• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

linaaaa skrev 2016-06-14 12:27:55 följande:
    tusen tack för all hjälp (har bara en jobbig uppföljningsfråga) , både jag och min fästman känner oss mycket lugnare nu, vi kände att det kanske var en risk att få förlängt TUT då han varit i usa två gånger (sammanlagt 2 och en halv månad) men också för att han var mitt uppe i en skuldsanering när han fick TUT och kunde inte flytta fören efter ca 2.5 månader till sverige. förhoppningsvis har dom överseende med detta och förstår, men om det nu blir TUT förlängt så behöver han i alla fall inte åka tillbaka till usa och ansöka utan det blir förlängt här?  tusen tack!
    Vi tittar på om man varit borta från Sverige längre tid än man varit här, 2-3 månader är ingen tid att tala om. Skulder osv kan bara påverka när man söker medborgarskap (då ska man inte ha skulder hos KF) inte när man söker förlängning. Ser ingen anledning till oro alls.
    johanclass skrev 2016-06-14 18:49:27 följande:
    Tack för ditt svar Smilla, och tack för att du tar dig tid till att svara på våra frågor.

Måste vi kontakta migrationsverket innan hon kommer in i landet (om vi startat ansökan och hon är viseringsfri) eller är det "fritt fram" så länge vi kan visa att hon varit här legalt och har biljett tillbaka?

Tack igen!
    Hon ska ju inte vara här när beslutet fattas så man skulle ju kunna upplysa om det, men jag hade nog avstått det då risken är lite att hon uppmärksammas och att ärendet ska avgöras just då. Det finns en lagteknisk möjlighet att ge avslag i så fall på den grunden att hon befinner sig i Sverige. Vad vi dock gör i sådana fall är att meddela att nu måste hon lämna landet.

• Smilla75
    linaaaa skrev 2016-06-15 19:43:51 följande:
    Tack för hjälpen Smilla75, men jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt och skapade ett missförstånd. jag menade att han inte kunde åka till sverige precis när han fått TUT då han var mitt uppe i en skuldsanering I usa (sitt hemland). så det var nästan 3 månader efter beslutet tagits som han inte kunde komma hit, och sen dom två och en halv månader i usa på semester, så sammanlagt är det ju över 5 månader, därför var vi oroliga. 

mest oroliga däremot är vi att OM det nu blir fortsatt TUT istället för PUT, att han måste åka tillbaka för att ansöka igen. Men det verkar som han kan stanna i sverige, även om han då får förlängt TUT istället för PUT? kan du lugna oss med den oron att vi är rädda att han måste åka tillbaka till usa om han inte får PUT? 

också OM det nu blir förlängt TUT istället för PUT, blir det då så att vi inte utesluts av försörjningskravet etc längre, eller är det samma situation endå att det inte gäller oss? 

ursäkta krångel med att förklara situation, det är så mycket funderingar och oro just nu, men jag uppskattar verkligen din hjälp så otroligt mycket.
    Har man TUT så får man söka förlängning inifrån och stanna i Sverige under tiden. Man omfattas inte av nya lagstiftningen på något sätt, vare sig vad gäller bostadskrav eller försörjning. Om han får frågan varför han dröjde med att flytta hit kan han förklara det. Det är inte heller ovanligt att det tar några månader att etablera sig i Sverige efter tillstånd, man kan ha jobb att avsluta osv. Detta är inga konstigheter. Du behöver inte oroa dig.
    Nyfiken användare skrev 2016-06-15 17:24:10 följande:

Jag har en fråga till dig Smilla75.
    Min fru har ansökt om uppehållstillstånd gjort intervju i ambassaden hemlandet och jag har besökt henne 1 gång innan hon fick tid för intervju och nu en gång efter intervjun. Jag har alltså besökt henne 2 gånger sedan hon gjorde ansökan.
    Ska jag skriva till kundtjänsten hos migrationsverket att jag rest och skicka kopior på flygbiljetter eller ska jag ta kontakt med tillståndsenheten där ansökan sitter och väntar på att behandlas så de vet att jag rest till henne och träffat min fru under tiden för ansökan.

Tack för ett svar./Nyfiken användare

Det låter klokt eftersom intervjun redan varit och ärendet nog då är beslutsklart. Det kan snabba på processen och är relevant.

• Smilla75
    argoledsen skrev 2016-11-06 14:26:25 följande:

Vad innebär "regelbunden arbetsrelaterad inkomst?" Vadå? Så om man är timanställd och tjänar timlön, får man inte alls ansöka om uppehållstillstånd för sin partner? Jag tjänar runt 10000 kr efter skatt i månaden, och jag pluggar samtidigt. CSN går åt hyra så jag har verkligen hela lönen kvar i fickan att leva. Det räcker väl för båda två att leva på??

En annan fråga är om att visa en tillräckligt stor förmögenhet för försörjning av oss båda. Själv har jag ett sparkonto med mycket mer pengar än vad försörjning av oss båda behöver. Pengarna består av det som fått av föräldrar och det som jag lagt undan själv. Men jag har inte nämnt detta i ansökan. Eftersom jag inte vet hur STOR de menar. Är det flera miljoner så har jag inte!

Jag blir såååå arg på det här. och jag ska överklaga. Tror ni att det förbättras situationen om jag lämnar in intyg på mitt sparkonto?? Eller hur skulle det gå isåfall? Så ledsen, hopplös och arg jag blir...

Är det någon som har någon aning kan hjälpa mig .....? 

Det går bra om det finns en varaktighet, fast anställning är inte ett krav och du tjänar även tillräckligt mycket så jag ser inte att inkomsten i sig är ett problem. Har ni fått avslag? Vad gäller förmögenhet finns ingen praxis men det är inte tillräckligt att ha några hundratusen på kontot i alla fall utan de där miljonerna måste till. 
  • Smilla75
    Anonym (E) skrev 2016-11-08 09:00:27 följande:

Hej! Jag är mammaledig och jobbar ibland några dagar i veckan, bor hos mina föräldrar. Kan vi få avslag på ansökan om uppehållstillstånd för att jag och min bebis bor hos mina föräldrar? Pappan till barnet är från icke eu land. Visar migrationsverket hänsyn till ärenden med barn? Kan mina föräldrar lova att hjälpa till med försörjning, barnets pappa måste ju få komma till sverige. Vi är gifta sedan fyra år tillbaka så förhållandet är ju väl etablerat också. Vad händer vid sånna ärenden vad bör jag/vi göra?

Om din man sökte före 20 juli 2016 räcker det att du kan försörja dig själv, annars ska du försörja även honom. Det låter inte som du har tillräcklig inkomst för att uppnå försörjningkravet för dig själv, men du kanske har A-kassa och då kan det räcka. Bostaden måste vara din med kontrakt, andrahand går bra men inte att bo i sitt flickrum i föräldrarnas hus. Man ska ha eget kök samt extra sovrum om man har barn. 
  • Smilla75
    Kosovo84 skrev 2016-11-09 21:28:08 följande:

Hej,

Jag har en undrar gällande min mans ärende.
    Vi bodde ihop i ca 6 månader och var tillsammans i ca 8-9 månader innan han lämnade Sverige då vi skulle ansöka om uppehållstillstånd. Han var i Sverige illegalt innan han skulle lämna, men fick välja att söka asyl då han inte fick lämna flygplatsen. Han var bara asyl i ca 1.5 månad då han valde att avsluta för att ansöka om att få bo med mig. Något som Migra så klart vet om. Han är ca 10 år yngre än mig och jag har två barn tillsammans med annan pappa. Vi har väntat i ca 1.5 år nu, jag har träffat honom 3 gånger under denna period och skall åka iväg snart igen. 
    Finns det några hinder för oss att leva tillsammans här i Sverige eller kan vi känna oss lugna? Blir orolig över alla skriverier. Vi förlovade oss detta år och har ett väldigt seriöst förhållande och har varit fullständigt ärlig till Migra om allt, så det finns inga konstigheter i våran ansökan.

Tacksam för svar!

Eftersom din partner har varit illegalt i Sverige och även sökt asyl utan att ha asylskäl så kommer Migrationsverket att betrakta det som att hans primära önskan är att bo i Sverige. Ert förhållande kommer därför att utredas grundligt men något hinder i sig för tillstånd finns det inte, om han inte fått återreseförbud. Det är förstås en fördel att ni träffas under den långa väntetiden. 
  • Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-11 23:15:22 följande:
    Vad jag hört tidigare så slipper man försörjningskravet om man hann med att ansöka innan den 22e juli, dvs man hade till och med 21e på sig, inte som du skriver före den 20e juli.
    Försörjningskravet endast för sig själv gäller innan 21e? Måste man ha någon slags inkomst eller akassa eller kan det även räcka med att man har föräldrar som ställer upp med pengar och lån den första tiden eller månaderna åtminstone och går i god för detta, och även bostad? Innan försörjningskravet inträdde så verkade ju inte finnas några särskilda krav på detta men jag kan givetvis ha fel. 
    Det känner jag inte till, att det skulle vara ett annat datum än vad jag angivit, dvs 20 juli. Ja, dessförinnan ska man bara kunna försörja sig själv, efter det datumet även de som ansöker om anknytning. Beloppen är 4679 kronor i månaden för en vuxen, 7729 kronor för ett par, 2857 kronor för barn från 7 års ålder och 2482 för yngre barn. Bostaden måste bestå av kök, vardagsrum och sovrum för två vuxna. Om det finns barn behövs fler rum, men två barn kan dela rum.
    Ja, man måste ha inkomst och det går inte att föräldrar ger en pengar. För bostad så krävs det att det är en bostad man har kontrakt på eller äger.
  • Smilla75
    Anonym (E) skrev 2016-11-11 23:36:55 följande:
    Hej, tack för svar. Vi har inte ansökt än pga att jag inte jobbar så mycket men han måste ju få komma till sverige för vi har ett barn. Kan man inte vara inneboende om man bor stort t.ex att man hyr en våning från två plans hus? Vad kan man göra, är i en jobbig situation:(
    Det går bra att hyra en del av en bostad, bara man har ett kontrakt på hyresavtalet.
    Du har försörjningsansvar, beloppen angav jag i inlägget ovan. Det utvidgade försörjningskravet omfattar personer som sökt efter begränsningslagens ikraftträdande. Den började gälla 20 juli 2016 och det var sista dagen men kunde registrera sin ansökan utan att omfattas av försörjningskravet.
    Det finns två undantag från försörjningskravet: om anknytningspersonen är ett barn eller om anknytningspersonen är flykting/skyddsbehövande. Annars omfattas man av kravet.
  • Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-12 18:37:33 följande:
    Så om vi ansökt, och har barn gemensamt, men jag inte jobbar eller har inkomst så kommer vi då med ganska stor säkerhet få avslag på ansökan? Dvs om jag inte kan redovisa någon inkomst. 
    Ja, om du inte har en egen försörjning genom arbete (inklusive A-kassa) så är det tyvärr helt säkert att det blir avslag . 
  • Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-14 18:09:34 följande:

Bra att jag ställde in mig på detta och var något förberedd sedan tidigare att detta kanske inte skulle gå hela vägen så det kom inte som en chock eller direkt besvikelse heller. Fick nu även bekräftat ytterligare detta av en hjälpsam Smilla härinne, tack! 
    Vi fick avslag per brev igår, så ja, kan vara bra att veta för dem som läser härinne, att man måste kunna redovisa inkomst och jobb och är en hög prioritet och har man inte detta så får man avslag! Det hjälper inte att föräldrarna visar sin förmögenhet och är villiga att hjälpa under en period, att det fanns stor villa att bo i (jag ägde inte denna utan mina föräldrar)eller att man har barn gemensamt! Gråter

Åh vilket tråkigt besked. Var anledningen din inkomst och bostad? Bostaden går lätt att ordna med ett andrahandskontrakt i samband med att ni överklagar. 
  • Smilla75
    kallvinter skrev 2016-11-22 11:41:26 följande:

Hej! Är det nån som vet?
    Jag är svenskmedborgare och har förlovad mig med en tjej sär är icke EU medborgare. Vi väntar barn i mitten på mars 2017. Vi har sökt UT för blivande sambo/planerar att gifta sedan 20160814. Vi sökte elektronisk dvs webansökan. Vi skickade allt dokumentation t.ex graviditets intyg, hyreskontrakt och försörjnings möjlighet dokumentantion osv.  Vi har inte hört något från Migrat.
    Min fästmö väntar i hennes land på svaret och jag bor och jobbar i Sverige.
    Eftersom hon är viseringsfri kan hon endast bor här 90 dagar längst under tiden av 180 dagar därför vi väntar fortfarande separata från varandra.
    Vi planerar att hon får komma i Sverige för att vara tillsammans 2 månader innan planerad födelse för att vistas  utan problem här och föda barnet. Vi står för alla kostnader jag menar vi har råd.
    Min fråga är kan min fästmö vänta i Sverige för beslutet även när 90 dagar hon är viseringsfri har gått eftersom vi vill vara tillsammans när vi ska få barn?
    Kan vi ansöka inifrån när hon kommer hit för att be Migrat att ge oss beslut/svar och intervju i Sverige? utan at riskera problem med hennes pass?

Tacksam för svar då som det ser ut beräknad tid för svar för såna ansökan/ärenden på Migr stiger och stiger och anses normal från myndigheten fast man är svensk medborgare ( okej ursprungligen från annat land men ändå på pappret är som alla andra med jobb, boende och skattbetalning osv). Det är diskriminerande från myndigheten att skilja familjer/blivande familjer fast man har all dokumentation anser jag och något måste göras åt hör oavsett om nån enskild av oss får snabb svar för att det är många som drabbas psyckiskt/ekonomiskt osv.

Hon ska inte vara i Sverige när beslut meddelas men det finns inget hinder att hon är i Sverige under handläggningstiden så länge hon inte överskrider sin viseringsfria tid.
    En förlossning i Sverige får ni betala själva. Det kan bli mycket kostsamt om något händer, t.ex kejsarsnitt osv får ni betala för.
    Huvudregeln att tillstånd ska vara beviljat innan inresa gäller även om man har barn, normalt anses det inte oskäligt att modern tillsammans med barnet avvaktar beslut i ett land där fadern kan besöka dem. .

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid