• johanclass

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej Smilla!
    Jag såg i tråden att du på nedanstående citat

Rätta mig om jag har fel men efter att ha pratat med migrationsverket så har jag fått besked att sålänge man ej tillhör ett land som måste söka besöksvisum så är det okej att vistas här sina 3 besöksmånader som man har, 90 dagar. Men man kan inte få sitt beslut sålänge man är här utan måste åka till sitt land.. 

Någon som vet om detta är sant?

Svarat:
    Det stämmer precis. Dock behöver man inte återvända till hemlandet om man är här när beslut ska fattas, det räcker att åka till t.ex Danmark om man får vistas där.
    -------------------
    Min flickvän är ifrån Brasilien och vi planerar att söka uppehållstillstånd så att hon kan flytta till mig. Brasilien är ett sådant land som är viseringsfritt mot Sverige i 90 dagar. Då väntetiden är så lång vill vi ju gärna att hon ska kunna komma hit och spendera några månader då och då innan vi får svar.

Om jag förstått ditt svar till ovanstående citat rätt så är det OK för en person som inte behöver söka visum för turistbesök att komma hit under ansökningstiden, men att personen måste vara utanför landet när beslut fattas.

Är det alltså OK för henne att komma hit under tiden ansökan är aktiv, så länge vi ser till att hon inte är i landet när svar ankommer?

• johanclass
    Smilla75 skrev 2016-06-12 22:02:26 följande:
    Ja. Hon ska inte vara i Sverige när ansökan inges eller avgörs. En legal vistelse under handläggningen går bra. Hon kan även vara i ett annat EU-land när ärendet avgörs.
    Tack för ditt svar Smilla, och tack för att du tar dig tid till att svara på våra frågor.

Måste vi kontakta migrationsverket innan hon kommer in i landet (om vi startat ansökan och hon är viseringsfri) eller är det "fritt fram" så länge vi kan visa att hon varit här legalt och har biljett tillbaka?

Tack igen!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid