• Anonym (E)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej, här står det att ändringen av försörjningskravet ska gälla nyetablerade relationer, stämmer det?

"Försörjningskrav vid anhöriginvandring;

Undantag från försörjningskravet vid anhöriginvandring som gällt för svenska medborgare och för medborgare i annan EES-stat eller Schweiz, samt för dem som bott i Sverige i mer än fyra år ska tas bort. Ändringen ska gälla nyetablerade relationer."

Källa: www.migrationsinfo.se/nyhetsarkiv/regeringens-forslag-till-forandringar-av-den-svenska-asylpolitiken/

• Anonym (E)

Hej!Det sägs ju att reglerna för anhörigvandring kommer att ändras. Och att alla kommer att omfattas av försörjningskravet(rätta mig om jag har fel) och då ska man ju kunna visa att man kan försörja både sig själv, partner och barn om man har, samt ha en lägenhet som är tillräckligt stor för alla 2-3 pers. Min fråga är då hur vet man att man tjänar tillräckligt och att t.ex 10 tusen kr i månaden räcker, eller hur vet man att lägenheten är tillräckligt stor för båda? Sen så undrar jag måste man ha allting klart dvs god ekonomi och lägenhet INNAN partnern söker uppehållstillstånd eller ska man liksom kunna ordna det under ansökningstiden? Tacksam för svar!

• Anonym (E)
    Anonym (Jadu) skrev 2016-05-13 13:43:16 följande:
    Man utgår från kronofogdens normalbelopp och kalkylerar utifrån det. Vad gäller lägenheten så är det en indviduell bedömning som görs utefter varje ärende. Småbarn brukar dock lämnas utanför bedömningen kring lägenhetsstorlek.

Jaha, jag har läst att en lägenhet med ett sovrum,vardagsrum,kök/kovrå allså en tvåa räcker när man är två vuxna. Och då tänkte jag ifall man måste ha tre rum ifall man har ett barn också, så det är ju bra att barn lämnas utanför bedömningen liksom har man köpt en bostadsrätt med två rum ganska nyligen är det ju inte så kul o behöva flytta till en större. Tackar så mycket för ditt svar!

Jag undrar också ifall allt ska vara klart och om man ska ha god ekonomi innan partnern söker uppehållstillstånd?  

• Anonym (E)

Någon annan som vet? smilla75 kanske?

• Anonym (E)
    Smilla75 skrev 2016-05-16 19:50:20 följande:

Om man uppfyller försörjningskravet avgörs vid prövningstillfället men har man angivit att man har för låg inkomst/ingen bostad blir det inte någon utredning utan det blir avslag på formell grund.

Jadu har skrivit bra ovan om normalbeloppet. Det är ca 5000 kr per vuxen och drygt hälften för barn.

Bostaden ska vara ägd eller hyrd. Värdens godkännande krävs vid andra handsuthyrning. En 1:a räcker för ett par. Om barn krävs sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Tack så mycket för svar,då räcker väll en tvåa för två vuxna och ett barn? Undrar också ifall allt ska vara klart liksom lägenhet och bra ekonomi innan partnern söker uppehållstillstånd, eller om man t.ex kan skriva att man kommer att köpa en bostadsrätt under ansökningstiden?
  • Anonym (E)
    Smilla75 skrev 2016-05-17 13:48:19 följande:

Ja, det räcker. Du behöver äga eller ha ett hyreskontrakt vid prövningstillfället. Om du skriver att du ska köpa bostadsrätt så får du möjlighet att inge handlingar gällande förvärvet, om du hinner köpa innan ärendet avgörs. Det handlar om att göra sannolikt att man ska köpa en bostad. Har man lön nog att få ett lån räcker det för att göra det sannolikt.

Tack för svar, men vad innebär prövningstillfället?
  • Anonym (E)

Hej!Det pratas ju om att regler för anhörigvandring ska ändras och att alla kommer omfattas av försörjningskravet. Först läste jag på migrationsverket att lagen kommer träda i kraft den 1juni, men nu läser jag att det står 20juli, betyder det att man ska ansöka om uppehållstillstånd senast 20juli för att INTE omfattas av försörjningskravet(finns ju inge krav nu för svenska medborgare m.m), eller är det den 19 juli det är den sista dagen innan lagen träder i kraft, någon som vet?

• Anonym (E)
    Anonym (UT) skrev 2016-07-15 02:07:43 följande:

Min undran är som ovan, gäller den nya lagen angående försörjningskravet den 21e juli, dvs kan man ansöka till och med 20e som på webben eller är 19e sista dagen??

Och är det andra inom familjen (föräldrar) som annars kan visa upp att det finns bostad och försörjning (dem första månaderna eller första tiden åtminstone) om man nu inte skulle hinna ansöka innan detta och även kanske behöver vistas nära sin man ett tag då man har barn ihop!

Eller tvingas man helt enkelt vara ifrån varandra i kanske 19 månader pga försörjningskravet i kombination med det nya toklånga väntetider?? och därmed tvingas vara helt ensam med ens gemensamma barn (på snudd till vansinne kan jag tycka)!

Hej! Jag fick som svar från migrationsverket att ansökningar som kommit in senast den 20 juli kommer gå enligt gamla systemet och ansökningar som kommer in den 21juli kommer gå enligt det nya systemet om försörjningskrav.
  • Anonym (E)

Hej är det någon som vet hur det blir när man har barn tillsammans med den som söker uppehållstillstånd, vem blir då anknytningspersonen barnet eller frun?

• Anonym (E)
    Kimmm skrev 2016-09-06 21:37:39 följande:

Hej! Jag har läst de senaste sidorna och vill fråga Smilla­75 om just vårt läge. Men uppskattar andras svar också!:)

Jag och min kille träffades när vi pluggade på ett utländskt universitet(varken hans hemland eller i Sverige då). Då började vi dejta och umgås men har inte bott tillsammans. Sedan återvände jag till Sverige och ska ta examen sommar 2017, och han nu i sitt hemland letar efter jobb efter examen denna sommar. Jag har hört att det är långa väntetider så det är därför vi har bestämt oss för att börja ansöka redan nu.

Jag har timlön(kanske 7-8000 kr/mån) och CSN, och jag bor hemma hos föräldrar som har tillräckligt stor utrymme. De tycker om att jag bor kvar och vill inte jag ska betala. Så kommer dessa två räknas som Försörjningskrav och bostad? Hur stor sannolikhet är det att få direkt avslag enligt dig?

På Migrationsverkets hemsidan står det ju att det tar normalt 13 - 14 månader innan handläggningen påbörjas, vad jag har förstått som. Så när det väl startar kommer jag att redan jobba heltid(för jag kan välja att jobba heltid på mitt nuvarande arbetsställe). Kommer de att bevilja checka igen min ekonomiska status då? 

Tack tack på förhand!!

Undrar exakt det samma fast jag har mammapenning på 6000 kr och undan sparade pengar, bor hemma hos föräldrarna, och vi är gifta plus barn. Jag hoppas att smilla75 svarar
  • Anonym (E)

Hej! Jag är mammaledig och jobbar ibland några dagar i veckan, bor hos mina föräldrar. Kan vi få avslag på ansökan om uppehållstillstånd för att jag och min bebis bor hos mina föräldrar? Pappan till barnet är från icke eu land. Visar migrationsverket hänsyn till ärenden med barn? Kan mina föräldrar lova att hjälpa till med försörjning, barnets pappa måste ju få komma till sverige. Vi är gifta sedan fyra år tillbaka så förhållandet är ju väl etablerat också. Vad händer vid sånna ärenden vad bör jag/vi göra?

• Anonym (E)
    Smilla75 skrev 2016-11-11 22:04:19 följande:

Om din man sökte före 20 juli 2016 räcker det att du kan försörja dig själv, annars ska du försörja även honom. Det låter inte som du har tillräcklig inkomst för att uppnå försörjningkravet för dig själv, men du kanske har A-kassa och då kan det räcka. Bostaden måste vara din med kontrakt, andrahand går bra men inte att bo i sitt flickrum i föräldrarnas hus. Man ska ha eget kök samt extra sovrum om man har barn. 

Hej, tack för svar. Vi har inte ansökt än pga att jag inte jobbar så mycket men han måste ju få komma till sverige för vi har ett barn. Kan man inte vara inneboende om man bor stort t.ex att man hyr en våning från två plans hus? Vad kan man göra, är i en jobbig situation:(
  • Anonym (E)
    Anonym (UT) skrev 2016-11-14 18:09:34 följande:

Bra att jag ställde in mig på detta och var något förberedd sedan tidigare att detta kanske inte skulle gå hela vägen så det kom inte som en chock eller direkt besvikelse heller. Fick nu även bekräftat ytterligare detta av en hjälpsam Smilla härinne, tack! 

Vi fick avslag per brev igår, så ja, kan vara bra att veta för dem som läser härinne, att man måste kunna redovisa inkomst och jobb och är en hög prioritet och har man inte detta så får man avslag! Det hjälper inte att föräldrarna visar sin förmögenhet och är villiga att hjälpa under en period, att det fanns stor villa att bo i (jag ägde inte denna utan mina föräldrar)eller att man har barn gemensamt! 

Tråkigt att ni fick avslag, känns ju hopplöst. Man har ju barn tillsammans o så får man inte bo tillsammans förrens man har en bra inkomst, dumt. Vaddå får du inte ens bo i dina föräldrars villa med din familj för att migrationsverket inte vill, vem är dom som bestämmer varför tänker de bara på syrier och inte oss skattebetalare o medborgare? Skulle ni gå hela vägen om du hade jobb? Alltså om du hade en inkomst skulle du få bo hos föräldrarna då eller?

Jag undrar om det godkänns om man har en inkomst och hyr en våning från en två plans hus utan kök alltså att man delar kök med ägarna?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid