• Hopp finns

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!

Jag har följt forumet i över ett år, eftersom jag är anhörig till en som är i samma situation som de flesta här.

Som en liten uppmuntran till er, så kan jag berätta att de sökte i början av dec. -14 och nu i veckan kom ett beslut.
    Det tog alltså 13,5 månad, men det verkar som att Migv. betar av kön i ungefär den takten.
    Håll ut!

• Hopp finns

Norrköping! Får väl hålla tummarna för dig!

• Hopp finns
    Anonym (Anonymus) skrev 2016-01-20 09:56:03 följande:
    Det är trist att man får olika besked. Vi har väntat 14 månader och fick just beskedet att det är 3-4 månader kvar till beslut. DemonGråter
    Hej!
    Jag förstår din frustration. Förlåt om jag ingav falskt hopp. Rynkar på näsan

Om något i ärendet är oklart, kan det dra ut på tiden. Är det inte något konstigt och ansökan är korrekt, så ska det avgöras inom 14 mån. som det står på hemsidan. Jag hoppas verkligen att du/ni får svar snart.
  • Hopp finns
    Momomo91 skrev 2016-01-20 19:18:56 följande:
    Vilket land sökte dina anhöriga ifrån?
    Hej!
    Jag vill inte svara alltför utförligt, eftersom det inte är min personliga ansökan - men de sökte från Albanien.
    Lycka till!
  • Hopp finns
    Anonym (B) skrev 2016-02-24 09:56:17 följande:

Någon som blivit gravid under tiden som ni väntat på att er partner ska få komma hit?

Nu är jag gravid (ej planerat) och vi lär få vänta minst 1,5-2 år innan han kan komma hit så nu blir det väl en abort..känns så jävla surt!

Hej Anonym (B)

Var rädd om det nya livet och gör ingen abort. Se det positivt och det kan ju kanske t.o.m.öka era chanser till snabbare behandling av ert ärende - även om det officiellt heter att det inte längre ges någon förtur.
    Se till att skaffa intyg på graviditeten och gör allt ni kan för att träffas.
    Om man meddelar migrationsverket att partnern är på besök under viss tid så är det tillåtet, men beslut fattas inte i ärendet under den tiden.
    Så gjorde mina anhöriga och de fick sitt beslut efter partnern rest tillbaka till hemlandet.
    Kram och Lycka till!

• Hopp finns

Till er som fått beslut, eller är på gång att snart få det - här har jag en del goda råd. Det är nämligen lätt att det blir fel i den processen som följer.
    Min anhörigs partner är nu kommen till Sverige.
    Resan gick bra. En utskriven kopia på beslutet + pass - det funkade från ett visumfritt land i alla fall.
    Redan dagen efter ankomst besökte de migrationsverket, efter tidsbeställning.
    Där togs foto och fingeravtryck. Det hela tog ca 10 minuter.
    Adressen dit ut-kortet skulle skickas fick de fylla i. De fick uppgift om att det skulle komma ett kort inom en vecka.
    Nåväl, tiden gick och när det inte kommit något kort på en dryg vecka så tog de kontakt med migv. i sin stad. De upplyste om att kortet skickats för flera dagar sedan. De skulle undersöka om det blivit tillbakaskickat till migv. centralt p.g.a. ev. felaktig adress.
    De hade inte skrivit c/o-adress, tyvärr, och ingen hade sagt det när de var där. Det finns en skylt med namnet på dörren och det ska eg. räcka - enligt postens kundtjänst.
    Det går ju inte att bli folkbokförd på adressen förrän personen fått ett personnummer. Och för att få ett personnummer så måste man ha ett UT-kort när man infinner sig på Skatteverket personligen.
    Nu väntar de på att det ska komma ett UT-kort, på den svenska partnerns adress.

Så ett tips: Glöm inte att skriva c/o-adress. Det står långt, långt ner på migv. sida att man ska det, men det borde poängteras för att alla ska se det.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid