Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Vad kostar det att gå före i kön föresten? ;)
Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.
Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.
HUR kommer detta sig kan man ju undra?!
När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.
Mycket märkligt!!
Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?
Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..
Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!
Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!
Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"
Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation
Hejsan,
Jag har blivit satt i en svår och jobbig situation som jag inte vet hur jag ska tackla. Eftersom jag inte kan så mycket om det här ämnet så känns det som om jag är ute och spelar på en helt annan liga.
Det är nämligen som så att jag är förlovad med en Marockan, vi har sökt om att få uppehållstillstånd åt honom så han kan komma hit och vi kan starta vårt liv ihop. Men en dag beslutar han sig för att ta saken i egna händer, han tar sig över den europeiska gränsen på samma sätt som flyktingarna.
Jag fick först reda på det när han väl var i Grekland. Nu sitter han på ett flyktingläger i Tyskland och som många vet så är det svårt att ta sig över hit i dagsläget. Så han har sökt asyl där nu.
Med största sannolikhet så får han nog inte någon asyl där i och med att han inte har så mycket att fly från. Det ända är att om han skickas tillbaka till Marocko så kommer han sättas i fängelse.
Först och främst eftersom han var med om en olycka där han ska få sitta av tiden samt att marockaner som har lämnat landet olagligt får tydligen straff.
Nu vet jag varken ut eller in, vad ska jag göra??
Finns det något jag kan göra överhuvudtaget?
Om han är här olagligt innebär det ju att jag kan hamna i rättslig trubbel. Jag är så vilsen och skulle uppskatta lite vägledning.
Hejsan,
Jag har blivit satt i en svår och jobbig situation som jag inte vet hur jag ska tackla. Eftersom jag inte kan så mycket om det här ämnet så känns det som om jag är ute och spelar på en helt annan liga.
Det är nämligen som så att jag är förlovad med en Marockan, vi har sökt om att få uppehållstillstånd åt honom så han kan komma hit och vi kan starta vårt liv ihop. Men en dag beslutar han sig för att ta saken i egna händer, han tar sig över den europeiska gränsen på samma sätt som flyktingarna.
Jag fick först reda på det när han väl var i Grekland. Nu sitter han på ett flyktingläger i Tyskland och som många vet så är det svårt att ta sig över hit i dagsläget. Så han har sökt asyl där nu.
Med största sannolikhet så får han nog inte någon asyl där i och med att han inte har så mycket att fly från. Det ända är att om han skickas tillbaka till Marocko så kommer han sättas i fängelse.
Först och främst eftersom han var med om en olycka där han ska få sitta av tiden samt att marockaner som har lämnat landet olagligt får tydligen straff.
Nu vet jag varken ut eller in, vad ska jag göra??
Finns det något jag kan göra överhuvudtaget?
Om han är här olagligt innebär det ju att jag kan hamna i rättslig trubbel. Jag är så vilsen och skulle uppskatta lite vägledning.
En mycket knepig situation- det bästa vore om det gick att avbryta asylansökan i Tyskland, sen får han vistas i ett annat- typ Tunisien eller dyl? Något slags jobb brukar dyka upp längs vägen, jag har hört att Saudi arabien behöver arbeskraft generellt.
Ge inte upp honom innan du har fakta på bordet iaf. :( Åk och hälsa på honom i Tyskland.
:o
Jag hatar också att ge dig råd, men jag anser att han ska börja med att avtjäna eventuellt straff först. På det viset visar han att han accepterar ett lands lagar. Det borde vara en god grund för att starta ett nytt liv i ett annat land.
Jag förstår att det låter hjärtlöst, men min grundinställning att man ska stå för sina handlingar.
Jag förstod att den här reaktionen skulle komma. Jag talade inte om något fängelse jag talade om att genomgå rättsprocessen som gäller i ett land. Jag får uppfattningen att du anser att rättsprocessen i Marocko inte håller tillräckligt hög kvalitet? Ungerfär som Juliane Assange inte litar på vår svenska rättsprocess.
Jag måste faktiskt säga att jag håller med fsecure22, hur hjärtlöst det än låter. Har man gjort sig skyldig till ett brott får man stå för det - att skylla på ett korrupt rättsligt system håller inte, det måste han ha känt till på förhand. Har andra människor åsamkats lidande kan ju knappast detta pars välbefinnande sättas i första rummet.
Det sagt så vet vi givetvis inte alla detaljer.
Hej!
Jag har följt forumet i över ett år, eftersom jag är anhörig till en som är i samma situation som de flesta här.
Som en liten uppmuntran till er, så kan jag berätta att de sökte i början av dec. -14 och nu i veckan kom ett beslut.
Det tog alltså 13,5 månad, men det verkar som att Migv. betar av kön i ungefär den takten.
Håll ut!
Hej!
Jag har följt forumet i över ett år, eftersom jag är anhörig till en som är i samma situation som de flesta här.
Som en liten uppmuntran till er, så kan jag berätta att de sökte i början av dec. -14 och nu i veckan kom ett beslut.
Det tog alltså 13,5 månad, men det verkar som att Migv. betar av kön i ungefär den takten.
Håll ut!
Det är intressant att läsa om alla varierande besked rörande handläggningstid som lämnas till och från medlemmarna här i gruppen.
Vi har nu väntat i 16 månader, så jag ringde för att få lite info om vårt ärende.
Svaret jag fick var inte särskilt glädjande då man upplyste mig om att vi måste räkna med minst 2 år men det kan också bli 3 år.
Detta är inte kul kan jag med fog påstå, men det är väl bara att acceptera.
Myndigheter bestämmer alltid även om det är en nykläckt handläggare man blir tilldelad !
Om det ligger någon sanning i alla väntetider som omskrives här på denna sida är det kanske bättre att avbryta ansökan och söka om på nytt,med en pappers ansökan, det borde ju gå fortare men kanske kan smilla lämna råd om detta då hon sitter o arbetar inne i migrations myndigheten !?
I övrigt kan jag bara grattulera alla er som fått beslut innom 14 månader.