• Migränverket

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-05-20 00:35:19 följande:

Fast nu har du väl allt fel, jobbat på Försäkringskassan - Försäkringskassan hanterar överhuvudtaget inget som har med asylinvandringen att göra! Först krävs ett svensk personnummer och ett arbete (även om det är deltid) eller student. Jag förstår att du äe förbannad likaså resten av oss men snälla sprid inte okunskap - det kommer skada VÅRA anhöriga mer än vad du tror. När du skriver sådant - inser du inte att rasister tex inte ser skillnad på anhöringsinvandring och asylinvandring? Våra partners är lika mycket invandrare för de! När du delar sådan fakta så sprider du vidare något som faktiskt kan skapa ännu mer rasism. Samt de som är på arbetsförmedlingen arbetar med människor som redan innehar uppehållstillstånd i Sverige. Det äe ENDAST Migrationsverket som arbetar direkt med asylinvandring i första hand. Sen sker ju andra instanser kommunalt osv. Fast det har lnget med hela "Systemet" som blir överbelastat, enda överbelastningen är Hos Migrationsverket.

Då har jag blivit "rasist" nu och det det är politikernas fel. Jag bidrar i alla fall inte med destruktiv MENA invandring. Vi ser även att sjukvården, alarmcentralen, socialtjänsten m m blir överbelastade. Nu ordnas även "gräddfiler" för IS- terrorister. Asylbaroner gör miljardrullningar och statskassan sinar. Till råga på allt har vi ett etablissemang och en mediaapparat kontrollerad av eliten som har hjärntvättat sådana som dig. Verkliga rasister finns bara några få procent i landet. Nej hela samhället har blivit otryggt och det vi ser är bara början. Detta kommer att fortgå men vi alla kan göra våra röster hörda och sätta stopp för vansinnet.
  • Migränverket

Är det inte uppenbart att MiV har efterkonstruerat "handläggningstiderna" efter utlänningslagen? Tror ni kanske att det är en slump att 9 månader anges som en gräns nu när allt ska köras i E3-systemet. Nej det hela är bara för att intala JO att allt är på rätt väg samt lura oss om "vidare utredning". Handläggningstiden är nu minst 14-18 månader (<90%) då man slagit i hop alla ansökninrnga. Sannolikt 17-21 månader då det stått still 3 månader i övergången till nya systemet. Plus att asylärendena har ökat något. Så upp till 24 månader kan det allt ta.

• Migränverket
    Jakob88 skrev 2015-05-23 14:46:21 följande:

Äntligen händer det nått.

Ansökan 11 januari 15

Intervju mail 23 maj.

Hoppas det går fort för alla

Det kommer inte gå fort för någon såtillvida man inte lyckas "muta" en korrupt tjänsteman.
  • Migränverket

Självklart jobbar inte MiV helger bara för att ärendehanteringssystemet spottar ur sig ett mail på lördagen. Man jobbar så litet som möjligt och all tid går åt till asylärenden. Inte är det heller förvaltningslagen som reglerar handläggningstiden i anknytningsärenden. Detta är det utlänningsförordningen som gör. Sluta var så naiva och okunniga och sprid välvilliga myter om detta djävulsverk. Varför ser vi inte några beslut i augusti nu, det är bara 5 arbetsdagar kvar i maj, för att klara 9 månaders gränsen. Nej september ärendena kommer inte att tas om hand förren efter semestern. Räkna med 12 månaders väntetid då det står helt stilla under semestern. Öppna era hjärtan och ha det så kul med att skänka pengar till tiggare så länge. Idioter.

• Migränverket

15 dagar kvar till JO anmälan...

De asen skulle kunna fattat beslut för länge sedan när de tittat över handlingarna. Ingen komplettering har behövt göras.

Lovar och svär att jag för alltid ska rösta emot generös flyktingpolitik.

• Migränverket

Hur betydelselös en JO-anmälan än är för ärendet så är det alltid en markering och belastning för staten. Det är gjort på 10 minuter. Bryr mig inte om svaret sen.

11 dagar kvar till JO!

• Migränverket

Dårar som ska undersöka "seriositet" när det tvingar par att leva åtskilda i evigheter. Hur det kan få vara så är obegripligt men allt är ju på tok i det nya Sverige.

• Migränverket

7 dagar kvar till JO-anmälan. Gör samma dag det gått 9 månader. Jävla tattarverk!!!!!!!

• Migränverket
    frippis skrev 2015-06-02 13:25:54 följande:

Jag lämnade in in JO anmälan mot JO nu för att de inte utreder dessa fall.

Min motivering var att lagstiftaren med "särskilda skäl" inte kan mena att majoriteten av fallen ska ta längre än 9 månader. Speciellt inte om man gallrar bort förtursärendena ur statistiken.

Antagligen så blir det väl ingen reaktion, men jag har gjort vad jag kan nu.

JO-anmälan är meningslösa när man inte lever i en demokrati. Man borde införa officiellt undantagstillstånd i landet p g a asylpolitiken.
  • Migränverket

Mytomanverket har med all säkerhet förstört sommaren för de som sökt augusti-september. Vi får istället glädjas i solen åt alla ekonomiska flyktingar som nu snabbt får komma in i Sverige och åtnjuta våra bidrag som vi med nöje finansierar med höjd skatt på bensin och annat.

• Migränverket

Efter midsommar ska väl skitverket dra ner på takten för anknytningar och kommer inte igång igen förrän mitten av augusti. Minst 12 månaders väntetid. Men JO anmälan blir det, 5 dagar kvar.

• Migränverket

JO-anmälan gjord idag efter 9 månader. Gifta och inga tidigare asylskäl i ärendet. Komplett elektroniskt ärende. Ingen beslutsfattande handläggare ännu tilldelad.

• Migränverket
    ALLLLK skrev 2015-06-09 17:04:07 följande:

Jag har inte skrivit här förut, men känner att jag måste få ur mig den här frustrationen som jag känner. Att vänta på ett uppehållstillstånd för sin pojk/flickvän i så många månader/år är helt sjukt. Jag blir galen på att dom har makten öven mitt liv. 

Min kära sökte 24 Oktober, intervju 22 April och ärendet har skickat till Örebro fick jag höra när jag ringde idag men ingen handläggare ännu. Han jag pratade med vågade inte säga någonting om någonting. 

Är det någon som vet hur många UT som godkänns? Jag börjar bli orolig att vänta först i 14 månader och sen få ett avslag, då vet jag på riktigt inte vad jag gör!

Sen krävs det att du bevisar att förhållandet är seriöst under den långa tiden ni inte får träffas. Säkrast är att du tar hit din respektive och ni gifter er för då slipper ni bevisbördan. Migrationsverket kan mycket väl annars ge avslag om du inte kan visa upp bevis på att ni har en omfattande kontakt.
  • Migränverket

Snart kommer ett svar på JO-anmälan från diktaturen: "anmälan avvisas". Man får finna sig i att vara rättslös i dagens Sverige. Alla resurser går till de nyanlända. Andra klassens medborgare är vad vi är.

• Migränverket
    Mimmipigg skrev 2015-06-11 20:19:50 följande:

Grattis till alla er som fått era positiva beslut idag :) Verkar som migrationsveket har fått lite fart på sig då även en av mina väninnor fick sitt positiva beslut idag efter 16 månaders väntan. Håller tummarna att det fortsätter i samma fart nu och att de positiva besluten haglar in här på tråden för alla är vi värda att få leva med våra älskade :D

16 månader? Ni asyl-tanter har ju inte direkt de väntetiderna vi andra förväntar oss; bara ca 10-12 månader.
  • Migränverket

Under 2015 ser vi fortsatt markant ökade väntetider och nyss har MigV gått och sagt till JO att man tills årsskiftet 2015/2016 ska ha kommit tillrätta med vissa problem. Inget kommer dock att märkas utan väntetiderna kommer fortsätta att öka så länge Sverige tar in fler asylsökande som vill hit. Man struntar i praktiken således i alla JO anmälan som kommer in och skyller allt på asylinvandringen som måste prioriteras till varje pris. Alla JO anmälningar vidarebefordras dock till MigV för kännedom.

• Migränverket

Nu har MigV lagt ner den lilla aktivitet man tidigare haft inför sommaren. Igång igen först i september. Lägg 3 sköna månader till väntetiden. Glad midsommar!

• Migränverket
    abbe73 skrev 2015-06-19 09:49:21 följande:

Tja.

Vad hjälper en JO-anmälan och vad ska man skriva i JO-anmälan?

www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Du ska skriva att handläggningstiden överstigit 9 månader som det max anges i utlänningsförordningen 4 kap paragraf 21a.

De kommer att vidarebefordra ditt klagomål till MigV.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid