ligger i balans" (vad nu det betyder!?). 

Det mest ingående svaret vi fick var att "det nog är optimistiskt att tro att vi ska hinna få svar på vår ansökan i Oktober" (vilket är ett år efter att vi ansökt). 

Tror ni det hjälper att ringa? Jag har mest tänkt att det är bättre att de arbetar med vad de ska göra (godkänna ansökningar) istället för att sitta och slösa tiden med att säga till mig att vår ansökan är i balans. Man verkar ju inte få några bra svar från dem i allafall?

Funderar på att testa att ringa till Örebro ändå och se vad de säger. Någon som har ett telefonnummer till Örebro enheten?
  • jossan951
    bulaerea skrev 2015-11-06 23:04:55 följande:

Land: Mexiko
    Ansökan 27 november 2014
    Intervju: Maj 2015

Väntar beslut.

I vårt fall ett väldigt enkelt beslut... Det finns för många Cpt. Obvious situationer som tar tid. Läste om en svensk tjej som var gift, hade bott tillsammans med en kille, hade barn med honom registrerat i ett annat land, inget direkt u-land heller som skulle vara misstänkt för förfalskning. De fick vänta i 8 månader. Det är inte rimligt någonstans. Det ärendet hade tagit någon timme att besluta om.

De ska avgöra om en relation är seriös. Det lär den vara om du är beredd att vänta nästan ett år + när den ena partnern är beredd att lämna allt vad trygghet de har i deras land (förutsatt att det är ett hyfsat tryggt land och att personen har en bra karriär, utbildning osv vilket säkert är fallet i många av ärenden).

Lovar att 50% av ärenden hade kunnat avgöras om någon tittat på dem i 2 timmar. Dessa borde prioriteras för att få bort högarna som väntar. Så får de mer komplicerade fallen ta sin tid. Jag som laglydig svensk medborgare ska inte behöva pausa mitt liv för att migrationsverket prioriterar annat.

Vågar inte tänka på vad väntetiderna blir nu när det kommer 9000 människor i veckan där en del säkert har släktingar som de tänkter försöka få hit...

Jag förstår verkligen inte heller varför väldigt lätta fall ska ta så lång tid, som du säger så kan det inte ta mer än nån timme att godkänna de allra flesta så fort de bara tittat på den. Den tjej du läst om som "bara" fått vänta 8 månader ska nog vara väldigt lycklig. Vårt fall borde också vara väldigt enkelt kan jag tycka men ändå har vi väntat i nästan 13  månader nu...

Jag är född och uppvuxen i Sverige till svenska föräldrar. Jag träffade min man (som ursprungligen är från Turkiet) i London 2009.

Flyttade ihop i London januari 2011
    Gifte oss september 2011
    Köpte hus tillsammans (i London) september 2012
    Vår son föddes augusti 2013

Skickade in vår ansökan 26e oktober 2014
    Intervju 3e juni 2015

Och nu..... INGENTING!

Jag fattar verkligen inte varför det ska behöva ta såhär lång tid? Vi har skickat med bevis på allt jag nämnde ovan men ändå händer ingenting!!! 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid