• eline08

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

En stor, fet protest-aktion borde vi organisera, mot den här sjuka regeln som i dagsläget blir tusen gånger värre i och med deras vansinniga väntetider. Det är helt sjukt att dom ska bestämma att jag inte får leva med min man. Ens under en period.  I detta fall 14 jävla månader. Vilka tror dom att dom är. 

Han ska åka till Afrika för att göra en jävla webbansökan och sedan måste han stanna där i 14 mån, jag är glad för att vi inte har barn må jag säga. Fy fan. 

Vi kan ju börja med att skriva till denna människa, ni som inte har gjort det. Jag vet att dom är underbetalande och stressade på MIG men det ursäktar inte deras ibland helt förjävliga bemötande och totala brist på flexibilitet. Det är deras jobb som dom får lön för, otrevligare människor har jag aldrig träffat.

www.migrationsverket.se/info/1125.html

• eline08
    camaku skrev 2014-11-17 17:52:44 följande:

Helt otroligt! Omänskliga lagar som faktiskt får en att lida. Varför ska vår kärlek behandlas annorlunda för att vi råkar bli kära i någon som inte har uppehållstillstånd i landet. Kärleken kommer när den kommer och inte på beställning. Så här borde man inte få behandla människor över huvud taget. Min man och jag har varit ett par sedan maj 2012, blev sambo i December 2012 och gifte oss i Mars 2013. Vi har varit oskiljaktiga sedan vi träffades. Tillsammans med mina barn sedan tidigare förhållande har vi bildat oss en underbar famij. vi har redan upplevt 2 jular tillsammans, en massa semesterutflykter och så mycket mer. Han har fast anställning sedan " år tillbaka men fick avslag på sitt arbetstillstånd eftersom han hade 500 för lite i lön en månad och fattades arbetsgivarens försäkring för 2 veckor. detta på grund utav att företaget var nystartat då han började och de inte anslöt sig till något fackförbund förrän de kommit igång efter ett år. Nu den 2 December när vi just skulle fira vår tredje jul tillsammans ska han behöva lämna både oss och arbete och återvända till sitt hemland för att  söka därifrån på anknytning. Helt totalt omänskligt....14 månaders väntetid! Vilken familj och äkta makar vill vara skilda åt så här länge? Detta är helt oacceptabelt och jag håller med föregående talare att vi måste höja våra röster och protestera. Våra liv ska inte tas i andras händer så här! man måste ha rättigheter oavsett vem man älskar !!! MÅR SÅ DÅLIGT :(

Värsta jag hört. Vilket land åker han till?
  • eline08

En handläggare berättade att det inte finns någon lag som säger att den sökande inte får befinna sig i Sverige under väntetiden. Problemet var dock att erhålla Visum  då det var stor risk för avslag p.g.a handläggningsprocessen.

En annan handläggare sa att det är strängt förbjudet enligt lag för den sökande att befinna sig i Sverige under väntetiden samt att risken för avslag var mkt stor. 

Om ni ringer 20 ggr och pratar med olika handläggare, så kanske det går att få fram ett meddelsvar som kan vara det som är det närmaste sanningen. 

• eline08
    AndersOchAngelica skrev 2015-11-25 12:58:23 följande:

Hej Alla,

Det var en intressant tråd. Jag skulle verkligen vilja få kontakt med er som skrivit på denna tråd och som har sökt uppehållstillstånd och fått besked.

Skriv gärna direkt till mig på min epost adress [email protected]

Min fru som är från Brasilien och har sökt permenanta uppehållstillstånd i kategorin "Flytta till någon i Sverige". Vi har fått det bekräftat att hennes ansökan är komplett och att den nu endast står i kö för att tas upp till handläggning och beslut.

2014-12-02: Ansökan inskickad via websiten
    2015-05-12: Intervju på svenska konsulatet
    2015-11-05: Får informationen under en telefonkontakt med Migrationsverket att de för närvarnade tar beslut om ansökningar inkomna i september 2014.

Eftersom Migrationsverket säger sig följa strikt turordning (inom varje kategori) vore det väldigt intressant att höra från er som sökt ungefär samtidigt eller t.o.m. efter min fru och redan fått besked.

Vänligen,

Anders

Migrationsverket följer ingen strikt turordning.
  • eline08

Förtvivlade. hopplösa,dyra jävla väntan. 

Var är mina mänskliga rättigheter i det fantastiska landet Sverige?

Jag har skrivit ett långt brev till Amnesty faktiskt. Någon måste ju kunna 
    se oss! Ingen ser oss, ingen bryr sig. Har hört om enstaka fall där Försäkrings-
    kassan har betett sig vidrigt men annars har jag aldrig hört talas om en 
    myndighet som behandlar människor så jävla illa. 

Trött på "håll tummen" och "hoppas". 

Vi får inte ens någon information! Det är så SJUKT! 

• eline08
    Anonym (C) skrev 2015-11-29 21:51:02 följande:

Jag kan nog svara. Jobbar med anknytningsärenden på Migrationsverket. För onlineansökningar tar vi just nu beslut i ansökningar inkomna under första halvan av oktober 2014. OM de är kompletta vill säga, vilket de oftast inte är. 

Väntetiderna för onlineansökningar ligger således på ca 14 månader.. (rekommenderar dock alla att göra pappersansökan via ambassaden, det går MYCKET snabbare). 

Om ni ansökte 12 december borde ni hur som helst ha beslut i januari om er ansökan är komplett och vi inte behöver höra dig som referent.. 

Jag är ny i denna tråd och svarar med anledning av att jag själv har en partner utomlands som jag väntar på att få hit. Det är en förjävlig väntan och att inte veta hur lång tid det kommer ta är något av det värsta tycker jag.

Det är inte speciellt många dokument som gör att en ansökan är komplett, 
    vad är det som folk missar egentligen? Oftast. 

• eline08
    Mimmipigg skrev 2015-11-30 11:21:09 följande:

Vi går in i vår 16:e månad imorgon men har sen ca 2 veckor tillbaka äntligen fått handläggare. Har försökt ringa denne om det kanske behövs nån mer komplettering så att det möjligtvis kan gå smidigare för hen att ta beslut men såklart han e onåbar :/ Jag skickade för ca 1 månad sen spontant in en komplettering till migV innehållande foton, chatt samt biljetter från min mans senaste vistelse här i somras. Nu undrar jag ungefär hur länge ni har fått vänta från att ni fått handläggare tills ni fått beslut?

16?! :o

Någon speciell anledning? 

Vilken enhet?
  • eline08
    Anonym (patricia) skrev 2015-12-02 16:17:52 följande:

Hej allihopa, 

Åh, jag blir så himla ledsen när jag läser om alla som väntar och väntar och väntar. Vad är detta? 

Ljuger Migrationsverkets hemsida? Det är alltså inte 8mån (35%)  8 -14mån (30%) 14-21mån (30%) väntetid i dagsläget? 

Jag och min pojkvän sökte nu i Okt 2015. Och jag får fullständig panik. Kommer det att ta 2 år??? 

Såg att det nämndes att dom nu jobbar med dem som sökt i Okt 2014 (?) Va?? Dom ligger alltså mer än 1 år back. 

Är det någon som vet om man kan söka turistvisum under handläggingstiden?

Stor kram till er alla!

Hej,

Migrationsverkets hemsida talar inte sanning nej.

Det är möjligt att det kommer ta 2 år, men ingen kan säga det säkert eftersom det kan hända saker med administrationsprocessen och lagar, i dagsläget om det fortsätter utan förändring säger handläggarna i denna tråd att det kan komma att ta 2 år ja. 

Det s.k kösystemet är inte rättvist, det kan bli till er fördel eller nackdel. 
    Snabbast ska det visst gå om man söker från svensk ambassad. I dagsläget, men det kan ju också ändras. 

En del på MIG säger att det är förbjudet att vistas i Sverige under handläggningstiden, men det är det inte alls.

Förutsatt han man får visum, om man nu behöver ett. Och det kan vara svårt. Däremot bör man inte vara här när ett beslut ska tas. Men det är ju en ganska sällsynt händelse ;) 

Men gör det- sök turistvisum.

Om jag vore dig skulle jag även försöka få en tid för intervju på en ambassad omedelbart, med hänvisning åter igen, till den absurda kötiden. 

Jag lyckades få en tid, utan att MIG var inblandande. Det var bara att informera MIG om vilken ambassad som gällde sedan. 
  • eline08

Fick ett svar idag från Solna - vi arbetar med ärenden från oktober 2014.

Det sa dom för 3 månader sedan också. 

Vi avlider. 

• eline08
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-02-06 02:57:12 följande:

Det är intressant att läsa om alla varierande besked rörande handläggningstid som lämnas till och från medlemmarna här i gruppen.
    Vi har nu väntat i 16 månader, så jag ringde för att få lite info om vårt ärende.
    Svaret jag fick var inte särskilt glädjande då man upplyste mig om att vi måste räkna med minst 2 år men det kan också bli 3 år.
    Detta är inte kul kan jag med fog påstå, men det är väl bara att acceptera.
    Myndigheter bestämmer alltid även om det är en nykläckt handläggare man blir tilldelad !
    Om det ligger någon sanning i alla väntetider som omskrives här på denna sida är det kanske bättre att avbryta ansökan och söka om på nytt,med en pappers ansökan, det borde ju gå fortare men kanske kan smilla lämna råd om detta då hon sitter o arbetar inne i migrations myndigheten !?
    I övrigt kan jag bara grattulera alla er som fått beslut innom 14 månader.

Bry dig inte ett dugg om vad dom säger, dom vet inte ett skit. 

16 månader, då borde det vara er tur snart. 

Har aldrig hört talas om någon som väntat 3 år. 
    Vilken enhet ligger ni på? 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid