• Naabz

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Naabz skrev 2015-05-21 02:32:05 följande:
    Grattis Cecilin

Jag tillhör oxå  Växjö enheten och som jag skrev tidigare så ansökte vi den 30 augusti och fortfarande inte hör nåt från den enheten.
    Varför har det blivit så? Jag har fortfarande inte hört nåt om nån komplettering. Är det här turordning. Vi hade intervju den 3 mars. Är du säker på att din enhet är växjö?
    Just nu så kokar jag så att jag exploderarDemon
    Inte för eran skull för det är jag hur glad som helst för men det känns som fett med diskriminering från migrationsverkets sida.
    Ellaaa...du som verkar ha koll här...vad tror du?
    Cecilin jag önskar att jag skulle få kunna använda dig som referens när jag ringer till migrationsverket imorgonGråter
  • Naabz
    Naabz skrev 2015-05-21 02:41:50 följande:
    Cecilin jag önskar att jag skulle få kunna använda dig som referens när jag ringer till migrationsverket imorgonGråter
    du kan mejla mig på nabbe19@hotmail.com
    skulle vara så kul att höra deras förklaring då jag kommer att dela med mig här på forumet...
  • Naabz

Har precis pratat med växjö enheten. Pratade med en grinig herre som lät hur arrogant som helst. Uppgav mitt ärendenummer och han sa att han ser att det inte är fattat nån beslut i ärendet än och där efter så ville han lägga på. Jag började fråga igen om hur andra andra ärenden som sökt efter mig redan har kunnat få beslut och han svarade att olika ärenden kan ta olika lång tid beronde ifall det fattas nåt eller behöver kompletteras. Jag frågade igen hur det kunde komma sig för jag skulle kunna förstå ifall nån har tagit tag i mitt ärende och sen ser att det behöver kompletteras att det kan ta längre tid och då gå vidare med andra ärenden...då skulle jag verkligen kunna förstå...inte bara när man hoppar över och tar tag i ärenden som sökt efter oss, när alla söker då får man ett ärendeenummuer och det borde väl (i min värld) även vara ett turleds nummer där man ser i vilken ordnig ärenden droppar in. Då började han igen med att det kan vara barn eller sjukdom fast då sa jag till att det är inte det jag pratar om...utan helt (vanliga) ärenden....
    Samtalet slutade med att han svarade med att...ja..ibland så kan det bli så...att de inte går i nån strikt ordning och att han även kunde se att vårt ärende inte ligger nära till för nåt belsutRynkar på näsan

Jag och min fru träffades för två år sen och vi gifte oss i oktober förra året.

• Naabz
    Smilla75 skrev 2015-05-21 13:08:33 följande:

I E3 tar handläggaren äldsta ärendet, om det tillhör rät kategori (t.ex anknytning för sig och arbetstillstånd för sig). Så länge man ligger kvar i E3 följs turordningssystemet fram tills att en handläggare plockat ärendet. Därefter kan tiden variera något.

Problemet är för ärenden som sorterats ut från E3 och ligger på en viss enhet. Dessa ärenden tenderar att bli gamla. De kan inte heller tas i turordning eftersom t.ex Malmö ha färre sådana ärenden än Boden eller motsvarande.

Hur dålig infon än är på hemsidan så är det inte så att handläggningstiderna ökat på totalen Det finns ärenden som väntat mer än 18 månader men de är inte så många.

Hej Smilla
    Som du kunde läsa tidigare så ringde jag växjö enheten igår. Det är nåt jag inte fattar.. Cecilin sökte efter mig och har fått beslut. Jag frågade mannen på växjö enheten varför och hur kunde det gå till. Han svarade mig då att inga fall ser lika ut och alla fall är helt olika. Jag ser inga skillnader på mitt fall och Cecilins fall. Endast två människor, kärlek och inga barn eller sjukdomar. Så det är rätt så lika fall, men mannen på enheten sa att att det kan finnas komplicerade fall som kan ta mycket längre tid...
    Då frågar jag mig själv....hur bedömer de mitt fall när de inte ens har tagit tag i det och genast hoppar på ansökningar som är gjorda efter mitt....hur kan de veta om mitt fall är komplicerat eller inte? Känns väldigt märkligt tycker jag.

Hej Ella
    När mannen där på enheten sa till mig att han genast kunde se att vårt fall inte va aktuellt alls i närmsta framtiden så va det efter ca 15 minuters frågande och bollande med ord med honom och det va på slutet som han sa så till mig och när han sa det så gick luften helt ut ur mig....fann inga ord mer att kontra med. Kände direkt att de kan ju göra hur som helst med oss alla här...tyvärr. Har aldrig nånsin känt mig så maktlös och utlämnad till nåt som till det här.

Hej Jonhos och Sjömannen
    Trodde det bara va jag som va så galen som satt i system och söka i olika ärendenummerSkrattande
    Fast jag sökte "bara" på ärenden -10 och +10 från mitt och jag upptäckte oxå ganska korta ärende med bara några dagar kvar till beslut till ärenden som är rätt så nära till mitt och väntar fortfarande på beslut. De med korta hanteringstider kan ju handla om vad som helst så det är rätt dumt att plåga sig själv med sånt.

Och till er alla underbara här på tråden...de negativa som de positiva så vet jag inte hur jag hade klarat mig utan er. Det här är som en livlina för mig och jag vill verkligen tacka er alla Glad
  • Naabz

Hej allihopa.
    Nu har det gått 9 månader sen jag och min fru ansökte. Vi ansökte 30 augusti och hade intervju den 4 mars. Ville bara uppdatera våran status här så ni som ligger inom samma tidsradie kan jämföra. Har inte ringt till migrationsverket idag eftersom måndagar inte känns som att de är på g. 
    Är det värt att JO anmäla?

vår enhet är Växjö

• Naabz
    Baban skrev 2015-06-01 19:02:56 följande:

Hej alla

Status ; webbsökande 17-01-2015, intervjumail med komplettering mail idag 01-06-2015 KL 17:28

Ambassad i Tehran

Ska åka till myndigheter imorgon och hämta dokument som migrationsverket vill ha och skicka vidare till migrationsverket om jag hinner sen ska boka tid hos ambassaden.

Äntligen Baban...som du har väntat på det.

Lycka till med resten nu
  • Naabz
    Ellaa skrev 2015-06-01 17:46:19 följande:
    Jo-anmälan kommer inte att ändra din specifika situation just nu dock tror jag den är viktig ur ett kollektiv perspektiv... Enda vi kan hoppas är att alla anmälningar tillsammans ger en signal av hur illa det är. Tycker du ska göra den.

Ring de imorgon och fråga hur det går - att det nu tom nått den gränsen där en JO-anmälan kan göras (säg inte att du gjort den). Gjorde ni pappers eller webbansökan?

Hoppas ni får höra något inom de närmaste 2 veckorna.

Har också Växjö enheten. Lycka till!
    Hej Ellaa. Jag ringde migrationsverket idag(tillhör växjö ifall nån undrar). Talade med en kille där som va rätt trevlig för en gångs skull. Frågade om det du bad mig om...om när svaren från intervjun som vi gjorde på ambassaden kom tillbaks till migrationsverket och då sa han att han kunde se att de fick tillbaka materialet dagen efter intervjun så det gick ju rätt fort tycker jag. Intervjun gjordes den 4 mars.
    Vidare så förklarade han för mig om informationen om väntetiderna som finns på migrationsverkets hemsida om de olika staplarna med de olika tiderna...ca 4 månader om allt är komplett...4-9 månader ifall någon information saknas osv....
    Han menar på att dessa tider ska man räkna på EFTER att intervjun är gjord och att det är helt omöjligt att grunda nåt belsut på nåt annars....det va det han sa till mig idag och att jag borde återkomma om en månad ifall vi inte hört nåt efter att 4 månader efter intervjun har gått.
  • Naabz
    Smilla75 skrev 2015-06-06 23:08:17 följande:

Jag ser att de långa väntetiderna kritiseras och att det diskuteras kring JO-anmälningar mm. Det tycker jag att man ska göra men det är inte Migrationsverket fel att det tar lång tid för er att få era partners till Sverige. Det är regeringen som bestämmer vilket anslag Migrationsverket får varje år och hur det ska användas. De har bestämt att asylinvandringen samt arbetsinvandringen ska prioriteras och anhöriginvandringen samt medborgarskap ska inte prioriteras.

Utifrån dessa anslag så har verket att anställa X antal medarbetare i enlighet med riktlinjerna. Vi prioriterar sökanden som har flytt från förföljelse och fått asyl i Sverige. De ska få hit sin kärnfamilj före er som har inlett en ny relation.

Vad ni inte ser här är förlängsansökningar. Det finns så många personer som fått ett tidsbegränsat tillstånd på anknytning och om nu befinner sig i Sverige. Eftersom de är mycket lågt prioriterade är de nu fast i Sverige och kan inte resa på semester osv trots att de varit i Sverige i flera år.

Det är inte Migrationsverket som prioriterar ned er återförening med er partner utan regeringen. Förmodligen är anledningen att det uppstår ett mycket långt bidragsberoende, oftast livslångt. Så länge som det inte finns ett försörningskrav så kommer handläggningstiderna bara att öka.

Hej Smilla.
    Ursäkta mig men jag stör mig mer och mer på dina inlägg här. Visst...du ger besked då och då men på sistonde så känns det som att du tar migrationsverket under dina vingar mer och mer. Jag tycker att du som är insatt i hela denna smet att du borde informera dina arbetsgivare om denna sida. Jag är så jävla trött på att bli behandlad som en andra klassens medborgare av migrationsverket för det är ju ändå till er jag ringer och inte till regeringen!!! Jag har varit ifrån MIN kärnfamilj (Fru) mer än det borde vara tillåtet! Har företag med anställda här att ta hand om så det är inte bara för mig att bara åka och hälsa på. Funderar på hårt på att aveckla hela jävla skiten här och börja om på nytt nån annanstans mer och mer!

ps...jag hänger inte här för avkoppling
  • Naabz

Hej allihopa.
    pratade med växjö för en liten stund. Ringde sist i fredags påpekade hon och att inget är förändrat sen dess...svarade henne att vad gör man inte för sin älskade.
    Hur som helst så sa hon att just nu arbetar med ansökningarna som skickades in i slutet av juli och jag inte ska hoppas på nåt inom närmsta månaden...passerade nio månaders väntetid den 30 maj.

• Naabz
    frippis skrev 2015-06-11 12:13:58 följande:

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.
    Positivt beslut idag.
    Ansökan 20 aug. :))

Härligt...äntligen lite sköna nyheter här på tråden. Hade nästan glömt bort helt att man kunde få svar från här alla älskades verk Flört. Stort grattis till er Frippis och hoppas att resten av proceduren går fort nu. Själva så ligger vi 10 dar efter er men vågar verkligen inte hoppas på nåt eftersom migrationsverkets vägar äro outgrundliga Skrattande.
    Även ett stort grattis till er Lennypenny och hoppas innerligt på ett positivt bifall för er...håller tummarna hårt för er....och givetvis även för oss alla andra här som lider under plågoverkets vingar!

ps....fick tillbaka skattepengar idag och jag kommer verkligen aldrig mer klaga på skatteverket igen nånsin... som hinner med minst 5 miljoner skatteutredningar och deklerationer om året...och som dessutom är gratis Flört
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid