eline08 skrev 2015-12-03 08:04:12 följande:
Hej,
Migrationsverkets hemsida talar inte sanning nej.
Det är möjligt att det kommer ta 2 år, men ingen kan säga det säkert eftersom det kan hända saker med administrationsprocessen och lagar, i dagsläget om det fortsätter utan förändring säger handläggarna i denna tråd att det kan komma att ta 2 år ja.
Det s.k kösystemet är inte rättvist, det kan bli till er fördel eller nackdel.
Snabbast ska det visst gå om man söker från svensk ambassad. I dagsläget, men det kan ju också ändras.
En del på MIG säger att det är förbjudet att vistas i Sverige under handläggningstiden, men det är det inte alls.
Förutsatt han man får visum, om man nu behöver ett. Och det kan vara svårt. Däremot bör man inte vara här när ett beslut ska tas. Men det är ju en ganska sällsynt händelse ;)
Men gör det- sök turistvisum.
Om jag vore dig skulle jag även försöka få en tid för intervju på en ambassad omedelbart, med hänvisning åter igen, till den absurda kötiden.
Jag lyckades få en tid, utan att MIG var inblandande. Det var bara att informera MIG om vilken ambassad som gällde sedan.
Hej Eline,
Tack snälla för ditt svar :)
Så man kan alltså boka en intervju själv? Typ nått man helt enkelt får prata sig till?
Vill du berätta om din historia? Från vilket land kommer din man? Är han här nu? Hur lång tid tog det för er?
Min pojkvän är från Turkiet och har varit här på turistvisum nu i oktober. Borde förhoppningsvis inte vara några problem att få turistvisum igen då :)