• Maspower

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Läste följande på Thailandsforum

Pratade med kundtjänsten hos Mig igår, fick äntligen klartext på hur de räknar handläggningstiderna för "Flytta till någon i Sverige":

Alla ansökningar utanför Europa hamnar i tredje gruppen per automatik då det alltid ingår intervju på ambassaden. Normal väntetid är då 9-14 månader, med 90% av ärendena klara vid 14 månader, alltså precis som innan sammanfogningen av köerna. Om man har grund för förtur kortar det givetvis väntetiden men oklart med hur mycket...

Detta var alltså för första ansökningen, ansökan om PUT borde vara enklare då ingen ambassadbesök behövs och alla dokumenten för att få UT ju redan är behandlade, enda som återstår är bekräftelse på att UT är beviljat på riktiga grunder.

skickade in våran ansökan 10/6 -15

• Maspower
    sjömannen skrev 2015-07-22 21:54:18 följande:
    Hej.
    Och vad är det som säger att din tolkning är riktig? Det kan ju likaväl vara så att man tolkar in en tidsåtgång för TUT under beskrivningen "Ansökan som behöver kompletteras (med t.ex. ett ambassadbesök) är 4 till 9 månader. Att tro någon som på migrationsverket sagt si eller så är ju lika lite värt som ett utgånget kvitto på pantbanken (Ledsen! Kom inte på någon bättre jämförelse)
    Länge leve optimisterna!!!!
    Man for hoppas hen har fel.
  • Maspower

Men då borde de som har flyttats från anknytningsärenden komma tillbaka tycker man.

• Maspower

Man blir tokig på MIG
    Ansökan 10 Juni 2015
    ingen intervju än

Min flickvän som är från Thailand är här på besöks visum och nu har hon råkat bli gravid. Vet att man inte kan få förtur längre men samtidigt står det ...
    "Alla ansökningar handläggs istället skyndsamt utifrån omständigheterna i dem"
    Ringer och frågar dem om det blir någon skillnad nu när hon är gravid och om man tar någon hänsyn till det. Får som svar att det kan inte kundtjänst svara på hon som jag pratade med kunde inte svara på det. Ska se om jag kan få tag i någon handläggare/beslutfattare som kan svara på det. Blir så frustrerad på dessa svar.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid