• lolita bunny

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

hej på er jag ser att det är många som går igenom svåra tider med långa väntetider hos migrationsverket. jag går också igenom. jag lärde känna min man här i sverige vi umgicks så mycket när man väl hade tid sedan gifte vi oss. efter en tid bestämde vi oss för att han skulle få stanna här för att kunna bygga upp vår framtid och kanske bilda en famlj. min man ansökte då från sitt hemland Bolivia på webbansökan om uppehållstillstånd med anknytning till mig den 3/5-2015. jag fyllde i formuläret. han gick på intervjun 12/4-2016 och vi väntar nu till en handläggare ska utses i vårt ärende. det är jätte jobbig att vänta och när man ringer får ingen bättre svar. det värsta av allt är att vårt ärende finns hos solna och där är väntetiderna till 24 månader.

vi har nu väntat i 20 månader exakt. jag hoppas att vi får ett beslut snart men orkar inte vänta men samtidig ger jag inte upp hoppet. jag lider av detta även min man vi vet inte vad mer vi kan göra för att skynda på vårt beslut. hoppas att ni andra har haft tur att få beslutet och ni som väntar på beslutet önskar jag er all lycka till ge inte upp även fast det är jobbig.

mvh

lolita bunny

• lolita bunny

kan även tillägga att varje gång jag har ringt till kundtjänsten så har man hört tills nu att i solna enhet jobbar fortfarande med dom gamla ärende 2014. det känns verkligen att det inte går frammåt man kan inte se något status hur långt det har kommit så att man vet. jag hoppades på att det skulle vara klart innan jul 2016 för enlig dom som sitter i kundtjänst sa att till sommaren ska det nog vara klar, sommaren gick ingenting hände, sedan var det till hösten ingenting hände, sen tänkte jag innan jul bör det vara klar men ingenting hände.

jag hoppas någon kan dela med sin åsikt om detta jag tar emot all tips o åsikter.

• lolita bunny

hej (Undrarrr)

som jag har förstått att om din bostad är tillräcklig stor så din partner kan komma så är det inga problem huvudsaken är att du även kan försörja dig. dom kanske behöver även se någon typ av kontrak där det visar att du bor hos dina föräldrar. men storleken på bostaden är dom ute efter. hoppas mitt svar har hjälpt dig =)

• lolita bunny

Jag ska på anknytning utredning på måndag den 6 Mars hoppas att det inte dröjer långt tills beslutet fattas. Jag är så nervös inför den måndag jag hoppas min man får stanna här.

• lolita bunny

svar till Anonym (Jadu) nej det är ingen förlängning. det är en kompletering innan beslutet ska fattas. jag väntar fortfarande på beslutet men jag känner på mig att det blir positiv

• lolita bunny

Hej på er!

För det första hoppas att alla på denna tråd mår bra och att eran situation har blivit bättre. Jag vill göra en uppdatering sist jag skrev väntade jag fortfarande på min dåvarande man och behöver nu även skriva av mig. Det som hände var att vi fick beslutet i slutet av April 2017 jag blev super glad att det blev positivt och tänkte nu behöver jag inte ens längta efter min man nu är det bara att räkna dagarna innan han kommer hem till mig. Men innan beslutet blev våran relation kallare vi sa inte mycket att vi älskar varandra men jag blundade och tänkte vi gillar varandra fortfarande det kommer gå bra. Hans familj skilde sig samtidigt som hans mamma blev sämre i hälsan så han visste inte om han skulle stanna kvar eller komma till mig.

I Juli samma år väntade jag på honom fortfarande han sa samma sak till mig att han inte visste vad han ska göra så jag fick nog efter allt tjat på honom beslöt jag att skilja mig från honom. Allt blev för ingenting jag trodde hela tiden att han skulle vara här och jag fick även mardrömmar om att beslutet skulle vara positivt men att han skulle inte komma. Efter jag skiljde mig mådde jag dålig fick ångest varje morgon under ett år hade tankar att somna tills jag dör men det var bara tankar. När jag skilde mig så tog det månader för att dom försökte få kontakt med mitt exmake men eftersom jag ville hur som helst skilja mig bad jag om en lösning och lösningen var att dom behövde bekräftelse från två familje medlemmars underskrift som intygar att min exmake inte har vart här under 2 åren sen han lämnade Sverige.

För er som kanske går igenom samma situation som mig försök att ta hand om dig det kommer bli bättre. När det har gått ett år började jag mpr bättre nu har jag en underbar partner som lever här sen länge. För ditt eget bästa ha en partner här och inte någon som är från ett annat land för det kan hända något liknande som det har vart för mig. Jag menar inte vara elak men det är så i verkligheten. Lycka till alla!

• lolita bunny

Hej på er!

För det första hoppas att alla på denna tråd mår bra och att eran situation har blivit bättre. Jag vill göra en uppdatering sist jag skrev väntade jag fortfarande på min dåvarande man och behöver nu även skriva av mig. Det som hände var att vi fick beslutet i slutet av April 2017 jag blev super glad att det blev positivt och tänkte nu behöver jag inte ens längta efter min man nu är det bara att räkna dagarna innan han kommer hem till mig. Men innan beslutet blev våran relation kallare vi sa inte mycket att vi älskar varandra men jag blundade och tänkte vi gillar varandra fortfarande det kommer gå bra. Hans familj skilde sig samtidigt som hans mamma blev sämre i hälsan så han visste inte om han skulle stanna kvar eller komma till mig.

Plus under Juli 2016 så gick min pappa bort jag behövde min mans stöd men han jobbade mycket och var mest upptagen med hans familj han tyckte det var konstigt att jag helt plötsligt tänkte från att jag ville att min papps skulle gå bort fort till att jag ångrade när pappa gick bort. Vet själv att jag sa så för att pappa led mycket under dom sista tiderna han hade stroke och låg mycket i sängen.

I Juli samma år 2017 väntade jag på honom fortfarande han sa samma sak till mig att han inte visste vad han ska göra så jag fick nog efter allt tjat på honom beslöt jag att skilja mig från honom. Allt blev för ingenting jag trodde hela tiden att han skulle vara här och jag fick även mardrömmar om att beslutet skulle vara positivt men att han skulle inte komma. Efter jag skiljde mig mådde jag dålig fick ångest varje morgon under ett år hade tankar att somna tills jag dör men det var bara tankar. När jag skilde mig så tog det månader för att dom försökte få kontakt med mitt exmake men eftersom jag ville hur som helst skilja mig bad jag om en lösning och lösningen var att dom behövde bekräftelse från två familje medlemmars underskrift som intygar att min exmake inte har vart här under 2 åren sen han lämnade Sverige.

För er som kanske går igenom samma situation som mig försök att ta hand om dig det kommer bli bättre. När det har gått ett år började jag mår bättre nu har jag en underbar partner som lever här sen länge. För ditt eget bästa ha en partner här och inte någon som är från ett annat land för det kan hända något liknande som det har vart för mig. Jag menar inte vara elak men det är så i verkligheten. Lycka till alla!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid