• usaochsverige

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

jessib skrev 2015-02-16 12:38:47 följande:

11 mån? På hemsidan står det 14, har de sagt 11 när du ringt? Det vore isåfall underbart!!

11 månader för de som skickade in innan hösten, efter sen sommar höst så höjdes det till 14 mån. :( Så man är väl där nånstans.
  • usaochsverige
    Anonym (väntar) skrev 2015-02-16 08:10:25 följande:

skall väl egentligen inte spela någon roll vart man kommer ifrån, det är nog mer i vilken enhet ansökan hamnar hos... själv har vi väntat i snart 4 månader, min man är amerikan och vårt ärende ligger i örebro.

Hej, skickade ni in i oktober också? Har du hört nåt än om ert ärende eller hur det går för enheten i Örebro? Min är också från Usa och vi passerade just 4 månaders väntetiden. lycka till!
  • usaochsverige
    Patrik1967 skrev 2015-02-17 11:54:07 följande:

Min fru hade intervju i Juni och våran är lila....

Vi har inte hört något efter intervjun och de har inget vettigt att säga om man ringer....

Lycka till

Herregud, i juni? Man kan nästan säga att det var snart ett år sedan! Det är förjävligt jag vet att de har mycket men ska man verkligen vänta så länge!!!! Får jag fråga vart hon kommer ifrån? Har du ringt och frågat varför det tar sådan tid? Hoppas ni får svar snart!
  • usaochsverige
    Anonym (väntar) skrev 2015-02-16 19:42:27 följande:

Ja precis, vi skickade in i slutet på oktober, vi vet bara än så länge att ingen rört ansökan, den sitter i kö för att bli behandlad. Jag försökte även fråga hur dem låg till i örebro, vilken månad dem jobbar med, med det gick inte bra alls.

Hej! Typiskt... Vi skickade 13 okt 14 men registrerades 14 oktober, vi har bara fått veta att den ligger i Växjö. Någon annan här sa att de för ca 4 veckor sen påbörjade aug-sept med lite tur får vi svar snart!!! Lycka till dig!!!
  • usaochsverige
    Patrik1967 skrev 2015-02-18 10:50:05 följande:

Hon kommer från Ryssland men vi träffades i Sverige och har redan bott ihop i 3 månader (i Sverige) men hon var tvungen att åka hem då hennes visum gick ut i Februari för 1 år sedan. Har redan hunnit med 3 resor och en fjärde planerad....

Vi har ringt men de har inget bra svar att ge utan det är bara att vänta.

En dyr och lång(sam) historia att träffa någon utanför EU.

USA verkar vara enklare...

Vad hemskt, det känns så orättvist att man inte får vara med sin partner utan det måste ske genom byråkratin! Jag hoppas verkligen att ni får höra nåt snart! Men har du frågat om komplettering krävs? Vi har passerat 4 månader och en person på Migra. verket sa, brukar ta 5-6 mån. Första och enda personen som säger så. Alla andra är mera du får vänta i stort sett. Testa och ring konsulatet/ambassaden som din partner hade intervjun hos och fråga om de vet eller hört nåt. Har hört att vissa har fått lite mera info från ambassaderna efter intervjuerna! Hoppas det går bra
  • usaochsverige
    Barwaary skrev 2015-02-19 15:45:54 följande:

glömde säga att våran ruta på migrationsverkets hemsida är gul iallafall och det står "i väntan på beslut".

Våran är lila, undra skillnaden på lila och gul (båda är ju i väntan på svar) kan det vara så att de som har gjort intervjun har gult och de som inte har har lila färgen? :) Om inte så kanske om nån kommer fram till M-verket gärna fråga. Verkar vara nytt system sen i måndags.
  • usaochsverige
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-18 18:34:48 följande:

[quote=74880542][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2015-02-18 18:25:53 följande:[/quote-nick]Alltså det är helt sjukt. Jag kan inte fatta att ni inte får någon information. Speciellt när man gjort sin intervju och räknar med att beslutet kommer när som helst. Att vara på spänn så länge och utan att kunna planera måste kännas helt maktlöst. Jag vet inte om jag kommer palla mycket längre och jag har inte väntat i närheten av så länge som er. Ger MIG er ingen info, det verkar ju onekligen som om ni hamnat utanför E3, eller ansökte ni med pappersansökan?

Hoppas verkligen det kommer ett beslut snart![/

Vi ansökte via webben den 6:e februari -14 och min man fick intervjtid den 7:e april -14 och den gick bra. Sen så har det tyvärr inte hänt mera :/

Hej, vad menas med utanför E3? Vad är det? :/
  • usaochsverige
    trött usa pendlare skrev 2015-02-19 19:58:44 följande:

vi har fått tid för intervju!!!!

nu på Måndag kl 18 svensk tid fick mail i måndags så vi hade jätte tur att det inte var så upptaget på konsulatet.

ÅHHH GRATTIS!!!!!! Glad för eran skull... Underbar dag för er :)

När skickade ni in ansökan? Och vilken enhet ligger den hos?

Håll oss uppdaterad!!!

Grattis igen

/Också trött Usa-Sverige pendlare :)
  • usaochsverige
    trött usa pendlare skrev 2015-02-19 20:23:08 följande:

Tack så mycket!

Det känns helt underbart vi har haft ett distans förhållande nu i närmare 3 år och den senaste tiden har tärt extremt mycket på oss och våran relation då mina semester dagar tog slut för flera månader sen...

Det är verkligen tortyr det som MIG. sysslar med och jag hoppas inerligt att det snart är slut!

Vi ansökte sista Aug och ligger på Växjö enheten

Ni då?

Det ska jag definitivt! 

TACK!

Jag vet exakt hur det känns, jag och min sambo hade också långdistans, New York - Stockholm från 2010 tom 2012, sen flyttade jag till NY och vidareutbilda mig där. Bodde själv, sen efter ett år, då vi fortfarande höll ihop (ville inte flytta in hos han direkt för att ha ett distansförhållande är inte samma sak som att leva ihop). Pluggade också där så ville inte riskera att flytta isär osv om det skulle vara så att vi inte höll ihop. Men efter 2 år av distans o 1 år i samma stad så blev vi sambos i New York :) vi båda tog examen förra terminen och nu är vi i Sverige nu och ska bo här, i några år har vi sagt iaf. Kul att höra er historia lite kort sådär och kunna relatera till er frustration! Vart i USA bor han? Han måste blivit urlycklig! Vi ansökte 13 oktober och vet bara att det ligger i Växjö också.

Hoppas beslutet sker snabbt efter intervjun! = )

ska bli kul att höra sen (om du vill dela med dig såklart) hur snabbt han fick svar efter intervjun!

Best of luck!
  • usaochsverige
    Elsanna skrev 2015-02-19 22:09:46 följande:

Hej alla någon som har sin ansökan i växjö och fått intervju tid för ansökan som registrerades i september

Hej. Tror inte nån på detta forum fått det men några inlägg tidigare kan du läsa om några som sökte sista aug 2014 och fick i måndags mailet om att boka intervjutid - så om det stämmer att de verkligen följer utifrån ankomstdatum så borde september ärendena vara näst på tur :) De har sitt ärende i Växjö också. Uppdatera gärna här när du hör något då jag och min sambo också har vårt fall i Växjö men från oktober.

Lycka till
  • usaochsverige
    jessib skrev 2015-02-20 11:40:03 följande:

JA! Det underbara mailet kom IDAG, för en timme sen!

Ansökan: 3 september

Mail om att boka intervju: 20 februari

Tog 5 månader och 17 dagar att få mailet.

Umeå enhet.

(Ambassaden stängde precis just nu, så vi får ringa på måndag och boka tid)

Kundtjänst påstod igår att mitt ärende låg i kö och att ingen handläggare arbetade med min ansökan. Antingen har de ingen koll eller så öppnades ärendet idag.

Jag har inte fått mailet att skicka in bilder och flygbiljetter antagligen för att det redan är gjort i ansökan (utan att de bad om det).

Såååå glad. Nu går vi in i nästa fas: förebereda oss för intervjun, sen se hur snabbt beslutet kommer!!

Hej! GRATTIS! Vad kul... Hoppas ni får svar snabbt efter intervjun!

Vilken stad ligger ambassaden i?

Håll oss uppdaterad! :)
  • usaochsverige

Hej alla! Jag fick ett mail idag från Migrationsverket. Gissa om jag vart livrädd när jag såg att jag hade fått mail från M-verket.... Till min besvikelse var det tillkallelse för jobbintervju hos de. Hade hellre velat ha intervju inbjudan :(

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid