• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (UT) skrev 2016-11-24 22:35:03 följande:
    Ja det kan ju vara bra att veta att man kan överklaga genom att visa ett andrahandskontrakt, dvs om det skrivs ett kontrakt mellan mig och mina föräldrar trots att vi givetvis får bo där gratis till en början (känns ju absurt med kontrakt att visa upp inom familjen). Tycker dock dem borde informera om detta vilket dem ej gjort om det är så lätt att ordna.Dem tryckte istället på att jag behövde redovisa att även jag ägde huset.  
    Men vidare som jag nämnde så är det värre med att visa upp fast jobb, inkomst osv för tillfället och verkar ej godtagits att det finns förmögenhet och hjälp inom familjen till en början så därför drar jag slutsatsen att jag inte kan gå vidare med detta och överklaga. 
    Det jag vidare kan tyckas är konstigt är att dem nämner att eftersom min man har möjlighet att jobba och hitta jobb i sitt egna land så anser dem att det finns möjlighet för familjeåterförening i annat land än Sverige. Visst finns det detta men det skall väl ändå inte vara en orsak eller anledning till att han inte får bo med sitt barn och mig i Sverige och få avslag, om vi nu ansöker om detta, och vidare behöva starkare anledningar såsom flyktingstatus eller skyddsbehov.
    Har man haft ett väl etablerat förhållande utomlands och bott ihop under längre period där och det fungerat någorlunda bra , och ej ansökt om UT på direkten (vilket samtidigt visar att förhållandet är seriöst pga alla prövningar) kan det istället stjälpa än hjälpa, dvs att man inte ansökt UT tidigt i förhållandet??
    Ni har fått avslag på formell grund, att du inte uppfyller försörjningskravet (och bostadskravet, men det kan lösas). Seriostiteten har inte prövats och den ifrågasätts säkert inte, ni har ju barn ihop. Det framgår bl.a. av hemsida på verket att man måste ha en inkomst för att få ta hit en partner. Utan inkomst är det inte meningsfullt att överklaga utan då måste du ordna en inkomst som försörjer familjen delvis. Ni omfattas då av begränsningslagen vid en ny ansökan så då behövs en lön på kring 10 000 för er tre (jag har skrivit det tidigare i tråden).
  • Smilla75

Om ni inte överklagar utan söker på nytt längre fram så blir det begränsningslagen som gäller, så är det för alla som söker anknytning efter datumet då nya lagen infördes. Då har du samma försörjningskrav för dig själv som du hade i den ansökan som prövades nu enligt utlänningslagen, plus utökat försörjningskrav för din man och barn, vilket är begränsningslagen. Det är det som blir ca 10 000 kr som krav. Det blir en helt ny ansökan, som tar lika lång tid generellt, nu är ju ert ärende enkelt då ni har barn osv så det kan gå fortare bara ni uppfyller kraven. Försök fixa jobb till din man istället, går fort och enkelt. Sedan kan han söka anknytning här inifrån Sverige. 

• Smilla75
    Anonym (UT) skrev 2016-11-27 18:57:39 följande:
    Blev lite nyfiken nu på en möjlighet du tar upp. Om jag kan ordna jobb i Sverige till min man utan hans närvaro,men på papper? Eller menar du om han först kommer hit på Turistvisum (antar det måste vara detta du menar)och börjar jobba inom dem 3 månaderna och samtidigt söker ifrån Sverige, men kan man verkligen göra så, är det tillåtet? Behöver det isåfall vara ett heltidsjobb eller kan räcka med deltid osv?

Är öppen för alternativa vägar för när det gäller begränsningslagen så kan det bli jättesvårt för min del att komma upp i en så hög nivå av lön och ha över såpass mycket pengar varje månad som krävs med den hyran på lägenhet jag har. Dessutom så blir det ytterligare ett hinder för oss då lägenheten förmodligen kommer att anses som för liten eftersom vi är 3, men det är "endast" 2 rum och kök! Men vad jag förstod det som så om man har möjlighet att bo någon annanstans som föräldrarnas hus en tid så kan man endast göra ett Andrahandsuthyrningskontrakt sinsemellan, som vi även planerade. 

Du säger även att det kan gå fortare om man har barn, och just detta är ju min förhoppning (men förtursköerna är ju borttagna), för jag har känt att om det tar 1-2 år som man hört många fall gör idag så är det oerhört!! lång tid för att vara ifrån varandra som familj och dessutom att jag skall klara precis allt!! ensam på heltid med både jobb och barn och får en tung börda på mina axlar. Är det bara några månader det handlar om eller max 6 månader som tidigare då kan man förhoppningsvis orka stå ut. 
    Jag menade att din man ansöker om arbetstillstånd innan han reser in i Sverige. Om han har möjlighet att få en anställning här. Du kan läsa på Migrationsverkets hemsida. Han måste ha ett erbjudande om anställning och beviljat tillstånd innan inresa. Det går snabbare i vart fall.
    Om barn ska bo i bostaden krävs två sovrum, vardagsrum och kök.
  • Smilla75
    Thomas41 skrev 2016-11-29 10:48:33 följande:

Hej,

Min fråga riktar sig till Smila75 primärt men även till er andra om ni har ett svar på min fråga.

Hur kontrollerar migrationsverket en kopia på hyresavtalet - förlitar ni er blint på avtalet eller gör ni en dubbelkoll genom att knacka på och kika eller ringa hyresvärd?

/Thomas

Vi gör inga kontroller utan förutsätter att lämnade uppgifter stämmer.
  • Smilla75
    Thomas41 skrev 2016-11-29 11:00:53 följande:

Tack för snabbt svar!

Så i teorin kan man anta att flyktingar eller s.k nysvenskar fuskar en del med detta då möjligheterna för dem är relativt små att fylla upp kraven för bostadsstorleken?

Det är möjligt, precis som andra svenskar  då eventuellt gör. De flesta har inte problem med bostadsstorleken, det är ett Stockholmsproblem.
  • Smilla75
    Thomas41 skrev 2016-11-29 20:45:10 följande:
    Jag förstår.

Min kusin som är svensk medborgare har detta problem - han behöver ett extra rum.

Hur ser migrationsverket på att man har kontrakt på 2 rok men att tex vardagsrummet är på 35m2 som min kusin skärmar av med hjälp av en innervägg - skapelsen av ett extra rum har då skapats på 10m2 med dagsljus från fönster.

Vad säger Smilla75 om en sådan lösning?
    Att det är smart av honom! Men tyvärr, jag kan inte praxis så detaljerat och det har faktiskt aldrig prövats av Migrationsöverdomstolen.
  • Smilla75
    Thomas41 skrev 2016-12-02 11:41:01 följande:

Låt säga att han skickar in sin ansökan januari 2017. I ansökan bifogar han ett hyresavtal på tex 4 rok - men hyresavtalet som är bifogat ger honom tillträde till lägenheten juni 2017. Hur skulle det fungera tro? Smilla75 :)

Det fungerar inte. kraven ska vara uppfyllda när ansökan inkommer, annars blir det avslag på formell grund att kraven inte är uppfyllda.
  • Smilla75
    ls80 skrev 2017-01-25 22:22:02 följande:
    Fast exakt hur petigt är det med tajmingen? Min flickvän och jag gjorde en ansökan för ungefär två veckor sedan där jag skickar in ett hyreskontrakt som gäller från och med 1 februari 2017, det vill säga om en vecka. De kan väl knappast göra avslag på grund av ett glapp på tre veckor?
    Jag uttryckte mig luddigt. Kraven ska vara uppfyllda när ansökan görs och de är uppfyllda om man gör sannolikt att man har en bostad som är tillgänglig från att ens partner kommer till Sverige. Det innebär att man vid ansökan måste ha ett hyreskontrakt/köpeavtal men att tillträde kan ligga längre fram i tiden. Det kan räcka att uppge att man tänker köpa en lägenhet, om man visar att man har sådan ekonomi. Men det räcker inte att ange att man har lösa planer på att hyra en lägenhet.
  • Smilla75
    Smilla75 skrev 2017-01-26 19:52:06 följande:
    Jag uttryckte mig luddigt. Kraven ska vara uppfyllda när ansökan görs och de är uppfyllda om man gör sannolikt att man har en bostad som är tillgänglig från att ens partner kommer till Sverige. Det innebär att man vid ansökan måste ha ett hyreskontrakt/köpeavtal men att tillträde kan ligga längre fram i tiden. Det kan räcka att uppge att man tänker köpa en lägenhet, om man visar att man har sådan ekonomi. Men det räcker inte att ange att man har lösa planer på att hyra en lägenhet.

I nyss publicerade MIGRFS 02/2017 klargörs kraven för anknytningspersonens bostad:

För att kravet på bostaden ska vara uppfyllt måste anknytningspersonen, senast då den anhöriga personen kommer till Sverige, ha en bostad som hen äger eller hyr. Om bostaden hyrs i andra hand ska uthyrningen vara godkänd av hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden. Denna bestämmelse skiljer sig inte jämfört med tidigare föreskrifter.

När det gäller bostadens storlek sänks dock kraven. En bostad för två vuxna utan barn ska nu ha minst ett rum, förutom kök eller kokvrå. Om barn ska bo i bostaden ska den ha fler rum. Två minderåriga barn kan dela sovrum.

• Smilla75

[quote=77351383][quote-nick]Jo0982 skrev 2017-01-27 13:55:47 följande:[/quote-nick]

Smilla75.

Min partner ansökte 22 januari 2017 - om jag som referensperson svarar på svarsenkäten den 3 februari 2017. Omfattas vi av nya lagen då gällande bostadsstorlek?

[/quote

Ja det gör ni.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid