Inlägg från: tröttattvänta |Visa alla inlägg
  • tröttattvänta

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag blir faktiskt tokig på hur det här hanteras. Förlåt, det fullkomligt drällde in en massa människor från Afghanistan Irak och Syrien bla där alltså 45% saknar asylskäl.

Jag blir så jäkla förbannad på "lyckosökare" som dessa som gör livet surt för verkliga krigsflyktingar från Syrien och oss som väntar på vår kärlek. Det är inte rimligt att de ska solka igen systemen så jävligt att vanliga, skattebetalande hederliga människor som haft "oturen" att bli kär i någon från ett annat land ska behöva vänta i upp till 2 år på ett beslut som BARA innebär att de får lov att arbeta och bo inom Sveriges gränser. Inte ett enda jävla bidrag till dessa människor utbetalas utan det förväntas att man ska försörja sig själv.

Det är inte rimligt att vi ska vänta så jävla länge för att Sverige prioriterar GARANTERADE bidragstagare de närmaste åren istället för att snabba på vissa ärenden då det handlar om utbildade människor som kommer kosta Sverige MYCKET mindre initialt. Dessutom kommer de att bli försörjda av sina närmste, alternativt har de själva resurser under en lång tid. Det enda som jag och min partner behöver är ett tillstånd för henne att vistas i Sverige och arbeta i Sverige... Svårare än så är det inte. Alla jävlar som vistas i Sverige har ju ändå rätt till sjukvård mm även om de är illegala, men det hade inte varit så jävla svårt för oss att betala en försäkring från hemlandet för det om så krävs...

Det måste till en separat kö, det måste vara mer lönsamt att ge förtur till ärenden där det handlar om människor som blivit kära i svenska medborgare under en vistelse i Sverige tex för studier eller liknande. Vi kan inte tillåta oss att göra det så svårt för välutbildade att bo i Sverige. Det är en jävla brain-drain. Många gånger är det människor som kommer att bidra en jävla massa till Sverige och inte kosta en krona (typ de människor som folk drar fram statistik om när de ska prata om hur positivt invandring är).

Det här är inte värdigt. Krigsflyktingar får vara glada att de får komma hit, det är min rättighet som medborgare i Sverige att få bo med personen som jag är förälskad i i Sverige... Jag ska inte behöva vänta 2 år på ett tillstånd som gör det möjligt för oss att försörja oss själva.

Jag tycker vi ska ha öppna gränser men då får det fan vara så att man ska kunna försörja sig dit man kommer. Annars är det bara till att stanna där du är. Om 45% ska bli avvisade visar det att något är jävligt fel i hur vi släpper in folk.

Så irriterad på den här skiten nu. 15 månader and still waiting... Hela livet stannar för fan upp och dessutom vet man ju inte om det ens blir ett ja. Den information som man angett är dessutom riktigt inaktuell... Hade handläggaren vetat om vad man gått igenom genom att slå en signal så hade de kunnat avgöra ärendet på 2 minuter...

2 jävla minuter för jag är en hederlig medborgare som inte har en endaste liten prick i registret, har universitetsutbildning, har arbetat för staten, har föräldrar som inte har en endaste liten betalningsanmärkning har tillräckligt med resurser, har arbetat 40 år+ i det här landet...

Förlåt, jag anser att jag definitivt har mer rättighet och bör får gräddfil i kön än en flykting från Syrien som OM hen varit ärlig och är ifrån Syrien, kan ägna sina 2 år på flyktingförläggningen att lära sig svenska för att skapa sig förutsättningar att komma i arbete när beslutet kommer. Eget fucking ansvar, har jag tagit sedan barnsben. De som gnäller på att bo i en flyktingförläggning är troligtvis nästan alltid bland de 45% som inte bör få uppehållstillstånd för att de inte flyr för sina liv...

Ledsen om jag trampar någon på tårna, men som medborgare i Sverige och ingen annanstans förväntar jag mig att få vissa fördelar. Att välja min partner är en av dem och vi begär inte alls mycket mer än ett arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Sen löser vi resten eftersom vi är drivna människor som inte suttit på våra arslen någon gång under våra liv...

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid