Hej alla, tror att det är jättesvårt för oss att veta hur långt tid det kommer ta för oss och andra, men tror verkligen att aug-september samt oktober ansökningarna har fått lida mest. Det var ju verkligen inte såhär innan sommaren 2014. Det vet vi alla, det har aldrig tagit såhär långt tid för så många ärenden - det finns såklart ärenden som ligger hos de sedan februari 2014 eller tom innan det fast det är ju verkligen kanske 5% av samtliga ärenden. De flesta har tagit cirka 2-6 månader, det är vi som har drabbats av dessa "mer än 6 månaders väntetid" i specifikt de som nått 9 månader att det inklusive innebär att man får göra en JO anmälan. Dessa JO anmälningar är inte tänkta att ALLA ska använda - utan de "få" människor som har haft problem med förvaltningsmyndigheter så tror verkligen att när de flesta av oss når 9 månader så kommer det komma in fler JO anmälningar än någonsin tidigare. Men som Jessib säger, jag tror att aug-sept kommer saker att sättas igång och där kommer de ju prioritera aug först (förmodligen man vet aldrig med de) och jobba därefter. Så tror att de som ansökte dec och våren 2015 också lär få vänta 6-12 månader - då de har mycket att ta igen. Säkert inte förrän början av 2016 kommer saker återgå till sitt lugn. Men det är mina spekulationer. Hur som haver... Skriver för att citera svaret jag fick från kommunikationsenheten hos Justiite- och migrationsministern.
"Hej Ella!
Tack för ditt mejl till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson. Jag har blivit ombedd att svara.
Jag förstår att väntan på uppehållstillstånd för din sambo är frustrerande för både honom och dig. Varken ministrar eller tjänstemän i Regeringskansliet får dock lägga sig i eller kommentera självständiga myndigheters hantering och beslut i enskilda ärenden, i detta fall Migrationsverket. Detta beror på bestämmelser i en av våra grundlagar som förbjuder s.k. ministerstyre. Den som har frågor och synpunkter på hanteringen av ett ärende hos en myndighet bör alltså vända sig direkt till den aktuella myndigheten.
Rent generellt är regeringen dock medveten om situationen för dem som söker uppehållstillstånd i Sverige och de svårigheter Migrationsverket ställs inför i sin verksamhet. Det stora antalet asylsökande framför allt till följd av den humanitära katastrofen i Syrien innebär en extra stor utmaning för Migrationsverket. Migrationsverkets bedömning är att trycket på myndigheten kommer att fortsätta att vara mycket högt vilket naturligtvis påverkar bland annat handläggningstiderna.
En rad åtgärder för att stödja utvecklingen och förbättra styrning och uppföljning av Migrationsverkets verksamhet har tidigare vidtagits. Detta i syfte att bland annat korta handläggningstiderna. Bland annat ökade antalet anställda inom Migrationsverket med 16 procent förra året jämfört med året innan, men det har inte varit tillräckligt för att möta antalet asylsökande. Migrationsverket planerar att anställa upp till 1200 nya medarbetare under detta år för att möta behovet.
Jag kan nämna att det finns en funktion vid Migrationsverket kallad Bemötandeombudsmannen som man kan vända sig till om man har synpunkter eller klagomål på bemötandet från tjänstemännen där: www.migrationsverket.se/info/1125.html
Jag kan även tillägga att den som är missnöjd med på vilket sätt ett ärende har hanterats av en myndighet också har möjlighet att vända sig med klagomål till JO, vars uppgift är att bevaka att myndigheter följer lagar och andra författningar i sin myndighetsutövning: www.jo.se.
Med vänlig hälsning
Anneli Lagerberg
Kommunikationsenheten
Justitiedepartementet"
Det roliga/sorliga är att jag inte ens skrev för att de ska fixa mitt eget fall utan jag vill att de ska uppmärksamma HUR MÅNGA ärenden procentuellt som får vänta såhär länge... Jag tror nästan 25% av alla anknytningsärenden kommer nå upp till 9 månader och därmed kunna göra en JO-anmälan, det är det jag vill att de ska uppmärksamma. Men tror att de har uppmärksammat det nu och finns inte mycket mer att göra än att inse att vi är den andelen som får ta längsta väntetiden. Inte mycket kvar nu tror jag iaf.
Kram på er alla!