• sjömannen

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

AAke skrev 2015-08-15 03:18:27 följande:
    Det som du med fullmakt kan få hem till dig är beslutet.
    UT kortet skickas till ambassaden i hemlandet och måste hämtas personligen med pass. Däremot om man exempelvis som Ellas snubbe får resa in utan visum då behöver man inte vänta på UT kortet utan kan åka direkt till Sverige och sedan från Sverige begär att Migrationsverket ska makulera UT kortet som har skickats till ambassaden och sedan hämta ut ett nytt i Sverige (var hämtar man det i så fall? hos Migrationsverket?)(det är så jag har uppfattat det hela efter allt som jag har läst i alla fall)

jag kan inte tänka mig att du kan knalla in hos skv och begära personnummer åt en annan person som inte är närvarande

-----
    Visum beviljat, biljett bokad, snart är min fru hos mig :)
    Aha, det var av den anledningen som partnern vid intervjubesöket på ambassaden fick en lapp med ärendenummer, adresser till ambassaden och telefonnummer med sig hem, och med besked att ringa ambassaden om en månad räknat från intervjudagen.
    Frågan som jag ställde till "Citatet2" om förberedelserna var för att få ett svar direkt från honom, som bör sitta inne med det rätta svaret och har erfarenheten från frågeställningen, eftersom jag inte heller tror att det skulle fungera att begära personnummer för person som inte är närvarande på plats.
    Tack för svaret i alla fall och grattis.
  • sjömannen
    JamJam skrev 2015-08-24 15:28:02 följande:
    Vad menar du med det?
    Har man fullmakt att företräda den personen som bor  utlandet, då är man ombud.
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-08-25 14:32:29 följande:

Jag har gjort en liten uträkning baserad på deras egna statistik och prognoser. Utgår man från det så ska dom under aug-dec besluta i 54 000 anknytningsärenden om deras prognos ska hålla...
    Dock viss osäkerhet på siffran 54 000 då det är vad MIG själva tror att antalet ansökningar ska bli i år. Nånstans har jag sett att nån har skrivit att det är ca 10% mindre redan i år...men siffran är rätt stor iallafall.
    Innebär att dom måste jobba ungefär 3 ggr snabbare än vad dom gjort fram till och med juli i år. I snitt måste dom ta  drygt 10 000 beslut per månad....men fram till och med juli ligger snittet på ca 3500 beslut.
    Och på det så har dom tydligen beslutat(efter möte med migrationsminister Morgan Johansson) att flytta över resurser till att ta hand om alla ensamkommande barn. Dock osäkert om det är "våra" handläggare dom dom förflyttar. Det luktar nästan lite ministerstyre....i svensk lag förbjudet om jag inte har helt fel.

Man kan nog ganska lätt dra slutsatsen att de väntetider som dom redovisar på hemsidan är en stor fet lögn. Finns inga som helst belägg för att dom siffrorna ska stämma ens för dom som söker i år.

Kanske inte vad man vill höra....men tror det är lika bra att vara realistisk i slutändan. För dom flesta av oss kommer det att ta ganska länge....tyvärr...

Någonstans har jag läst att en handläggare presterar det fantastiks resultatet av 7 till 10 beslut i veckan. Låt oss anta att av alla drygt 6000 anställda hos migrationsverket kanske 1000 arbetar i besluts-ställning så borde de ju klara mellan 28000 och 40000 i månaden, vilket ju inte heller ser ut att stämma, så den enda riktiga slutsatsen med migrationsverkets uppgifter är väl ATT INGENGTING STÄMMER!!!!
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-08-27 14:34:26 följande:
    Har kastat in ett tips till Aftonbladet tillsammans med mina små räkneövningar som visar hur illa det egentligen är. Får se om dom nappar.
    Kanske fler borde försöka tipsa dom...vi är ju många tiotusental i samma sjunkande skuta....
    Skickade ett inlägg till Wolfgang Hansson den 20:e i samband md et treportage de hade om asylinvandingen, där jag påpekade hur det skapade problem för oss som sitter oh väntar på besked på anhöriginvandring. Vi kanske borde ta kontakt med Janne Josefsson på TV också.
  • sjömannen
    sjömannen skrev 2015-08-27 19:01:10 följande:
    Skickade ett inlägg till Wolfgang Hansson den 20:e i samband md et treportage de hade om asylinvandingen, där jag påpekade hur det skapade problem för oss som sitter oh väntar på besked på anhöriginvandring. Vi kanske borde ta kontakt med Janne Josefsson på TV också.
    Missade att få med att Wolfgang Hansson är reporter på Aftonbladet. Jag har dessvärre inte fått någon respons än.
  • sjömannen

Har nu skickat ett rätt långt och beskrivande mail till Expressen på grund av deras korta reportage om migrationsverkets "långa väntan på familjeåterförening".
    Nu är det dags att ringa migrationsverket och få höra de senaste lögnerna.....

• sjömannen
    sjömannen skrev 2015-08-28 09:25:46 följande:

Har nu skickat ett rätt långt och beskrivande mail till Expressen på grund av deras korta reportage om migrationsverkets "långa väntan på familjeåterförening".
    Nu är det dags att ringa migrationsverket och få höra de senaste lögnerna.....

........ och där var det telefonsvarare som meddelade att anknytning 010-485 49 16 är tjänstledig. Man kan undra...........?
    Fick också ett telefonnummer från ambassaden i Kiev att migrationsverket hade telefon nummer 010-485 71 92, men där kopplas samtalet bort efter 5-6 påringningssignaler.
  • sjömannen
    Göteholm2015 skrev 2015-08-28 11:45:00 följande:
    Ungefär samma erfarenhet jag har. Försökt ringa en person under en hel vecka och man möts konstant av "anknytning XXX är på tjänsteärende fram till klockan 15:00". Sen ringer man 15:01 och möts av en röst som säger att vederbörande gått för dagen, återkommer dagen efter kockan 8:30 och så rullar det på... Känner igen det där från när jag försökte gå ur facket en gång i tiden... 

Den senaste tokigheten jag hörde från MigV är att eftersom jag "gått den vägen och gjort en JO-anmälan" så får jag snällt vänta tills JOs utredningen är klar (vilket den var i stort sett samma sekund den skickades). Men man antydde på sätt och vis att man vid JO-anmälan riskerade längre handläggningstid "eftersom man valt att gå den vägen". Låter anmärkningsvärt om du frågar mig att man skulle bestraffas för att anmäla en orätt som begås.
    toufik17 skrev 2015-08-27 12:39:44 följande:

Min fru är redan less på sverige innan hon ens kommit... Hon tycker att det orättvisst behandlad... Känns som om migrationsverket gör detta med flit :(

Det är din fru inte ensam om. Min fästmö uppgav högljutt för några timmar sedan att jag bör höra med min chef som sitter i USA om att bli omplacerad dit. Att hon inte ville veta av skitlandet Sverige (sen följde det en harang av okvädningsord som jag väljer att inte citera). Det är lätt att hålla sig för skratt.

Till alla kämpar där ute önskar jag en trevlig helg. Hade varit upplyftande för humöret ifall några av oss kunde få beslut snart så att man märker att det "händer lite".
    De du utsatts för med det beskedet är ju inget anat än utstuderad utpressning. Jag har en bekant som ansökte i oktober förra året. Han har onekligen ringt någon gång i veckan och frågat hur det går med deras ärende. Det sista beskedet han fick var att de får vänta minst 14 månader. Detta med ett ärende som väntar på beslut sedan i mitten av juni. Han påtalade att det var ett orättvist beslut, och fick svaret av handläggaren at det bestämmer han.
    Jag undrar om inte migrationsverket håller på att krackelera inifrån, och att det är handläggarnas frustration och överreaktioner vi får lida för.
    Vi borde alla samla oss för att övertala tidningar och TV om eländet. Kanske till och med samla så många hundratal anknytningspersoner det bara går och ockupera migrationsverkets kontor i Norrköping någon vecka om inget annat hjälper.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid