• kris91

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej,

Jag vänder mig framförallt till Smilla75 men hjälp uppskattas från er andra också.

Jag och min pojkvän gjorde webbansökan i september 2015. Vi har varit ihop i två och ett halvt år nu och har under tiden träffats väldigt mycket 4-5 ggr varje år under längre period (ca 3-4 veckor varje gång). Han har även varit hos mig i 6 månader i sträck under ett tillfälle. Båda är från Serbien, jag jobbar och studerar, han är utbildad ekonom och har t.o.m. ett jobb som väntar på honom här i Sverige. Idag var han på intervjun i Belgrad och det gick åt helvete. Kvinnan som intervjuade honom var otroligt otrevlig och respektlös, vägrade låta honom tala till punkt, vägrade lyssna, behandlade honom som kriminell nästan. Jag trodde att vi inte skulle ha några problem då vi kan bevisa mycket men nu börjar jag bli orolig. Det är nämligen så att han även har släkt (en kusin) här och vid förlängningen av visum ett tag sedan (som skulle vara en överraskning för mig) gick han dit med hans kusin och personen som tog emot de antecknade att han var på besök hos släkt och vänner. Det blev ingen överraskning då svaret från migrationsverket tog 2 och ett halvt månad (lika lång tid som han egentligen ansökte förlängning om) och han tillslut fick avslag och var tvungen att lämna landet inom två veckor. Detta ställer till problem för oss nu, då det väcker misstankar hos de. De undrar varför jag inte gick dit med honom och varför han inte sa att han var på besök hos mig. Det är lätt att vara efterklok nu men inte fan visste vi då att vi skulle ta det steget och ansöka om tut.Vem går och samlar på bevis under förhållandets gång. Vi hade inte ens tänkt att vara i Sverige men efter beskedet att jag har cellförändringar i livmoderhalsen och är tvungen att kolla det regelbundet etc kände jag att jag vill helst vara här i Sverige för att få all nödvändig vård. Jag väntar nu på att de ska kalla mig till intervjun men jag undrar om ni tycker att detta är skäl nog att ge oss avslag? Vi har dessutom biljetter och bevis att vi har träffats under handläggningstiden (alltså innan intervjun) som jag tänkte ta med mig och visa. Men jag känner mig väldigt orolig nu för de verkar inte ta hänsyn till något annat som vi faktiskt kan bevisa. Sedan hjälpte inte kvinnan i Belgrad oss direkt. Jag har redan ställt in mig på att vi kommer vänta ytterligare 9 månader på beskedet, men även det går bra bara beskedet blir positivt.
    Min andra fråga gäller försörjningskravet, gäller det även mig som har svenskt medborgarskap och har ansökt innan lagändringen? Hjälper det att han har garanti på ett jobb och därmed direkt en inkomst? 

Tacksam för svar!

• kris91
    Cl4udio skrev 2016-09-25 13:09:55 följande:
    då räcker inte
    Vad menar du med det? Det har absolut ingen betydelse var den sökande kommer ifrån. 

För att besvara frågan:
    Vad jag vet så räknas inte CSN lån som inkomst tyvärr. Om du kan, skaffa ett jobb för att täcka kostnaderna.
  • kris91
    Studenten789 skrev 2016-09-28 02:05:08 följande:
    Skulle det räcka med ett deltidsjobb då? Eftersom jag studerar på heltid. Jag tänkte mig att jag har en lägenhet med hyran på 4000 och ett deltidsjobb där jag tjänar runt 3000-4000 i månaden. Sen är resten csn lån o bidrag? är det tillräckligt då?
    Detta gäller: "7 729 kr för sammanlevande makar eller sambor". Detta är alltså vad du ska ha kvar efter att du har betalat hyra. Som sagt, CSN räknas ej vad jag vet, alltså lån överhuvudtaget. Så om du har hyra på 4000 (det måste vara en tvåa btw, vilket är helt sjukt men det är kravet) så beöver du ha alltså en inkomst på minst 12 000 efter skatt. 
    Antingen så hittar du något deltidsjobb som betalar jäkligt bra eller så får du jobba så mkt det bara går för att komma upp i den summan. 
    Juste, det går bra också om du har kapital, så har du mycket (vet inte hur mkt de har inte uttalat sig om exakt siffra) sparpengar så ska det också gå bra.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid