• Turandot

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (UT) skrev 2016-11-11 23:15:22 följande:
    Vad jag hört tidigare så slipper man försörjningskravet om man hann med att ansöka innan den 22e juli, dvs man hade till och med 21e på sig, inte som du skriver före den 20e juli.
    Försörjningskravet endast för sig själv gäller innan 21e? Måste man ha någon slags inkomst eller akassa eller kan det även räcka med att man har föräldrar som ställer upp med pengar och lån den första tiden eller månaderna åtminstone och går i god för detta, och även bostad? Innan försörjningskravet inträdde så verkade ju inte finnas några särskilda krav på detta men jag kan givetvis ha fel. 
    Det måste ju funka långsiktigt också. Att föräldrar ger sina vuxna barn och deras partners pengar under en period är ingen lösning. De kan inte göra det resten av sitt barns liv, och vem vet då hur det går med försörjningen..? Efter några månader upphör kanske föräldrarnas stöd, och då får den unga familjen gå till soc och bli försörjda av kommunens skattebetalare. Vilket betyder att de pengarna måste tas ifrån andra kommunala verksamheter som (för det mesta) redan går på knäna, t.ex. äldreomsorgen, barnomsorgen, skolan, omsorgen om de funktionshindrade och psykiskt sjuka, o.s.v.. Så kan vi ju inte ha det!
  • Turandot
    Anonym (E) skrev 2016-11-15 04:52:31 följande:
    Tråkigt att ni fick avslag, känns ju hopplöst. Man har ju barn tillsammans o så får man inte bo tillsammans förrens man har en bra inkomst, dumt. Vaddå får du inte ens bo i dina föräldrars villa med din familj för att migrationsverket inte vill, vem är dom som bestämmer varför tänker de bara på syrier och inte oss skattebetalare o medborgare? Skulle ni gå hela vägen om du hade jobb? Alltså om du hade en inkomst skulle du få bo hos föräldrarna då eller?

Jag undrar om det godkänns om man har en inkomst och hyr en våning från en två plans hus utan kök alltså att man delar kök med ägarna?
    Fast barn ska inte bli till med den enda uppgiften att vara en biljett in till de svenska bidragsgrytorna för sin utländska förälder. Om vi gör klart för ALLA att det inte räcker med att göra en kåt svensk kvinna med barn/lura en kåt svensk man att göra en med barn för att få stanna här, så slipper vi mycket mänskligt lidande både hos barnen (som egentligen inte är önskade för sin egen skull) och den svenska parten (som bara blir utnyttjad). 
  • Turandot
    Anonym (UT) skrev 2016-11-25 16:58:58 följande:
    Jo förstod nästan detta med försörjningen men trodde som sagt att fanns det resurser och hjälp inom familjen till en början så kanske det gick ändå så vi ansökte innan försörjningskravet trädde in.
    ok.får kolla upp detta med begränsningslagen och vad det innebär, handlar det om att vi har barn ihop eller varför kommer vi omfattas av den? Ok, tråden har så otroligt mycket inlägg så ej gått igenom alla vad du skrivit om begränsningslagen, Men tycker det är otroligt snällt av dig att sitta här och ta dig tid att svara på våra frågor och vi som är lite osäkra och behöver hjälp och svar, det är svårt för många att veta vad som exakt gäller med precis allt också.
    I deras bedömning handlade det dock inte endast om inkomst och bostad (fast givetvis främsta orsaken till att det blev stopp så fort)utan som jag skrev så tog dem även in i bedömningen att dem ansåg att pga att min man kunde jobba i sitt egna land, vårt barn har dubbelt medborgarskap och vi har möjlighet att vistas där också och även gör emellanåt och bott ihop tidigare, så bedömer dem då att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige, men oavsett så är det ju Sverige vi väljer och det land vi i framtiden önskar bo i,man borde väl inte få avslag pga vi har "möjligheten" att bo i ett annat land
    Har en liten fråga till här, när man väljer att göra en ny ansökan, är det precis samma rutiner som gäller, eller går det snabbare med ärendet om man redan sökt tidigare osv?
    Nyfiken fråga: varför, när det är en part från ett land utan utbyggd välfärd, socialbidrag o.s.v., och en part från ett land där det finns bidrag och skattefinansierad välfärd - är det alltid så självklart att paret ska bo i det senare landet..? Om det vore stor kärlek, så skulle väl inget sådant futtigt och materiellt spela någon roll..?
  • Turandot
    Thomas41 skrev 2016-11-29 11:00:53 följande:

Tack för snabbt svar!

Så i teorin kan man anta att flyktingar eller s.k nysvenskar fuskar en del med detta då möjligheterna för dem är relativt små att fylla upp kraven för bostadsstorleken?

...det blir klarare och klarare, varför nästan alla åker genom tio-femton krigsfria länder, för att komma just hit...
  • Turandot
    Thomas41 skrev 2016-11-29 20:45:10 följande:
    Jag förstår.

Min kusin som är svensk medborgare har detta problem - han behöver ett extra rum.

Hur ser migrationsverket på att man har kontrakt på 2 rok men att tex vardagsrummet är på 35m2 som min kusin skärmar av med hjälp av en innervägg - skapelsen av ett extra rum har då skapats på 10m2 med dagsljus från fönster.

Vad säger Smilla75 om en sådan lösning?
    Jo men visst. Och sedan, när de har fått sitt PUT, så kommer de att börja skrika om att de är trångbodda, och att det är det svenska samhällets fel, och att kommunen borde köpa en villa åt dem - finansierad med bostadsbidrag och socialbidrag...
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid