• Vilsen27

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej Anonymus ja skicka gärna PM till mig. Jag har fått höra att jag kan drabbas om han bor hos mig papperslös?

• Vilsen27

Hej tack för dina svar. Ja du kan skicka PM till mig.

Jag har fått höra att om han kommer hit och han bor med mig så kan jag få problem för att han "gömmer" sig hos mig då.

Anonym (Anonymus) skrev 2015-12-27 15:18:44 följande:

Jag menar- om han skulle komma hit så är det inte du som gör något olagligt. 

Det finns många ärenden där sökande vistats i Sverige i flera år som papperslösa, 

dom har fått uppehållstillstånd i alla fall. 

• Vilsen27
    Anonym (Jadu) skrev 2015-12-27 22:41:33 följande:

Han kommer inte att få uppehållstillstånd så länge han befinner sig i  Sverige och han kommer inte få uppehållstillstånd så länge han har en asylansökan i Tyskland.  Det som jag tror måste hända är att han får vänta på beslut i Tyskland sedan vänta på ansökan om uppehållstillstånd.

Du kommer inte hamna i problem om du huserar en papperslös. Men det är nog inget jag skulle rekommendera. Det är liksom svårt att få jobb, svårt med allt. 

Ja precis och det är därför jag känner mig så himla vilsen över hur vi ska göra. Som du sa allt blir så svårt. Jag kommer inte klara av att stödja honom ekonomiskt i så många år medans vi väntar på uppehållstillstånd. Har någon koll på hur lång tid det kan ta att få uppehållstillstånd som papperslös?
  • Vilsen27
    Lillaaan877777 skrev 2015-12-28 19:05:27 följande:

Till Vilsen27:

Hatar att säga detta men han kan inte vara seriös med detta! Om ni har ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning till dig och sedan söker han om asyl i Tyskland? Redan där är risk för misstanke på skenäktenskap. Även om det inte är så i alla situationer så är det återkommande att många som söker på anknytning där partnern också ansökt om asyl så finns misstanke.

Förutom detta så kommer Dublinförordningen att gälla - och kommer han till Sverige och söker asyl kommer det bli ett dublin beslut där han skickas tillbaka till Tyskland där hans ansökan ska prövas då han redan har ansökt där. Tyskland och alla andra schengen länder har väldigt restriktiv asylpolitik gentemot Marocko inklusive barn utan vårdnadshavare med marockansk ursprung ges det inga asyl. Han asylansökan i Tyskland är redan registrerad och bästa är att han återvänder till Marocko och väntar på ert UT process där. Varför kan han inte återvända till marocko? Enligt omvärldsanalys om Marocko så finns det inga problem för människor att skickas tillbaka dit. Hoppas det löser sig

Jag vet det är riktigt illa. Han ville inte söka asyl i Tyskland utan ville komma hit. Men han kände att det var en sor risk att åka hit just vid det tillfället.

Sedan kom polisen och tvingade honom att lämna finger avtryck och eftersom han inte hade tillräckligt med pengar att åka hit så var han även tvungen att söka asyl då.

Han kan inte åka tillbaka eftersom han kommer bemöta rättsliga problem i och med att han var med om en bilolycka där han körde för fort och körde in i någon annan. Så om han återvänder till Marocko kommer han åka in.

Det är därför jag känner mig så lost i vad jag ska göra. Vet varken ut eller in.

Jag tror att hans plan är att leva papperslös tills han får uppehållstillsånd. Vet bara inte hur lång tid sånt kan ta.
  • Vilsen27
    Anonym (Anonymus) skrev 2015-12-28 21:38:47 följande:

En mycket knepig situation- det bästa vore om det gick att avbryta asylansökan i Tyskland, sen får han vistas i ett annat- typ Tunisien eller dyl? Något slags jobb brukar dyka upp längs vägen, jag har hört att Saudi arabien behöver arbeskraft generellt.  

Ge inte upp honom innan du har fakta på bordet iaf. :(  Åk och hälsa på honom i Tyskland. 

:o

Ja det är sjukt jobbigt. Det enda är ju att han är papperslös vet inte om han kommer in någon annanstans. Speciellt i Tunisien eller Saudi Arabien.

Ja jag vill åka och hälsa på honom och få lite mer klarspråk i hela situationen.
  • Vilsen27
    Anonym (Jadu) skrev 2015-12-28 14:04:45 följande:

En process kan numera ta mer än ett år. Han har rätt att ansöka här i Sverige också, om asyl dvs. Hans asylskäl kommer då att redas ut först om han enligt dublinförordningen inte skickas tillbaka till Tyskland. Gör man dessutom en uppehållsansökan på anknytning till någon brukar Migrationsverket vilja att personen är utomlands vid beslutstillfället. Detta är svåra grejer som jag som vanlig person inte kan svara på. Jag föreslår att du tar kontakt med eran handläggare eller kundtjänst. Enligt min erfarenhet är det bäst att maila.

Tack för ditt tips!

Kan man avsluta en asylansökan i ett annat land för att försöka söka asyl i ett annat?

Jag får ta och höra av mig till Migrationsverket. Vill dock vara anonym.. Får se hur jag ordnar allt.

Tack så mycket alla för era tips!
  • Vilsen27
    Anonym (Jadu) skrev 2016-01-05 12:26:01 följande:

Det är.möjligt att den andra parten, inte staten vill utkräva hämmd.

Det är precis så det ligger till. Personen som han råkade krocka i, i allt för hög hastighet, vill hämnas på honom. De drog först in hans körkort och han fick inte tillbaka den på 3 år eftersom mannen som blev påkörd ville inte att han skulle ha tillbaka den.

Hela systemet är tyvärr väldigt korrupt i Marocko.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid