linaaaa skrev 2016-06-15 19:43:51 följande:
Tack för hjälpen Smilla75, men jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt och skapade ett missförstånd. jag menade att han inte kunde åka till sverige precis när han fått TUT då han var mitt uppe i en skuldsanering I usa (sitt hemland). så det var nästan 3 månader efter beslutet tagits som han inte kunde komma hit, och sen dom två och en halv månader i usa på semester, så sammanlagt är det ju över 5 månader, därför var vi oroliga.
mest oroliga däremot är vi att OM det nu blir fortsatt TUT istället för PUT, att han måste åka tillbaka för att ansöka igen. Men det verkar som han kan stanna i sverige, även om han då får förlängt TUT istället för PUT? kan du lugna oss med den oron att vi är rädda att han måste åka tillbaka till usa om han inte får PUT?
också OM det nu blir förlängt TUT istället för PUT, blir det då så att vi inte utesluts av försörjningskravet etc längre, eller är det samma situation endå att det inte gäller oss?
ursäkta krångel med att förklara situation, det är så mycket funderingar och oro just nu, men jag uppskattar verkligen din hjälp så otroligt mycket.
Har man TUT så får man söka förlängning inifrån och stanna i Sverige under tiden. Man omfattas inte av nya lagstiftningen på något sätt, vare sig vad gäller bostadskrav eller försörjning. Om han får frågan varför han dröjde med att flytta hit kan han förklara det. Det är inte heller ovanligt att det tar några månader att etablera sig i Sverige efter tillstånd, man kan ha jobb att avsluta osv. Detta är inga konstigheter. Du behöver inte oroa dig.
Nyfiken användare skrev 2016-06-15 17:24:10 följande:
Jag har en fråga till dig Smilla75.
Min fru har ansökt om uppehållstillstånd gjort intervju i ambassaden hemlandet och jag har besökt henne 1 gång innan hon fick tid för intervju och nu en gång efter intervjun. Jag har alltså besökt henne 2 gånger sedan hon gjorde ansökan.
Ska jag skriva till kundtjänsten hos migrationsverket att jag rest och skicka kopior på flygbiljetter eller ska jag ta kontakt med tillståndsenheten där ansökan sitter och väntar på att behandlas så de vet att jag rest till henne och träffat min fru under tiden för ansökan.
Tack för ett svar./Nyfiken användare
Det låter klokt eftersom intervjun redan varit och ärendet nog då är beslutsklart. Det kan snabba på processen och är relevant.