Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej!
Jag träffade min (svensk) sambo in Sverige (jag hade tillfälligt arbetstillstånd). Vi har bott ihop i ett år (in en bostadsrätt som vi äger tillsammans), och har varit ett par i mer än 2 år innan dess. Jag har sökt anknytningstillstånd innan arbetstillståndet löpte ut, med andra ord jag var i Sverige. Jag fick nyss veta att min ärende har tagits ut för vidare utredning (efter att ha varit i kö i flera månader). Jag vet att MIG betraktar vårt förhållende som nyetablerad eftersom vi inte har bott tillsammans länge innan jag sökte. Som bevis på förhållandet har sambon skickad in t.ex. foton, flygbiljett, bevis på vår gemensamma konton osv. Vi har två språk gemensam och ser varannan ju varje dag. Vi har inga barn.
Ändå funderar jag: är det någon skillnad för MIG om man är gift eller ej? Gäller det som en tecken på ett mer seriöst förhållende än att vara sambo, eller är grundregeln för att betraktas som familj att man har bott tillsammans i två år? Jag vet att i andra sammanhang t.ex. arvrätt eller adoption gifta par ses som mer 'anknytet' än sambon?