• bulaerea

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Land: Mexiko
    Ansökan 27 november 2014
    Intervju: Maj 2015

Väntar beslut.

I vårt fall ett väldigt enkelt beslut... Det finns för många Cpt. Obvious situationer som tar tid. Läste om en svensk tjej som var gift, hade bott tillsammans med en kille, hade barn med honom registrerat i ett annat land, inget direkt u-land heller som skulle vara misstänkt för förfalskning. De fick vänta i 8 månader. Det är inte rimligt någonstans. Det ärendet hade tagit någon timme att besluta om.

De ska avgöra om en relation är seriös. Det lär den vara om du är beredd att vänta nästan ett år + när den ena partnern är beredd att lämna allt vad trygghet de har i deras land (förutsatt att det är ett hyfsat tryggt land och att personen har en bra karriär, utbildning osv vilket säkert är fallet i många av ärenden).

Lovar att 50% av ärenden hade kunnat avgöras om någon tittat på dem i 2 timmar. Dessa borde prioriteras för att få bort högarna som väntar. Så får de mer komplicerade fallen ta sin tid. Jag som laglydig svensk medborgare ska inte behöva pausa mitt liv för att migrationsverket prioriterar annat.

Vågar inte tänka på vad väntetiderna blir nu när det kommer 9000 människor i veckan där en del säkert har släktingar som de tänkter försöka få hit...

• bulaerea

Hej Smilla

Vi har preliminärt blivit placerade i Malmö. Personen jag ringde uppgav att det kan vara så att de flyttat den vidare. Vi ansökte i november-14. I mina vildaste drömmar trodde jag 14 skulle vara max, men vad du säger är sannerligen oroande...

Eftersom jag är folkbokförd nära Malmö så finns det väl viss risk att de ska kalla mig på intervju om ansökan . Eftersom jag inte befinner mig i Sverige, finns det möjlighet att få telefontid för intervjun eller måste jag infinna mig fysiskt?

Vidare är det så att min flickvän är nu gravid. Således undrar jag om det nästan inte är lättare att vara rättshaverist och plötsligt en dag infinna oss i Sverige och ansöka om avsikt att fortsätta processen från Sverige. Antar att vi inte ska behöva betala för mödrahälsovård med tanke på att det är gratis för papperslösa. Således borde en svensk pappa definitivt automatiskt innebära gratis mödrahälsovård för vår del (med tanke på att jag är 50% ansvarig för vad hon går igenom), men antar att det är något som jag får ta med försäkringskassan eller liknande.

I övrigt undrar jag om det finns någon mailadress som man kan skicka fler bilder och uppdateringar... Vår ansökan var definitivt seriös, dock hade vi inte särskilt mycket "bevis" på vår relation eftersom ingen av oss tar det där med att ta bilder särskilt seriöst och att den var ganska nyetablerad typ 4-5 månader, men med tanke på väntetiderna så ansökte vi tidigt. Men efter mer än 14 månader senare så finns det ju betydligt mer att visa upp, resor, bilder med familj osv.

Det ska sägas att intervjun som gjordes i juni på en ambassad var löjeväckande. Hon fick inte utveckla några svar och det tog ca 10 minuter att svara på alla...

Var tex frågor som "kom han och hälsade på till jul?"
    "-ja, vi reste hit och ..."
    "-Nä det räcker"
    "-Okej, sen så kom han hit till påsk också och vi ..."
    "-Mer behövs inte, nästa fråga. Som är... aha var han här till påsk som ni angav i ansökan?"

Är det ett gott tecken på att de inte tvivlar på oss eller är det ett dåligt tecken?

Om den skulle vara utförlig så var det larvigt, för oss var det en viktig aspekt att lyfta fram att vi är drivna människor och att hon har arbete och lever bra i sitt hemland. Men det fanns liksom inte utrymme för det. Vi ville liksom få fram att det är ett jäkla stort steg att flytta till Sverige när man har 7 års arbetslivserfarenhet inom chefstjänster i marknadsföringspositioner i ett land för att börja om frånbörjan i ett nytt land (var i Sverige pga en master som var helt betald av svenska instutitionen ironiskt nog och hade studentvisum)... Men det fannsinte utrymme för att utveckla det vid intervjun. Antar att det är ganska så frustrerande för en handläggare att få så knapphändig information. Förstår inte hur den intervjun skulle hjälpa ett beslut...

• bulaerea
    Anonym (B) skrev 2016-02-24 09:56:17 följande:

Någon som blivit gravid under tiden som ni väntat på att er partner ska få komma hit?

Nu är jag gravid (ej planerat) och vi lär få vänta minst 1,5-2 år innan han kan komma hit så nu blir det väl en abort..känns så jävla surt!

Ta det lugnt! Nu är vi i omvänd situation i kön, dock så är min erfarenhet att handläggare på migrationsverket tar hänsyn.

För oss gick det som följande, ringde i slutet av februari. Fick reda på att för min enhet, Malmö, arbetade de på fall 6 månader innan vårt ansökningsdatum. Berättade om läget med graviditet, mottagaren för samtalet skrev upp detta och skulle lämna det till ansvariga.

Dagen efter fick jag mail från migrationsverket där de bad om intyg om graviditet och ett formulär som liknade tidigare formulär som jag skulle fylla i. Lade även till rätt många bilder och uppdatering om vad som hänt sedan ansökan. Skickade således detta natten 3/4 och fick beslut kl 13 svensk tid dagen därpå.

Så oroa dig inte, handläggarna är fullt mänskliga och jag tror att de är frustrerade att det tar så lång tid själva också. Har ni mer akuta skäl så tar de detta i beaktande. Gör dem en tjänst och förse dem med uppdateringar som är övertydliga gällande seriositet så de kan ta enkla beslut!

Lycka till!

• bulaerea

Ja det är verkligen många moment 22 där.

Nu kommer nästa problem. Ska man behöva "chansa" på att ens respektive inte blir sjuk under första dagarna innan man hinner folkbokföra? Måste finnas bättre vägar så man inte hamnar  i kläm.

Kan man få UT-kort av ambassaden i alla länder? Vill ju inte ha den byråkratin när man kommer till Sverige dessutom. Det skulle ju innebära ungefär 1 vecka till.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid