Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Gjorde en egen tråd innan jag såg att denna fanns.. testar att skriva här med och hoppas på någon som har erfarenhet av liknande.
Jag är gift med en man från Marocko, vi har 1 barn tillsammans och 1 på väg. Vi gjorde en ansökan från sverige i april 2015 alltså 2,5 år sedan..
Inte förrän i april 2017 fick vi båda komma på Intervju i Sverige.
Förra veckan ringde våran handläggare och informerade mig att beslutsfattaren inte kan godkänna våran ansökan utan vi fick 2 val.
1. Att han åker ner till Marocko, visar upp sitt pass på ambassaden i Rabat, och därefter kan dom godkänna uppehållstillstånd. Dom har då lovat att beslutet ska vara färdig inom 1 vecka.
Han skall alltså inte göra om ansökan från Marocko utan våran ansökan ska kompletteras med att han visar upp sitt pass på svenska ambassaden i Marocko..
2. Att vi väntar tills dom fattat ett utvisningsbeslut på honom och öveklagar beslutet och ger förklaring på varför vi anser att det är fel.. detta kunde då ta upp till 12 månader sa handläggaren :(..
Det jag undrar är om någon har gjort alternativ nummer 1 någon gång? Och hur gick det? Hur lång tid tog det innan personen var tillbaka i sverige igen?
Jag menar vi har redan väntat 2.5 år hur länge till behöver vi vänta liksom..
Handläggaren kan inte ge några bra svar utan svarar endast att dom lovar att hantera ärendet med prioritet!
Jag är livrädd för att han ska fastna där nere i flera månader och det skulle innebära en katastrof för våran familj :(..
Jag jobbar natt och kommer inte att kunna arbeta alls när han åker ner, jag har två äldre barn som går i skolan så jag kan inte heller åka med honom ner.
Jag har semesterdagar som skulle täcka så jag kan vara ledig i ungefär 1.5 månader men sen är det kört då jag inte har någon familj som kan hjälpa mig med barnen medans jag jobbar och nattförskola/nattfritids är det 6 månaders kötid till..
Har aldrig känt mig så hjälplös och liten som nu..
Hoppas någon som har erfarenhet av liknande kan stilla min enorma oro lite.
Tack på förhand