bulaerea skrev 2015-11-06 23:04:55 följande:
Land: Mexiko
Ansökan 27 november 2014
Intervju: Maj 2015
Väntar beslut.
I vårt fall ett väldigt enkelt beslut... Det finns för många Cpt. Obvious situationer som tar tid. Läste om en svensk tjej som var gift, hade bott tillsammans med en kille, hade barn med honom registrerat i ett annat land, inget direkt u-land heller som skulle vara misstänkt för förfalskning. De fick vänta i 8 månader. Det är inte rimligt någonstans. Det ärendet hade tagit någon timme att besluta om.
De ska avgöra om en relation är seriös. Det lär den vara om du är beredd att vänta nästan ett år + när den ena partnern är beredd att lämna allt vad trygghet de har i deras land (förutsatt att det är ett hyfsat tryggt land och att personen har en bra karriär, utbildning osv vilket säkert är fallet i många av ärenden).
Lovar att 50% av ärenden hade kunnat avgöras om någon tittat på dem i 2 timmar. Dessa borde prioriteras för att få bort högarna som väntar. Så får de mer komplicerade fallen ta sin tid. Jag som laglydig svensk medborgare ska inte behöva pausa mitt liv för att migrationsverket prioriterar annat.
Vågar inte tänka på vad väntetiderna blir nu när det kommer 9000 människor i veckan där en del säkert har släktingar som de tänkter försöka få hit...
Jag förstår verkligen inte heller varför väldigt lätta fall ska ta så lång tid, som du säger så kan det inte ta mer än nån timme att godkänna de allra flesta så fort de bara tittat på den. Den tjej du läst om som "bara" fått vänta 8 månader ska nog vara väldigt lycklig. Vårt fall borde också vara väldigt enkelt kan jag tycka men ändå har vi väntat i nästan 13 månader nu...
Jag är född och uppvuxen i Sverige till svenska föräldrar. Jag träffade min man (som ursprungligen är från Turkiet) i London 2009.
Flyttade ihop i London januari 2011
Gifte oss september 2011
Köpte hus tillsammans (i London) september 2012
Vår son föddes augusti 2013
Skickade in vår ansökan 26e oktober 2014
Intervju 3e juni 2015
Och nu..... INGENTING!
Jag fattar verkligen inte varför det ska behöva ta såhär lång tid? Vi har skickat med bevis på allt jag nämnde ovan men ändå händer ingenting!!!