• ls80

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Exakt hur hårda är de vad gäller antal rum (för ett par) förutsatt att försörjningen är fixad i övrigt? Anledningen till att jag frågar är att jag har en relativt ny lägenhet med öppen planlösning på 40m2. Vore ju konstigt om det skulle överträffas av en mindre tvåa?

Testade ställa frågan till MIG men fick nåt standardsvar med försörjningskraven inklistrade och en slutkläm om att en individuell bedömning alltid görs...

• ls80
    Smilla75 skrev 2016-12-02 15:40:32 följande:
    Det fungerar inte. kraven ska vara uppfyllda när ansökan inkommer, annars blir det avslag på formell grund att kraven inte är uppfyllda.
    Fast exakt hur petigt är det med tajmingen? Min flickvän och jag gjorde en ansökan för ungefär två veckor sedan där jag skickar in ett hyreskontrakt som gäller från och med 1 februari 2017, det vill säga om en vecka. De kan väl knappast göra avslag på grund av ett glapp på tre veckor?
  • ls80

Mycket intressant angående nya bostadskraven. Undrar hur många som hann uppgradera med ett extra rum för ansökningens skull? Jag hade en etta med öppen planlösning som jag nu bytt ut mot en tvåa... Får väl passa på att skaffa ett barn under handläggningstiden för att få valuta för uppgraderingen!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid