• Doffer

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

Är det någon annan här som är gift eller ihop med någon från Japan?

Deitch, du är väl ihop med en tjej från Japan? Skulle du eller någon annan berätta hur det ser ut och har sett ut för er hittils? Om ni är gifta och så vidare.
    Vi ansökte I slutet av januari och det har inte varit lätt för min fru som tycker att vi borde fått svar efter ungefär en månad.

Vi ansökte 26 januari och är sedan två veckor gifta. Inväntar registrering hos skatteverket. Som det ser ut efter att ha last denna tråden så får vi nog ett intervjumejl inom en månad, har jag rätt eller fel?

Doffer

P.S. All information är av intresse och jag svarar även på de frågor jag kan om någon undrar något :)

• Doffer

Tack för era svar :)

Svårt att säga om det var positivt eller negativt. Min fru är inte heller helt nöjd med situation om man ska uttrycka det milt och vi försökte ringa/mejla ambassaden utan något positivt svar. Känslan av maktlöshet är verkligen påtaglig och det som gör det lite värre är att min fru har en rätt så dålig sits så att bara vänta och se glad ut funkar inte riktigt för henne.

Om man bara kunde få reda på något så hade det hela varit mycket bättre. Det är sant att man känner ett visst ansvar och det är så jobbigt att man vet med sig att vårt fall egentligen inte kräver någon större utredning, vilket säkert också är sant för många andra här. Som tur var kan vi fylla denna delen av livet med lite minnen tack vare giftermålet i Japan men annars så känns det ju verkligen som förlorad tid som man inte får tillbaka...

Min fru har tolkat den långa väntetiden som att vi kommer att få avslag och naturligtvis tvivlar jag starkt på det.

Jag hoppas det löser sig snabbt för oss alla :) Återigen tack ska ni ha.

Doffer

• Doffer
    "Detta är vad jag tänker göra den dagen vårt ärende passerar 9 månader och då är det bäst att de har svar på varför de dröjt på en ansökan som är komplett och borde vara lätt att sätta beslut på.( samt etablerat förhållande som gifta)"

Preics, jag stör mig också på att fall där det finns gott om bevis och information att tillgå ändå drar ut så mycket på tiden... Jag kan inte riktigt förstå hur det kan vara så svårt att bekräfta att vi exempelvis har gift oss i Japan, alla dokument har dom ju fått en kopia på. Jag hoppas inte jag låter för naiv för jag kan förstå att vissa länder säkert är oerhört sega med att skicka ut information eller så finns den inte alls. Men länder som USA, England och Japan? Jag svamlar mest nu men finns det någon som kan förstå varför så berätta gärna :)

Deitch, jag förstår fullt ut din situation. Min fru är i samma situation nämligen (dock har hon suttit i den sitsen längre på grund av olyckliga omständigheter). Jag undrar om man skulle kunna få gehör från någon hos migrationsverket om man ringde dit och berätta lite varför vi inte bara kan acceptera att det tar 18 månader... antagligen inte :)
  • Doffer
    Harvey80 skrev 2015-06-23 17:56:39 följande:

nån som skickat in webansökan i februari 2015 som fått intervju mail än? vi ansökte 20 februari

Japp, vi gjorde en webansökan sent i januari och väntar än. Vågar nog börja hoppas att det ska komma ett mejl snart dock. Man fruktar väl att semestrar ska dra ut på det dock.

Doffer
  • Doffer
    Göteholm2015 skrev 2015-06-23 21:14:29 följande:
    Haha! Ja, själv så håller jag på att inreda den nya lägenheten vi köpt. Blivit en del slipande, målande och snickrande senaste tiden, fungerar nästan som terapi. Tjejen är med på ett hörn och ger direktiv via FaceTime:) Idag fick jag mig dock ett par varma efter att köpt persienner för 2000 kr styck till vardagsrummet. Men, men man hoppas ju mest att den hör mardrömmen ska vara över snart.

Har du pratat med Umeå på senare tid? Har de sagt något om semesterstämning eller håller man öppet med reducerad personal?
    Då är vi nog minst tre som håller på Flört
    Jag försöker också inreda med hjälp av bilder och foton med blandat resultat.
    Helst vill jag vänta tills hon får komma hit så hon får vara med men jag är ju ledig nu och upptagen till hösten... Som tur var finns det mycket att göra där hon inte har någon åsikt Skrattande 

Doffer
  • Doffer
    Mimmipigg skrev 2015-06-24 09:45:56 följande:
    Varför får jag inget sånt svar varje gång jag mailar dem? Får bara standardsvar att de inte bör vara här under ansökan. Min man kommer ju hit om 9 dagar o jag börjar få panik då jag vill stå på flygplatsen och ha ett mailbevis att han får vara här utifall de börjar ifrågasätta det :/
    Jag förstår hur det känns. Ringde själv och frågade (Örebro tror jag) och då sa hon först att det fick man inte men sen hade hon kollat med sin kollega som hade bekräftat att det går bra så länge man inte är här så länge beslutet tas... tur man får information från mer än ett håll :)
  • Doffer
    Vetejmittnamn skrev 2015-06-24 01:07:42 följande:

Vet ej hur man använder denna sida, är ganska ny för min del. Men svar till Doffer hur som helst. Vi ansökte i början av januari och fick intervjumejl i mitten av maj. Vanlig webbansökan, d.v.s ingen förtur eller något annat. Någon som vet hur det brukar vara på intervjun om man tar med sig "bevis" som de inte har bett om? Tar de emot det med nöje med tanke på att det även kan underlätta arbetet för dom eller är de endast intresserade av det som de har bett om? Någon som tagit med vissa bevis på egen hand, hur gick det? Mvh

Om du är inloggad så kan du klicka på citera om det är det du tänker på. Rent spontant så känns det lite som att en del som sökt i januari har fått mejl nu men inte någon som skicka in sin ansökan i februari. Då jag ansökte sent i januari så måste det vara vår tur snart, kanske, hoppas jag...

Förresten så fick jag reda på att man inte skulle vänta på mejl utan själv kontakta ambassaden när jag ringde sist vilket gjorde mig ganska överraskad fast jag trodde inte riktigt på henne och mycket riktigt så visade det sig att det inte heller var så när hon frågade sin kollega :/

Så länge dom är trevliga så blir jag inte sur men med tanke på hur lite information man får som inte är ett sånt där standardsvar så är det klart att hjärtat slår lite snabbare när man får höra sånt där.
  • Doffer

Hej på er allihopa :)

Nu har vi äntligen fått ett mejl om att boka intervju. Vi fick även ett om att komplettera eftersom vi gift oss sen vi gjorde ansökan.

För den som är nyfiken så ser det ut på följande vis för oss:

Land: Japan

Elektronisk ansökan: 2015-01-26
    Intervjumejl: 2015-07-13
    Intervjudatum: 2015-08-06

Det verkar även som att migrationsverket skämtar lite med oss för min fru får följande meddelande när hon loggar in:

"Schedule an appointment for visit at the Swedish mission abroad in KÅLLERED" ;)

På själva bokningssidan så star det ambassaden I Tokyo dock så det bör vara lugnt. Frågan är bara hur lång tid det dröjer när väl intervjun är avklarad.

• Doffer

Jag "börjar" också bli otålig. Det som är mest frustrerande är att man väntar på obestämd tid. Jag har lite förståelse för migrationsverkets situation men dom verkar inte ha förståelse för att en del av dom som väntar inte bara kan sitta glatt och vänta utan att det faktiskt kan vara en riktigt jobbig väntan, speciellt med tanke på att den just är på obestämd tid. Jag själv klarar av att vänta men för min fru är det mer problematiskt av diverse skäl så för hennes skull så vill jag inte att det ska dra ut på tiden. Finns ju inget jag kan säga till henne förutom att jag är väldigt säker på att vi kommer att få uppehållstillstånd men just nu vet jag inte ens själv när det kan bli så då är det svårt att stötta henne...

Jag ska skriva ett mejl till min kontakt men det lär inte hjälpa, hon kan väl inget göra även om hon skulle vilja men jag hade gärna gått till migrationsverket i samlad trupp här i Göteborg om någon annan känner likadant. Vill gärna göra något mer än att bara sitta och vänta eller ringa samtal som inte ger något.
    Det som skrämmer mig mest så att säga är väl det faktum att väntetiderna har ökat :/

Någon annan som känner likadant och vill dela med sig av sina tankar så gör gärna det.

• Doffer
    Annthebro skrev 2015-10-21 13:12:33 följande:
    Hej på dig

Jag och min fästman är i samma tidslinje som er.

Webansökan 29jan 2015

Intervjumail 21 juli 2015

Intervju i Ankara 28 juli 2015

Firar 5 års dag och förlovningsdag 1 nov och önskar så att vi får beslut då, trippelt att fira

Vi har ändå ställt in oss att vänta i 12-14 mån som det ser ut nu med alla ökande väntetider. Bävar inför uppdateringen av väntetiderna 1 nov!

Men, vissa här har ju sökt i januari i år och fått besked i sept/okt redan så hoppet finns!

Det är bara att ringa då och då samt hålla tummarna att vi drar en vinstlott i detta stora lotteri.

/ Anna
    Hej på dig också :)

Min fru hoppas också på att få fira dubbelt när jag fyller år men jag vill helst bara att det ska vara över^^

Jag håller med dig, Det känns ju inte precis som att dom kommer att uppdatera till det bättre :/ Jag (eller snarare min fru) har svårt att ställa in sig på att det ska ta typ 14 månader. Det jag stör mig mest på är att det egentligen inte finns något som skulle kunna tänkas hindra henne från att få UT. I min lilla värld så kan det inte vara så svårt att kontrollera med myndigheterna i Japan och se vad hon har för bakgrund. Naturligtvis är det många andra som söker men ett år är ändå extremt... :/ Om man man ändå kunde få reda på hur mycket jobb dom lägger ner på exempelvis vårt fall men man får ju inte reda på något.

Hur som helst så känns det ju alltid lite bättre att vänta tillsammans. Tack för ditt svar :)
  • Doffer

Hej,

Om några dagar så har vi väntat i precis ett år. Känns som att det borde vara vår tur ganska så snart men samtidigt så får ju andra knappt sina intervjumejl inom 6 månader längre...

Jag ska nog ringa snart igen, förväntar mig inget dock :/

Bara att kämpa på! har jag lust att säga men tyvärr börjar jag bli sur bara jag tänker på migrationsverket :(

Men om någon fått beslut så får ni gärna skriva och dela med er så man kan hålla hoppet uppe.

Doffer
  • Doffer

Man undrar ju lite hur många handläggare som finns tillgängliga egentligen. Det känns som att man väntar i mer än ett år bara för att någon ska lägga några timmar för att sen konstatera att det inte finns något att utreda följt av ett positivt beslut.

Migrationsverket har ju all information som de begär plus de bilder och dylikt som vi har bifogat medans vi väntat. Ett år som vi kunde spenderat tillsammans borta helt i onödan. Om någon handläggare väntar på information gällande något annat ärende så skulle han eller hon bara kunna ta en titt på vårat ärende lite kort och så skulle vi ha ett ärende mindre i högen :)  (<--Egentligen är jag ganska upprörd)

Tycker nog mest synd om alla de som ansöker nu...

• Doffer

Äntligen! Solig

Nu har vi fått vårat uppehållstillstånd. Såhär har våran resa sett ut.

2015-01-26 Vi skickar in vår ansökan

2015-04-29 Vi gifter hos i Japan

2015-06-05 Vi skickar in bevis på registrerat äktenskap i Sverige och Japan

2015-07-13 Mejl angående intervju på Japanska ambassaden

2015-08-06 Intervju i Tokyo

2015-12-07 Bifogar bilder från vårt bröllop

2016-02-15 Ringer och får prata med en handläggare

2016-02-19 Min fru får ett mejl om att beslut har fattats och jag får det bekräftat för mig att det är bifall över telefon

Vi fick höra att om man ringer tidigt på morgonen (08:00) så kan det hända att en handläggare svarar vilket också skedde i vårt fall. Huruvida det spelande in eller inte vet jag inte men uppenbarligen måste vi ha fått en handläggare i samma veva. När jag ringde så hade vi ingen tilldelad i alla fall.

Utöver det jag skrivit här så har jag ringt många gånger, gjort rättelser, bifogat nya bilder och sett till så att allt varit så komplett som möjligt. En av våra största farhågor var att vi skulle behöva komplettera något vilket skulle dra ut på det hela ytterligare.

Jag kommer att fira ikväll men man det är kanske mer korrekt att beskriva det som att pusta ut. Vi hade hoppats på att det skulle ta ungefär 7-9 månader som mest, kanske till och med fyra månader då min fru är från Japan men då den nionde månaden kom och gick så blev vi min fru (och i förlängningen jag också) förtvivlad så det är verkligen skönt att mardrömmen äntligen är över nu.

Jag önskar alla er andra lycka till! Se verkligen till att ni skickar in så många  handlingar och bevis som ni bara kan! :)

• Doffer

Hej,

Vår, eller rättare sagt min frus intervju var också väldigt kort. Själva frågebiten var över på fem minuter och resten var mest snack om situationen i Sverige(Väl värt hela resan till Tokyo). Vi fick ju uppehållstillstånd så det är nog knappast ett dåligt tecken att det bara tog tio minuter för din flickvän. Jag delar också din frustration över att man gärna ville bevisa att man är seriös, exempelvis hade min fru memorerat en hel del om min familj, vilket företag min bror jobbar på osv. men i vårat fall så dök inga sådana frågor upp. Nu är ju inte vårt fall så suspekt heller för den delen så jag hade nästan blivit mer förvånad om de hade många frågor att ställa.

Jag hade en kontakt på Migrationsverket som jag skickade mina bilder till. Om du ringer och frågar så kanske du kan få en liknande kontaktperson? Det känns lite som att det bästa sättet att visa att man är seriös är att bifoga extra bevis i form av bilder och dylikt. I vårat fall kan jag tänka mig att förutom det faktum att min fru är från Japan så hjälpte det nog en hel del att vi gifte oss och registrerade äktenskapet i både Japan och Sverige, kan vara ett tips ;)

Det största problemet är väl att det inte handlar så mycket OM utan NÄR så det bästa man kan göra är att se till att man har ett så komplett och enkelt ärende som möjligt.

Lycka till

• Doffer

Jag har inte hört något om att man skulle få avslag för att man inte är gift, snarare tvärtom, det vill säga att det inte har så stor betydelse för ansökan om man är gift eller ej. Ni bör dock ta med så mycket som möjligt, ju mer desto bättre. Sen kan ju alltid Migrationsverket välja om de vill gå igenom allt man bifogat eller inte. Ibland verkar de inte bry sig om att kolla på foton och dylikt men om det finns där så är det ju ett stort plus. Ni kan ju även skicka uppdateringar också efter att ni gjort eran ansökan så ser Migrationsverket att ni fortfarande väntar för vänta får man göra...

Lycka till!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid