Inlägg från: tjalletvärvigg |Visa alla inlägg
  • tjalletvärvigg

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Med stort intresse läser man det som skrivs här i denna tråd, har i egen sak en del undranden som kanske någon här kan belysa..

Har sedan ett par år partner ( ej gifta, utan barn tillsammans men var för sig -vuxna ) är själv helsvensk, damen dubbelt medborgarskap Ryskt/turkiskt, varpå jag i egen sak besökt dessa länder tills för någon månad sedan då hon ansökte om ett standard schengen Visa (3mån) och således är här för tillfället.

Detta Visa löper snart ut, och då vi länge diskuterat om att flytta ihop permanent blir det Sverige som gäller och normal ansökan om anknytning.

Då handläggningstiderna idag är horribla så undrar man naturligtvis om vad som kan göras så några frågor har uppstått som jag vore tacksam för om någon har svar på.

1)
    Man kan naturligtvis ansöka om en förlängning UT om ett antal månader som jag förstår ej kan vara längre än 12 men som kutym inte beviljas mer än 3Mån (90dgr) med föresatsen att detta utan tvivel inte är annat än besök..
    Kan man efter detta direkt åter ansöka om visum från hemlandet, då man då har 180dagar efter första besök och viseringen och UT för besök går parallella spår.
    Och isåfall hur många repetitioner av detta kan man göra?

2)
    Eftersom damen innehar dubbel nationalitet, kan man söka normalt UT från det ena landet och köra schengen VISA från det andra? eller uppdagas detta via fingeravtrycks lämnandet alt. att jag står som inbjudare på både UT och Schengen Visat?

3)
    Hur påverkas resandet om man söker uppehållstillstånd i sverige och då EJ får besöka landet under handläggningstiden och söker schengen Visa för ex. spanien, blir man då stoppad i passkontrollen om man besöker Sverige??
    Intressant vore naturligtvis en inresa till danmark samt en överfart med färja eller bron där pass kollas ja, men bara manuellt om schengenvisering...

Ideer någon?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid