• Aidaaaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

valentinaaaa skrev 2014-12-22 22:12:48 följande:

Nej det var i beograd men vi fick vänta ungefär 5 månader på intervju tid o min man fick den den 6 oktober och sen den 7 oktober på morgonen så fick han beviljat visum för två år. Hur länge har ni väntat på intervjun? Vet att det känns skönt bara man hör något från migrationsverket,

Vi ansökte om uppehållstillstånd med anknytning/sambo den 18e juli och fick mail idag, så hoppas det går snabbt nu att få tid :) verkligen, jaga krek av lycka på jobbet haha. Men grattis till er!! Så vi får hoppas att vi kan åka tillbaka tillsammans efter jag varit där i januari :D
  • Aidaaaa
    valentinaaaa skrev 2014-12-22 22:23:53 följande:

haha jag vet känslan när man får reda på något nytt, jag bokstavligt talat sprang ut i pyjamas till grannen som är min mans faster (jag var i Serbien hela väntetiden) och berättade, klockan va då halv 8 haha! Håller tummarna för er, berätta gärna hur det går sen! Ring och hör vart erat ärende ligger någonstans också, =)

Haha!! Skulle också bli så glad, ja de var i Uppsala men antar att de flyttats nu så ska ringa imorgon o kolla :) tack så mycket!! Ja det ska jag göra :D det hjälper så mycket att läsa o skriva här man känner sig inte lika ensam
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-12-22 23:00:59 följande:

Håller med att det är skönt o få skriva av sig o läsa andras resor då de runt omkring en inte förstår hur frustrerande detta är att vara tvungen o vara ifrån den man älskar så länge. Jag tycker jag har klarat det ganska bra än så länge men den senaste veckan har det bubblat upp så mycket frustration och jag har vart deppad i omgångar. Jag hade hoppats på att vi skulle få fira jul o nyår tillsammans och när det var så lång väntetid för intervjun brast det för mig. Det positiva jag kan se med att han fick intervjun i slutet på januari är att då är iaf alla julhelger över så då kanske det kan gå rätt fort att få positivt svar efter intervjun. Kommer läsa mailen miljoner gånger om dagen efter intervjun o vänta på det efterlängtade beslutet o när det väl kommer lär jag gråta floder av lycka o boka första bästa (billiga) flyg hem för honom :D

Exakt ingen annan förstår en, men är glad att en nära vän till mig har gått igenom samma resa :) så kan prata med henne oxå. Ja jag är glad att vi fick svar ang detta iaf innan jul och ska ringa imorgon och boka så snabbt som möjligt :D var varit många sömnlösa nätter och deras internet är inte det bästa heller.. Så man blir galen ibland hihi men snart åker jag dit o förhoppningsvis e detta över snart :)
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-12-22 23:00:59 följande:

Håller med att det är skönt o få skriva av sig o läsa andras resor då de runt omkring en inte förstår hur frustrerande detta är att vara tvungen o vara ifrån den man älskar så länge. Jag tycker jag har klarat det ganska bra än så länge men den senaste veckan har det bubblat upp så mycket frustration och jag har vart deppad i omgångar. Jag hade hoppats på att vi skulle få fira jul o nyår tillsammans och när det var så lång väntetid för intervjun brast det för mig. Det positiva jag kan se med att han fick intervjun i slutet på januari är att då är iaf alla julhelger över så då kanske det kan gå rätt fort att få positivt svar efter intervjun. Kommer läsa mailen miljoner gånger om dagen efter intervjun o vänta på det efterlängtade beslutet o när det väl kommer lär jag gråta floder av lycka o boka första bästa (billiga) flyg hem för honom :D

Vad skrev ni i mailet när ni skulle boka intervju? Namn, ärendenummer och på vilket språk man vill ha det eller något mer? :) :kr
  • Aidaaaa

Nu har vi bokat tid, tidigast var den 4 februari :( men bättre än inget!! Synd att jag åker hem 31 januari från kosova men kanske kan stanna en vecka till. Kan inte hålla mig :D

• Aidaaaa
    linaaaa skrev 2014-12-29 08:36:02 följande:

Hej! Min fästman som är amerikan och jag kommer ansöka om uppehållstillstånd och försöker få ihop alla dokument. Ingen verkar kunna svara på vad dom menar med bevis att han får lov att bo utomlands? det står som ett krav tillsammans med all pass information, och jag undrar om detta är nått ni andra har skickat in och vart hittade ni det??

Hej! Menar de inte något slags visum då? Kan tyvärr inte svara då jag ej fick något sånt fråga. :( ring och kolla med de hoppas de löser sif
  • Aidaaaa

Hej! Nu fick vi ett mail angående intervjutiden och den har blivit flyttad till den 30/1 istället :D super glad, 6 dagar tidigare än första tiden vi fick plus så är jag ju där nere i Kosovo då :D någon annan som har tid den 30? På samma ambassad (skopje) så ses vi där kanske ;) hihi. Kram på er alla o lycka till!

• Aidaaaa

Heeeej alla som Ni vet skulle han ha intervju på fredag men fick ännu tidigare så han hade intervju igår onsdag 28/1 intervjun tog endast 30 minuter ovh vi hade 450 bilder med oss o alla biljetter. Men de frågade knappt någonting om hur vi träffades elle något bara om min adress o mitt namn och när han ville flytta till Sverige (dum fråga haha) o sen vilka språk han kunde. De kollade knappt på bilderna bara scannade passen o gjorde kopia på dokumenten. Hon sa att man kan få svar efter 1-3 dagar och Mac Max maximum en månad OM de e något de behöver men var så chockad att det tog så kort tid och att de inte frågade något konstigt alls. Vi var jätte nervösa innan intervjun haha så nu väntar vi bara på svar :D jag e så glad att intervjun e över och att jag kunde dölja med på den. Vi hade i skopje i Makedonien :) lycka till alla

• Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2015-01-29 12:24:29 följande:

Vad kort tid din man hade.. Min man fick sitta i 2 timmar i måndags i skopje. Han hade sin intervju på albanska o dom frågade ansökningsformuläret rakt av. Till min man sa det att han kommer få svar inom en månad. Idag ringde jag örebroenheten där vårt ärende ligger i o kärringen (ursäkta ordvalet) sa att förvänta dig svar i oktober då det är 14 månaders handläggningstid. Jag vet standardsvar men det fick mitt mycket goda humör jag hade innan att sjunka i botten. Sen sa hon även att man inte får nån speciell handläggare när man ligger i det elektroniska systemet så det är ingen idé att fråga om man fått nån. Hoppas vi snart får svar båda två :)

Usch 2 timmar.. Jag satt utanför och blev chockad att de govk så snabbt, så fick han ta bild och fingeravtryck. Ja jag förstår din frustration men de måste säkert säga 14 månader till alla men ring till ambassaden i skopje :) o kolla. Kram på dig o tack hihi
  • Aidaaaa

Heeeej alla nu har min man och jag fått beslut och jag väntar nu på att Migrationsverket ska tillbaka till mig o berätta om beslutet :D jag bara hoppas o hoppas på ett JA så kommer jag se han lyckligare än någonsin nu när jag e här nere :) hoppas hoppas

• Aidaaaa

Eftersom på mailet står det bara att de tagit ett beslut inte ja eller nej :)

• Aidaaaa

VI FICK ETT JAAAAAAAA HEREEGUD SÅ LYCKLIG JAG ÄR nu!!!! Han är på jobbet o ska överraska när han kommer hem åååååååå äntligen är denna bördan över

• Aidaaaa
    trött usa pendlare skrev 2015-01-30 15:28:19 följande:

STORT GRATTIS!!! GUD SÅ UNDERBART!!!

Hur lång tid tog det nu allt som allt?

Tack tack tack!! :D vi ansökte 18 juli, så 6 månader o 2 veckor typ allt som allt.
  • Aidaaaa
    Mimmipigg skrev 2015-02-02 15:48:35 följande:

Grattis så mycket :D :D :D Hoppas snart att det är vår tur :) Ringde migrationsverket o frågade hur det såg ut o det visar sig att handläggaren vi har blivit tilldelade har varit sjuk förra veckan o även idag så därför har det inte kunnat fattas nåt beslut än. Jag var så oroad att ringa men fick prata med en man jag pratat med tidigare och han ger alltid så bra svar :) Har nu direktnumret till handläggaren så har vi inte hört nåt i slutet på denna vecka så får jag ringa handläggaren direkt. Känns skönt att kunna ge lite goda nyheter till min man som håller på o klättrar på vägarna där i Albanien då han e så stressad av hela den här situationen.

Åh hoppas på bra svar för er oxå snart :) min mans visum kort blir klar 12 februari så han kan komma me flyget den 14e på alla hjärtans dag, vilken present va? :) är så sjukt lycklig!! Hoppas på lika bra svar för er. Lycka till o skriv direkt när du hört något hihi kram
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid