Inlägg från: Anonym (Marocko) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Marocko)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Gjorde en egen tråd innan jag såg att denna fanns.. testar att skriva här med och hoppas på någon som har erfarenhet av liknande.

Jag är gift med en man från Marocko, vi har 1 barn tillsammans och 1 på väg. Vi gjorde en ansökan från sverige i april 2015 alltså 2,5 år sedan..

Inte förrän i april 2017 fick vi båda komma på Intervju i Sverige.

Förra veckan ringde våran handläggare och informerade mig att beslutsfattaren inte kan godkänna våran ansökan utan vi fick 2 val.

1. Att han åker ner till Marocko, visar upp sitt pass på ambassaden i Rabat, och därefter kan dom godkänna uppehållstillstånd. Dom har då lovat att beslutet ska vara färdig inom 1 vecka.

Han skall alltså inte göra om ansökan från Marocko utan våran ansökan ska kompletteras med att han visar upp sitt pass på svenska ambassaden i Marocko..

2. Att vi väntar tills dom fattat ett utvisningsbeslut på honom och öveklagar beslutet och ger förklaring på varför vi anser att det är fel.. detta kunde då ta upp till 12 månader sa handläggaren :(..

Det jag undrar är om någon har gjort alternativ nummer 1 någon gång? Och hur gick det? Hur lång tid tog det innan personen var tillbaka i sverige igen? 

Jag menar vi har redan väntat 2.5 år hur länge till behöver vi vänta liksom..

Handläggaren kan inte ge några bra svar utan svarar endast att dom lovar att hantera ärendet med prioritet!

Jag är livrädd för att han ska fastna där nere i flera månader och det skulle innebära en katastrof för våran familj :(..

Jag jobbar natt och kommer inte att kunna arbeta alls när han åker ner, jag har två äldre barn som går i skolan så jag kan inte heller åka med honom ner.

Jag har semesterdagar som skulle täcka så jag kan vara ledig i ungefär 1.5 månader men sen är det kört då jag inte har någon familj som kan hjälpa mig med barnen medans jag jobbar och nattförskola/nattfritids är det 6 månaders kötid till..

Har aldrig känt mig så hjälplös och liten som nu..

Hoppas någon som har erfarenhet av liknande kan stilla min enorma oro lite.

Tack på förhand

• Anonym (Marocko)
    Anonym (brasilien) skrev 2017-09-11 10:09:34 följande:

svar till morocko

Jag och min man har gör just nu typ 1. 

(dock så började vår ansökan med att han ansökte från hemlandet, sen blev jag gravid när vi träffades i somras och han fick först lov att stanna i landet)

Vi väntar barn och migrationsverket ringde och sa att han inte kunde få beslut om han inte lämnade landet och visade upp sitt pass i sitt hemland.

För oss lovade dom 4 veckor efter dom fått intyget från ambassaden.

Vi har nu väntat i 3 veckor och förra veckan när jag ringde hade intyget inte kommit in ännu.

Jättekul att vara ensam hemma och gravid =(

Vår handläggare blev sjukskriven samma dag som min man åkte ner till Marocko :(.. Men jag gav mig inte, jag ringde varje dag till kundtjänst på migrationsverket tills jag fick alla nummer till beslutsfattare på falkenbergs enheten så jag kunde få tag i våran beslutsfattare. När jag väl fick tag på rätt person så sa jag till henne att ni har lovat att beslutet skulle vara färdigt inom en vecka och skällde ännu mer för att ingen tagit över våran handläggares brådskande ärende när hon blev långtidsjukskriven (det hade då gått 5 dagar haha).. och voila! Två timmar senare var beslutet taget vilket dom såklar inte kunde berätta för mig eftersom jag inte har någon fullmakt.. men det var iallafall godkänt så nu väntar han på till tillståndskort..

Fortsätt ringa dom och tjata tjata tjata på dom..

Jobbigt att vara gravid och ensam :(..

Jag fick min barnmorska att skicka ett mail till våran handläggare ang. Mitt mående av att min man var tvungen att åka ner och att mitt blodtryck steg pga stress trots att jag är medicinad för blodtrycket..

Hoppas ni får svar snart och att din man snart är hemma hos dig igen..
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid