Hej Smilla
Vi har preliminärt blivit placerade i Malmö. Personen jag ringde uppgav att det kan vara så att de flyttat den vidare. Vi ansökte i november-14. I mina vildaste drömmar trodde jag 14 skulle vara max, men vad du säger är sannerligen oroande...
Eftersom jag är folkbokförd nära Malmö så finns det väl viss risk att de ska kalla mig på intervju om ansökan . Eftersom jag inte befinner mig i Sverige, finns det möjlighet att få telefontid för intervjun eller måste jag infinna mig fysiskt?
Vidare är det så att min flickvän är nu gravid. Således undrar jag om det nästan inte är lättare att vara rättshaverist och plötsligt en dag infinna oss i Sverige och ansöka om avsikt att fortsätta processen från Sverige. Antar att vi inte ska behöva betala för mödrahälsovård med tanke på att det är gratis för papperslösa. Således borde en svensk pappa definitivt automatiskt innebära gratis mödrahälsovård för vår del (med tanke på att jag är 50% ansvarig för vad hon går igenom), men antar att det är något som jag får ta med försäkringskassan eller liknande.
I övrigt undrar jag om det finns någon mailadress som man kan skicka fler bilder och uppdateringar... Vår ansökan var definitivt seriös, dock hade vi inte särskilt mycket "bevis" på vår relation eftersom ingen av oss tar det där med att ta bilder särskilt seriöst och att den var ganska nyetablerad typ 4-5 månader, men med tanke på väntetiderna så ansökte vi tidigt. Men efter mer än 14 månader senare så finns det ju betydligt mer att visa upp, resor, bilder med familj osv.
Det ska sägas att intervjun som gjordes i juni på en ambassad var löjeväckande. Hon fick inte utveckla några svar och det tog ca 10 minuter att svara på alla...
Var tex frågor som "kom han och hälsade på till jul?"
"-ja, vi reste hit och ..."
"-Nä det räcker"
"-Okej, sen så kom han hit till påsk också och vi ..."
"-Mer behövs inte, nästa fråga. Som är... aha var han här till påsk som ni angav i ansökan?"
Är det ett gott tecken på att de inte tvivlar på oss eller är det ett dåligt tecken?
Om den skulle vara utförlig så var det larvigt, för oss var det en viktig aspekt att lyfta fram att vi är drivna människor och att hon har arbete och lever bra i sitt hemland. Men det fanns liksom inte utrymme för det. Vi ville liksom få fram att det är ett jäkla stort steg att flytta till Sverige när man har 7 års arbetslivserfarenhet inom chefstjänster i marknadsföringspositioner i ett land för att börja om frånbörjan i ett nytt land (var i Sverige pga en master som var helt betald av svenska instutitionen ironiskt nog och hade studentvisum)... Men det fannsinte utrymme för att utveckla det vid intervjun. Antar att det är ganska så frustrerande för en handläggare att få så knapphändig information. Förstår inte hur den intervjun skulle hjälpa ett beslut...