• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Sivaji skrev 2015-03-26 19:38:06 följande:

Ngn som vet vilket datum dem är på I E3 systemet just nu när det kommer till intervjun?

Tror ni dem är klara med oktober månad under april månad?

Vi ansökte 3e november (5 månader nästa fredag) och hoppas på en intervju i början av maj =\

Medlem här på tråden fick intervjumailet idag, efter nästan 6 månader (imorgon skulle det blivit 6 mån), de ansökte 27 sept. Och personen innan tror jag fick vänta 5 månader och 17 dagar... Också från september fast tidigare datum. Jag känner på mig att väntetiden är 6 månader nu för webbansökan och få intervjumail. Förhoppningsvis hinner de klart september 2014 ansökningar den här veckan. Och påbörjar oktober 2014 ansökningar nästa vecka.. Men sen kommer påsken också :(

Jag och min sambo ansökte 13 oktober 2014, tror de som sökte oktober 2014 kan räkna med intervjumail (om inget extra behövs tilläggas eller så) mellan april-maj, säkert november ansökningar maj-juni. Vi räknade med 5 1/2 månads väntan för mailet, vi går in på 5 1/2 månads väntan imorgon... Så jag & min sambo har börjat räkna med 6 månaders väntetid, om inte påsken nu lär fördröja allt ytterligare.
  • Ellaa
    Cutiie skrev 2015-03-27 04:52:18 följande:

Nu har vi väntat i snart 6 månader om 3 dagar och vi har fortfarande inte fått intervjumejlet än! Vi ansökte 30 september 2014 via webbansökan :(

Om ni inte har ytterligare utredning eller komplettering så borde ni få den kanske redan idag fre eller nästa vecka :) ovanstående ansökte 3 dagar före er och de fick mailet idag!

Skriv gärna när ni mottagit mailet, vi är 13 dagar efter er.

Lycka till!!!
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-03-27 09:27:15 följande:

Berii, vi ansökte 20 augusti. Intervju 18 mars. Vi har inte heller hört något mer.

Vore intressant att höra vid vilket datum de som får beslut har ansökt.

Läste i tråden om någon som ansökte 31 aug och fick beslut?

Hej, jag & min sambo väntar fortf på intervjumailet men har kontakt med en annan tjej från en annan tråd/sida och de sökte in 1 aug 2014 och gick intervjumail 22 januari, intervjun skedde 6 februari och beslutet 5 mars, i Uppsala.

Så deras tog 7 mån & 5 dagar... Ni kanske är näst :)

Hon nämnde också att det verkar bero på land, bakgrund för båda, och handläggaren & enhetens snabbhet. (de hade uppsala)

Så om ni inte haft svårigheter eller komplettering, också tidigare fall av asylansökningar osv så borde ni vara näst på tur. :) vilken enhet ligger ert ärende hos?

Hoppas! Lycka till
  • Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 13:31:25 följande:

Min värld rasar ta mig fan samman! Fick brev från MIG idag och ett fett avslag! Dom anser att mitt och min makes äktenskap är ett skenäktenskap pga att han sökt asyl i Sverige för 4 år sedan men som han sedan avskrev sig ifrån själv. Och jag var gift 2010 då jag och min make träffades... Hade tyvärr ett väldigt olyckligt och kärlekslöst äktenskap innan. usch vad ledsen jag är nu!!!!!!!!

Jag beklagar verkligen :( vilken känsla av maktlöshet ni måste känna just nu. Det verkar stämma dock att om man ansöker om TUT osv så är chanserna inte stora att man får det beviljat om partnern som ansöker har tidigare historik av asylansökan, eller tidigare ansökt med en annan person - i stort sett alla tidigare typer av avslag och problem verkar ha en betydelse vid beslut av nya ansökningar. :( Det första de misstänker är skenförhållande. Hur mycket de än säger att de jobbar för en förenklad migration till Sverige så verkar deras syfte främst vara att försöka bekämpa "skenäktenskap" de kommer använda vad de har mot dig till att stödja avslag. Tror inte att ansöka om turistvisum kommer hjälpa - de kommer se det som ett försök att gå under jorden i Sverige och kommer ge avslag pga tidigare avslag i andra ärenden (med störst sannolikhet). Överklaga? Ta juridiskt hjälp även om det är dyrt. Ni har rätt att överklaga!!! Ge inte upp.

Får man fråga vart din man är ifrån?

Läs om hur man överklagar och vilka medel du kan ta hjälp av!

Kram
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-03-27 15:39:15 följande:

Hej, jag tycker vi borde ha ett enkelt fall. Ingen asyl osv.Angående enhet så gissar jag på växjö, för när vi ansökte om förtur (avslag) så var brevet därifrån.

Hoppas ni får höra nåt snart! Har ni fått handläggare än? Maila växjö då och kolla med de om ert ärende och vad som händer? (Om ni inte redan gjort det). Växjö kändes positivt först men nu verkar de ha segat till sig TOTALT!
  • Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 17:58:53 följande:

Tack alla för ert stöd, betyder mycket för mig <3

Min man är från Albanien Ellaa.

Jag känner att dom får tala om för mig vad jag och min man ska göra för dom för att bevisa att vårt äktenskap inte är ett skenäktenskap... Och sen att dom bara ens kan med och ta vårt äktenskap för skenäktenskap utan att ens ha begärt en intervju med mig? + att även om man har en historik i livet Som inte är till ens fördel alla gånger så måste man ju ändå få en ny chans?

Absolut, det ska de göra!!! Helt sjukt att de får en sådan makt... Överklaga och kämpa in i det sista, tvivlar på att ni är första paret som gått igenom detta så det måste finnas hjälp utifrån. Konsultera med juridisk rådgivning!
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 22:10:48 följande:

Det där stämmer inte alls då jag vet flera som har fått TUT även fast de har varit asylsökande. Vet även ett par vars man varit asylsökande samt hade ett inreseförbud in i schengen pga att han stannat för länge i sverige o han fick sitt TUT efter 9 månader o då upphävde de även hans inreseförbud.

Min man var asylsökande när vi träffades och jag tror vi kommer få TUT beviljat när vi väl får handläggare troligtvis efter sommaren. Eftersom vår ansökan nu blivit pappersansökan tänker jag besöka migrationsverket personligen och lämna in vår facebook chat på flera hundra sidor (närmare 1000 nu) samtidigt som jag lämnar in passtämplar, biljetter o foton efter min resa jag ska göra om en månad o träffa min man. Tänker ju mer bevis de har desto mer chans är det att få TUT beviljat o ens chat är ju väldigt personlig och där ser man ju oxå att man håller daglig kontakt. Om man vore skenäktenskap tror jag knappast att man sitter o chattar o skickar kärleksfulla meddelanden till varandra om hur mycket man saknar varandra o älskar varandra dagligen.

Hej, menade mera att det verkar stämma det en på kundtjänsten sa till mig, skrev om det för mer än en månad sen. Eftersom jag hade läst om någon som blev bortplockad från E3 systemet så var jag nyfiken på under vilka förutsättningar kan det ske. Då svarade personen på kundtjänst: de som misstänks för skenäktenskap, det kan vara också fall som kräver ytterligare utredning tex tidigare asylsökande osv. Det är självfallet Inte så att man Inte kan få TUT bara för att man har sökt asyl förut, då skulle tidigare asylsökande inte ens få söka. Och självklart får man inte avslag per automatik pga en tidigare asylansökan men oftast är denna grupp borttagen ur E3 systemet, därav skrev jag verka stämma. Och det känns som att fe vill vända ens historik emot en. Men som vi kan konstatera är ju att ALLA fall är så olika, handläggarna olika, enheterna olika... = Ingen går "fri". Har faktiskt mina morföräldrar som stannade för länge också för 10 år sedan; och förra året när de ansökte om turistvisum så blev de nekade enbart pga misstanke att de skulle stanna. Och detta var 10 år sen och inte ens TUT utan besöksvisum då samtliga barn bor i Sverige. De kan verkligen straffa dig för alltid, så har det känts som liksom. Inte ens deras ålder eller faktumet att deras straff var 3 år inreseförbud till Sverige men de är fortf straffade, kan man säga. Vilket SUGER därför lider jag med alla som får avslag pga tidigare historik. Och sen finns också de fallen som du nämner, så klart inget är säkert.

Så jag tror också att ni får ett positivt beslut! Som du säger ta med allt du har! Kul att ni är flera som har sina partners i samma område :)

Lycka till! Håller tummarna för oss alla
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-28 11:52:29 följande:

Men usch stackars dina morföräldrar :( De tror visst att de kan behandla folk hur som helst. Har de sökt juridiskt hjälp eller anmält detta högre upp för så där kan de ju inte behandla människor. Allvarligt alla förändras på 10 år! I get your point :) Vi var oxå beredda på att bli utplockade för mer utredning pga asylen men jag ber till gud att de faktiskt kommer o tro på bevisen istället för bara koncentrera sig på asylen.

Ger de oss avslag tänker jag gå så långt det bara går för att få min rätt att få leva med min man. Hade jag kunnat hade jag varit hos honom hela denna tid o väntat men jag har en dotter sen tidigare som går i skolan samt en hund som jag varje gång jag ska resa måste betala för hundvakt då min släkt e så egoistiska o inte kan ta henne :/

Ja det är inte lätt för nån denna ansökan o det känns verkligen omänskligt att bli tvingad att leva ifrån varandra så här långa tider så jag lider oxå för oss alla <3

Jo vi har haft att göra med en advokat men mest som rådgivning, nu ska schengen öppnas för besökande från Peru så de kommer kunna besöka oss i år iaf, därav ska vi ta den chansen för de att besöka oss. Vad säger de till er när ni har förklarat om asylen? Vad mer vill de ha från Er?

Jag förstår dig 110% det är en känsla av maktlöshet att inte bli betrodd och att det ska man "acceptera". Och att inte ha familj som kan hjälpa en i ens värsta stunder och med ansvaret för sina barn osv, och just att man behöver stödet från den man älskar... Så ska man också försöka kämpa emot byråkratin! Men du låter stark och villig to do it all. Så det ska inte vara ett problem, gått runt länge nu och är nästan redo att påbörja namninsamling för alla oss och väntetiderna som bemötande från Mig. Verket i te x deras makt att neka relationer och att människor återförenas. Det måste finnss något mer vi kan vända oss av om vi känner att det sker orättvis behandling! Samt väntetiderna som är overkliga... Det kan inte få ta mer än 6 månader för detta: utan vidare information, utan insyn i hur ens personliga ärende är behandlat, utan insyn om denna s.k "kösystem". Vi förtjänar det! Alla vi!

Kram
  • Ellaa
    guest93 skrev 2015-03-30 12:00:18 följande:

minus -3 månader vad jag skrev ovan. Jag missförstod dig och trodde du ansökt nu i slutet på mars. Om det var i januari blir det ju snabbare, men fortfarande tyvärr osannolikt att det blir till sommaren.

Jag ansökte i oktober och har fortfarande inte fått kallelse till intervju till min flickvän.

Hej, när i okt ansökte ni? Vet du vart ärendet ligger? Vi ansökte också i oktober, 14. Passerat 5 1/2 så det verkar som att det är minst 6 mån nu för det där mailet... Om vi ens får den inom 2 v. Pratade med de för cirka 3 mån den och de håller ju på anställer folk nu för fullt runtom i hela landet. Och efter sommaren ska inte handläggningstiderna vara lika länge - vi som ansökte efter sommaren har haft mest otur nästan pga den stora flyktinginströmmen och därav har deras handläggningskapacitet blivit "trögare". Det kommer inte alltid se ut såhär för alla, utan vi är nog de mest drabbade. Tror det är flera hundra positioner ute för att jobba hos de så det får en att inse 1) vi lär få vänta ett tag 2) det kommer återgå mer eller mindre till deras ungefärliga handläggningstid. Tror det kommer lugna ner sig efter 2015. Men som du säger: det är deras prognos och inga garantier. Så alla som vill söka, SÖK NU! Och det är alltid bättre att se denna process som att den lär ta upp till 1 år (om inget mer behövs att utredas).

Hoppas ni hör något snart!
  • Ellaa
    guest94 skrev 2015-03-30 15:55:53 följande:

Vi sökte 15:e okt, vet inte vart vi hamnade då jag inte brytt mig om att fråga, kanske för att jag inte vill veta om man hamnat nånstans som har rykte att vara långsamma. *shrug*

Jo precis, vi är precis förbi 5½ så man hoppas ju att det skall komma närsomhelst nu, iaf inom 2 veckor... men å andra sidan vågar man ju inte hoppas på nånting. Bara tråkigt att man blir så himla bitter, inte minst pga deras prioriteringar. Univesitetsutbildad sjuksköterska från ett västerländskt land? Nej, stå i kö i 1½ år medan vi tar in lite outbildade krigsflyktingar som kommer ta åratal att integrera. Vad det någon som sa att vården skriker efter personal? Måste varit en inbillning... Jag tycker inte illa om invandrare (min flickvän är från en annan värdsdel ffs) men prioriteringar liksom... Ja, jag är bitter, ursäkta.

Jag tror dock inte riktigt på att köerna kommer att minska särskilt mycket, de har ökat varje år sedan... alltid? Och det är innan Syrien. Ju mer man involverar sig i ämnet och tar reda på saker desto mera förstår man att hela systemet är trasigt och kan bara skratta åt det. Migga_X etc är intressant att läsa...

Alla som väntar i kö, hoppas på ett snabbt resultat men förvänta er inte det, stor chans för att ni blir besvikna.

Hoppas alla får ett snabbt resultat!

Hej, jag förstår hjälper ju inte direkt oavsett vilken enhet man är hos bara kanske i att jämföra sig med de som har i samma enhet och deras väntetider, tror september månad ansökningar (för intervju) borde vara klar den här veckan, iaf Växjö, om inget avvikande. Jag vet, jobbigt och hoppas och bli besviken, onekligen får man upp hoppet när man läser andras fall.

Men kan inte råda att skriva att det är tråkigt ditt sätt att uttrycka dig om "outbildade flyktingar", hur vet du att vissa inte har högre utbildning än din partner? Och vem vet om det blir svårare för din partner att "integrera". Både jag och min partner är högutbildade och han är amerikan "västerländsk" - och man måste kunna särskilja på våra fall och människor i flykt. Även om jag inte vill att den här tråden ska behandla moral och politik och försöka begränsa det, så hoppas jag att din bitterhet inte gör dig till en ilsken person där du börjar skilja på människor pga vart och varför de söker sig till Sverige... Eller pga folks utbildning. Om vi skulle ha det så, så går vi tillbaka till ett klass samhälle där folk med pengar och utbildning borde ha företräda för de kan integrera sig bättre? Vi har tusentals taxi chuafförer i Sverige med ingenjör utbildning från sina länder men de kan inte validerad pga situationen i deras hemländer. En human Migrationspolitik kommer inte behandla ansökningar från folk som ansöker pga de är från västerländska länder eller högutbildade. Och om de saknas sjuksköterskor så kan man också söka jobb och få snabbare jobbvisum om du har någon som vill anställa dig och parallellt ansöka om sambo? Sen kan man vara högutbildad men i vissa yrken krävs språket! Jag tycker inte prioriteringarna i sig suger - jobbat för FN och fokuserat på UNHRC som hanterar flyktingsituationen, i NY. Och det går inte riktigt att jämföra när det handlar om liv och död. Deras flytt är inte mindre värd!

Vad jag kan tycka är att institutionsmässigt så borde flyktingärenden hanteras i sig - och inte ligga under samma handläggningsärende eller tom samma förvaltningsmyndighet som jobb, sambo och familjeanknytningsärenden. Utredningsmässigt är de som olika fall och kräver olika kunskaper i viss mån. Vart har du fått dina siffror ifrån att invandringen ökar varje år? Om du läser andra forum och så kan du se att det tog 3 månader för mindre än ett år sen för många "enkla ärenden" som säkert ditt och mitt ärende är nu. Därav har man höjt väntetiderna. Det sker in influx av detta varje gång det är krig oftast - och svårt att beräkna dess hantering. Sen att folk kommer och åker lite hur som är annorlunda, också emigrationen från Sverige är extrem, som aldrig förr lämnar folk Sverige för att bo utomlands, samt många som kommer också pga pga jobb, sambo osv. Alla är inte flyktingar som kommer bekosta Sverige alla pensionärers pengar som missledande siffror försöker säga. Men väntetiderna har ökat markant efter sept 2014 just pga detta. Har en bekant som är också rekryteringsperonal där och delar med sig just processen. Så om det skulle öka varje år, skulle inte det vara så stor skillnad på förra årets ärendetid och hur det ser ut nu. Läst mycket också, dessvärre kommer också missvisande uppgifter om invandringen och hur mycket det egentligen kostar och nackdelarna osv. Rädslan och okunskapen för "vissa" invandrare bara växer... studerade på universitet med många som kom som flyktingar - de lärde sig svenska på 6 mån och kunde tom klara av svenskan och universitetsvärlden på en akademisk nivå!

Hoppas ni hör något snart, och att alla vi som väntar inte låter bitterheten (vet att det suger) ta över våra sympati för andra ärenden... Alla vi tycker att våra ärenden är bra och att våra partners är en fördel för svenska samhället mer än andra kanske, fast så är det nödvändigtvis inte... Allt handlar om hur mycket man verkligen vill ha ett bättre liv, utan eller med den man älskar.

Vi håller varann uppdaterade då, då vi är så nära ansökningsdatumen! Håller tummarna för er :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid