• Cl4udio

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Studenten789 skrev 2016-09-25 03:50:27 följande:

Jag är en student som lever på studiebidrag och studielån och är gift med en icke-eu medborgare. Vi ska gifta oss till vintern och vill ansöka om uppehållstillstånd via anknytning men är osäkra på hur det kommer att funka med de nya försörjningskraven. Jag kommer att ha en egen tillräckligt stor lägenhet och kan tänka mig att skaffa ett deltidsjobb vid sidan av studierna. Min inkomst kommer att ligga på runt 9700 (lån o bidrag) + 3500 (ett deltidsjobb) - 4000 (hyra). Är detta tillräckligt för att uppfylla försörjningskraven?? Det känns så hopplöst att undantagen togs bort precis när vi bestämde oss för att lösa vår jobbiga distans.

den beror på, var kommer han ifrån?
  • Cl4udio
    Studenten789 skrev 2016-09-25 11:23:28 följande:

Marocko

då räcker inte
  • Cl4udio
    Anonym (durichen) skrev 2017-02-07 12:27:32 följande:

Jag fick vänta två är min man kommer från Marocko jag var på intervju och när jag kommer dit fick inte svara på frågorna till punkt jag fick avslag av idioterna så migrationsverket ljugerså vill bara varna går ni på intervju och du säger nåt då säger dom det har han inte sagt dom är så jävla fula idioterna på migrationsverket dom hade redan gjort upp mitt avslag kunde dom sagt på en gång då skulle jag inte behöva åka till dom varnar bara

så vad ska ni göra nu? ska du testa o flytta dit istället? var stark!
  • Cl4udio
    Anonym (Jadu) skrev 2017-02-10 23:05:23 följande:
    Att hyra en del av dina föräldrar hus är inte att rekommendera såvida det handlar om att du har egen ingång, eget kök och badrum samt att det är stort nog för er båda.

Lägenhetskravet har sänkts från slutet av januari, nu ska det räcka med 1 rokoko istället för som det var tidigare, 2 rok
    Smilla75 skrev 2017-02-08 18:01:49 följande:

Det är ju teamledare som kan ge en prognos för ärendena, och möjligen enhetschefen där ärendet ligger som man kan prata med. Däröver finns det sektionschefer men de är chefernas chefer och har inte något med ärendehantering att göra.

Infon du fick att ärendet låg i E3 och kan avgöras var som helst i landet var korrekt då, det brukar ofta gå fort i E3 då ärendena inte kräver mer muntlighet. Nu har ni tagits ut för ev kompletterande åtgärder och hamnat i Solna, som har längst handläggningstider i landet. Det är kring 24 månader. De har påbörjat januari 2015. Vad jag förstår kommer ert ärende förmodligen inte att hanteras förrän enheten kommer fram till det datum då ni ansökte. Innan dess får ni inte besked om det blir ytterligare utredning eller inte. Förstår att det inte låter upplyftande alls men jag kan inte se att du kan påverka väntetiden på något sätt.

Solna har 6 tillståndsenheten varav 5 handlägger förstagånganknytningar.
    ja, det är bara att bita ihop o vänta ^_^
  • Cl4udio

instämmer!
    ni borde migrera bort till det landet er män kommer ifrån, oavsett om det är syria lr afrika lr annat. Kärleken övervinner allt!! (förutom som sagt Migrationsverket)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid