guest94 skrev 2015-03-30 15:55:53 följande:
Vi sökte 15:e okt, vet inte vart vi hamnade då jag inte brytt mig om att fråga, kanske för att jag inte vill veta om man hamnat nånstans som har rykte att vara långsamma. *shrug*
Jo precis, vi är precis förbi 5½ så man hoppas ju att det skall komma närsomhelst nu, iaf inom 2 veckor... men å andra sidan vågar man ju inte hoppas på nånting. Bara tråkigt att man blir så himla bitter, inte minst pga deras prioriteringar. Univesitetsutbildad sjuksköterska från ett västerländskt land? Nej, stå i kö i 1½ år medan vi tar in lite outbildade krigsflyktingar som kommer ta åratal att integrera. Vad det någon som sa att vården skriker efter personal? Måste varit en inbillning... Jag tycker inte illa om invandrare (min flickvän är från en annan värdsdel ffs) men prioriteringar liksom... Ja, jag är bitter, ursäkta.
Jag tror dock inte riktigt på att köerna kommer att minska särskilt mycket, de har ökat varje år sedan... alltid? Och det är innan Syrien. Ju mer man involverar sig i ämnet och tar reda på saker desto mera förstår man att hela systemet är trasigt och kan bara skratta åt det. Migga_X etc är intressant att läsa...
Alla som väntar i kö, hoppas på ett snabbt resultat men förvänta er inte det, stor chans för att ni blir besvikna.
Hoppas alla får ett snabbt resultat!
Hej, jag förstår hjälper ju inte direkt oavsett vilken enhet man är hos bara kanske i att jämföra sig med de som har i samma enhet och deras väntetider, tror september månad ansökningar (för intervju) borde vara klar den här veckan, iaf Växjö, om inget avvikande. Jag vet, jobbigt och hoppas och bli besviken, onekligen får man upp hoppet när man läser andras fall.
Men kan inte råda att skriva att det är tråkigt ditt sätt att uttrycka dig om "outbildade flyktingar", hur vet du att vissa inte har högre utbildning än din partner? Och vem vet om det blir svårare för din partner att "integrera". Både jag och min partner är högutbildade och han är amerikan "västerländsk" - och man måste kunna särskilja på våra fall och människor i flykt. Även om jag inte vill att den här tråden ska behandla moral och politik och försöka begränsa det, så hoppas jag att din bitterhet inte gör dig till en ilsken person där du börjar skilja på människor pga vart och varför de söker sig till Sverige... Eller pga folks utbildning. Om vi skulle ha det så, så går vi tillbaka till ett klass samhälle där folk med pengar och utbildning borde ha företräda för de kan integrera sig bättre? Vi har tusentals taxi chuafförer i Sverige med ingenjör utbildning från sina länder men de kan inte validerad pga situationen i deras hemländer. En human Migrationspolitik kommer inte behandla ansökningar från folk som ansöker pga de är från västerländska länder eller högutbildade. Och om de saknas sjuksköterskor så kan man också söka jobb och få snabbare jobbvisum om du har någon som vill anställa dig och parallellt ansöka om sambo? Sen kan man vara högutbildad men i vissa yrken krävs språket! Jag tycker inte prioriteringarna i sig suger - jobbat för FN och fokuserat på UNHRC som hanterar flyktingsituationen, i NY. Och det går inte riktigt att jämföra när det handlar om liv och död. Deras flytt är inte mindre värd!
Vad jag kan tycka är att institutionsmässigt så borde flyktingärenden hanteras i sig - och inte ligga under samma handläggningsärende eller tom samma förvaltningsmyndighet som jobb, sambo och familjeanknytningsärenden. Utredningsmässigt är de som olika fall och kräver olika kunskaper i viss mån. Vart har du fått dina siffror ifrån att invandringen ökar varje år? Om du läser andra forum och så kan du se att det tog 3 månader för mindre än ett år sen för många "enkla ärenden" som säkert ditt och mitt ärende är nu. Därav har man höjt väntetiderna. Det sker in influx av detta varje gång det är krig oftast - och svårt att beräkna dess hantering. Sen att folk kommer och åker lite hur som är annorlunda, också emigrationen från Sverige är extrem, som aldrig förr lämnar folk Sverige för att bo utomlands, samt många som kommer också pga pga jobb, sambo osv. Alla är inte flyktingar som kommer bekosta Sverige alla pensionärers pengar som missledande siffror försöker säga. Men väntetiderna har ökat markant efter sept 2014 just pga detta. Har en bekant som är också rekryteringsperonal där och delar med sig just processen. Så om det skulle öka varje år, skulle inte det vara så stor skillnad på förra årets ärendetid och hur det ser ut nu. Läst mycket också, dessvärre kommer också missvisande uppgifter om invandringen och hur mycket det egentligen kostar och nackdelarna osv. Rädslan och okunskapen för "vissa" invandrare bara växer... studerade på universitet med många som kom som flyktingar - de lärde sig svenska på 6 mån och kunde tom klara av svenskan och universitetsvärlden på en akademisk nivå!
Hoppas ni hör något snart, och att alla vi som väntar inte låter bitterheten (vet att det suger) ta över våra sympati för andra ärenden... Alla vi tycker att våra ärenden är bra och att våra partners är en fördel för svenska samhället mer än andra kanske, fast så är det nödvändigtvis inte... Allt handlar om hur mycket man verkligen vill ha ett bättre liv, utan eller med den man älskar.
Vi håller varann uppdaterade då, då vi är så nära ansökningsdatumen! Håller tummarna för er :)