• mimoo90

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 14:01:48 följande:

Västerås blir jag kopplad till varje gång jag ringer, vilket är ungefär varannan vecka. Varje gång får jag veta att ingen börjar hantera ärendet ännu, och att dom i just Västerås är mycket efter...

Men jag tycker att det är sjukt. Så din man har inte varit på någon intervju alls

Vad är det för typ av ansökan? Jag skulle överklaga om jag var du
  • mimoo90
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-18 23:24:13 följande:

Nej, ingen intervju alls. Inhen information om något. Ringer jag till m-verket kan ingen svara på något, endast att de kommer kontakt oss. Men inget, INGET, händer.

Det låter inte klokt. Ring varje dag o uppmuntr de att du behöver få en handläggare NU! Är ni gifta? Jag är gift borgligt med min man sedan 20 mars 2015. Ansökt 29 mars 2015, elektroniskt.

Väntar på intervju mejlet.
  • mimoo90

Vi ansökte 29 mars 2015 och ännu har min man inte fått någon intervju mejl. Jag ringer till våran enhet då och då. Idag sa telefonisten att väntetiden för intervju är 6-7 månader. Kan det stämma? Nu när jag läser i tråden verkar som att ingen väntat så länge o bli uppmanad boka tid på ambassaden. Förut sa de att väntetid för att få intervju mejl runt 5 månader. Jag fattar inte varför de ska hålla på o ändra historian hela tiden.

• mimoo90
    Ott skrev 2015-09-22 07:48:30 följande:

Vi ansökte också i mars och har inte heller fått intervjumejl än. Vi får hoppas på att det kommer snart :)

Tycker du att det är roligt eller? Har du kollat varför? Vilken enhet har du ditt ärende? Vart kommer din partner ifrån?
  • mimoo90
    Anonym (Långa väntan...) skrev 2015-09-21 23:28:12 följande:

Vi ansökte i juli 2014 och mannen har inte fått intervjutid. Har dock fått förtur pga graviditet beviljat idag, efter en överklagan då det nekades först. Så, det kan ta tid..

Men det du säger är helt sjukt. Jag känner ingen som har väntat så länge. Något måste ha hänt. Man ska inte behöva vänta mer än 7 månader för intervju mejl. Dom måste ha tappat bort ditt ärende i deras system och glömt bort er. Såhär länge får man inte vänta.
  • mimoo90
    Ott skrev 2015-09-22 21:37:58 följande:

Självklart är det inte roligt. Jag mejlade migrationsverket för omkring en månad sedan och frågade när vi kan vänta oss ett mejl om att det är dags för intervju. Fick till svar att intervjumejlet kan komma före eller efter sex månader, så det var inte särskilt informativt. Jag vet inte om vi tillhör nån enhet än. Min partner är från Sydafrika.

Det är självklart att du har ditt ärende på någon enhet. Ringer du till migrationsverket och frågar så får du reda på det. Så är det typ med det mesta upplever jag. Frågar man inte skiter de i en...jag skulle inte heller veta de om ja aldrig frågade tycker att de är väldigt ohjälpsamma
  • mimoo90
    Anonym (Det hände) skrev 2015-09-23 21:36:22 följande:

Hej alla!!!

Har följt denna tråd i två år och har varit stressande att läsa att flesta av er har fått vänta väldigt länge på att få ett beslut samtidigt veta att det är många som sitter i samma sits och stöttar varandra, men igår fick jag beslutet.

Land: Tunisien

Ansökt: 2014-12-22

Intervju: 2015-04-16

Intervjumail: 2015-07-02

Beslut: 2015-09-22, Bifall

Enhet: Växjö

Ledtid: Exakt 9 mån.

Pappersansökan

Jag och min fru är fortfarande i chocktillstånd då vi var inställda att detta skulle ta minst 15 mån för att få ett beslut. Efter att jag hade skickat in intervjumail så passade jag på att ringa till MigV och fick då reda på att jag hade en handläggare. Då insåg jag att det var samma handläggare som hade skickat intervjumail till mig.

Ringde handläggaren två gånger och var väldig trevlig. Första samtalet frågade jag henne hur det gick för Växjö enheten och hur lång ledtiden var. Det ville hon inte svara på. Det hon sa var att hon hade väldigt mycket att göra just nu och att det är många ansökningar som ligger före. Jag frågade henne vad jag behövde göra för att påskynda processen och hon sa att jag inte kunde göra något då mitt ärende inte behövde några kompletteringar. Frågade henne när jag skulle återkomma och hon sa två veckor. Ringde tillbaka efter två veckor och hon sa att hon inte hade kollat på ärendet och det är som sagt svårt och berätta då det är många ansökningar som ligger före. Då sa jag att jag återkommer om några månader. 

Jag tror att det gick ganska fort för oss då jag hade bifogat allt som kunde bifogas. Dvs. chatthistorisk, samtalshistorik, pass stämplar, tusentals foto och flygbiljetter. Bifogade även ett mail som jag hade fått från Viber då jag frågade de om jag kunde få hela samtalshistorik med min fru från första början. 

Tips för er som har väntat länge: Var på! - MEN va ej otrevliga!! Fråga handläggare gång på gång vad som kan tänkas att komplettera för att processen ska gå fortare. 

Vill även notera att jag fortfarande kommer behöva hjälp från er då jag behöver veta vad som nu kommer gälla för min fru och vart jag ska ta henne för att hon ska bli ett med samhället här i Sverige. Vart ska jag börja) Skicka gärna PM till mig och dela med er tipsen :)

Sist men inte minst - Lycka till! Ni har varit min stöttepelare och jag önskar att ni får besked snart såsom ni förtjänar det!

Mvh, Er vän

Grattis! ! Du borde vara jätte jättelycklig. Är du svensk eller kommer du också ursprungligen från Tunisien?
  • mimoo90
    Ott skrev 2015-09-24 20:20:48 följande:

Ringde till Migrationsverkets kundtjänst idag och fick reda på att vårt ärende ligger i Norrköping. Jag frågade om ett telefonnummer dit men de sa att nummer är nedstängt för att de har så mycket att göra, vet inte om det är sant. Är det någon som har numret dit?

Frågade även om det gick att säga ungefär när vi kommer få vårt intervjumejl, men killen jag pratade med sa bara att väntetiden för mejlet är 6-8 månader. Vi ansökte i mars.

Jag och min man ansökte också i mars och väntar på intetvju mejlet! Känns så himla jobbigt!!!
  • mimoo90
    jessib skrev 2015-09-26 16:52:55 följande:

Hej alla,

idag fick vi vårt beslut. Ska ringa måndag 08.00 för att kolla om det är bifall eller avslag (bifall va?).

Tidslinje:

sökte 03 september 2014,

intervju 23 mars 2015,

beslut: 26 september 2015.

De har inte efterfrågat kompletteringar, jag har ej varit på intervju.

Vi har inte ringt någon på sistone utan bara väntat.

Maria pizzo tog vårt beslut, var inte det samma som tog massa beslut förra veckan?

Stort grattis till dig!!! Skönt att du slapp vänta mer än 13 månader. Jag har också mitt ärende i umeå. Min man ansökte elektroniskt 2015-03-29 och vi väntar på intervju mejlet. Det har gått 5 månader och 29 dagar. Hoppas att det stämmer som du har skrivit att man väntar längst på intervju mejlet. Allt är bara jobbigt just nu
  • mimoo90
    Longingwife skrev 2015-09-27 20:01:49 följande:

Man blir ju spyfärdig på denna väntan . Jag undrar när ni träffat eran partner under utredningstiden har ni skickat in kompletteringar till miv. Och vart i så fall ? Jag har ju rest med denna gång i okt 2 ggr till han . Tänkte ska man maila över bilder och pass kopior till dom ?

Jag reste i augusti och har mejlat flygbiljetter, visum o bilder till dem. Ring till migrationsverket o fråga om mejl adress för din enhet där din ansökan är. Skriv i meddelandet ditt namn och sökandes namn och datum för ansökan och erat kontroll/ärende nummer.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid