• eelinn

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

AAke skrev 2015-03-29 00:35:32 följande:
    Det har den visst.

Den uppdaterades i juni, september och nu senast i februari.
    Bara sidan som har uppdateras, inte väntetiderna :) 
    Väntetiderna uppdaterades senaste 2014-10-09 men dom har förmodligen lagt till någonting på sidan som har gjort att dom uppdaterat den och det var nu senast den 11 februari. Förmodligen är dock väntetiden oförändrad och fortfarande 14 månader :/
  • eelinn
    snowie skrev 2015-03-30 20:33:43 följande:

Någon som har koll på vilka ansökningar som processas nu?

Vet att jag har en lång väntan framöver då vi sökte i början av januari.
    Sämsta med detta systemet är att man riskerar avslag om man söker 3 månaders besöksvisum samtidigt, DOCK lite random vilket svar man får tills någon handläggare lyckas hitta Huvudregeln i 5 kap. 18 § UtlL Men denna bör ju ändras snarast om väntetiden skall vara som den är nu. Den lagen fungerade för ett par år sedan då det var 1-3månader väntetid.

Skall tilläggas att få ett besöksvisum från ambassaden tog 48h..
    Blir att åka ner på ännu en semester för att göra väntan enklare.

Vi webbansökte i september 2014 och vi fick vårat intervjumail denna månad, vet fler som sökte i september som fått mail om intervju nu i mars så det är ca 6 månaders väntetid för intervjumailet för de flesta som det ser ut nu :)
  • eelinn

Hej! Någon som har koll och kan ge mig lite klarhet, min pojkvän gjorde intervju för lite mer än en månad sedan och nu väntar vi på beslut. Däremot har jag blivit lite nojig när jag läst att vissa handläggare gett avslag bara sådär efter intervjun även fast många bevis fanns med som foton och flygbiljetter?? Utan att ens kalla andra partnern på intervju.. Vi tog endast med foto och flygbiljett som visar att jag bott här med honom nu i 5 månader (åker hem om två veckor men varit här sen i december) vi tog tyvärr ej chatthistorik då hon på ambassaden sa att foto och flygbiljett räckte.. Men det är ju inte hon som behöver bevisen det är ju migrationsverket? Om jag kompletterar med det i efterhand finns risken att man hamnar utanför systemet då?
    Hoppas alla får positiva beslut snart, det är ju verkligen en sådan jobbig ovisshet att inte kunna få veta när man kan få starta ett liv tillsammans. Även om jag har kunnat varit med min pojkvän nu under dessa 5 månader (vilket jag är oerhört tacksam att det fanns möjlighet för jag vet att vissa inte har det) men ändå tänker man dagligen på detta... Ska bli så skönt när allt är klart. Då blir det att fira! :)

• eelinn
    Elaaunna skrev 2015-04-21 03:11:30 följande:

Hej eelinn

Det är precis det som hände mig!

De ville inte ha mer än några foton ...och vi fick en fett avslag... I vilket står att vi bifogade BARA några foto på oss två!!!!

Mitt råd är ta med er allting och lämna så mycket bevis som möjligt!

Vi har överklagat så klart, väntar på svar!

Lycka till alla!

Nej men hur kan dom ens göra så?? Utan att ens be om komplettering, borde ju inte ens få vara lagligt!! 
    Hoppas ni får svar på överklagan så snart som möjligt och att det är positivt såklart.... Vi har ju redan gjort intervjun men inte fått svar än så jag har mailat dom nu och frågat om dom vill ha mer, då kan dom inte säga sen att det inte fanns tillräckligt med bevis för jag har mailat och sagt att jag kan skicka chatthistorik om det behövs.. Plus att jag bott här nu i ca 5 månader, knappast något man skulle göra om förhållandet inte var på riktigt.. 

Lycka till nu och hoppas det går fort för er :)
  • eelinn
    Ellaa skrev 2015-04-21 04:24:23 följande:
    Hej! Va... Ger de avslag för "lite bevis"? Svårt att veta exakt hur mycket man ska ha med sig ju. Min kille åkte idag till New York för att göra sin intervju på onsdag morgon och de vill bara ha med original av de sakerna vi scannade in. Tur att jag samlat ihop alla våra flygbiljetter sen innan jag flyttade till han i USA. Ska be han ta ut bilder också isåfall. 
    Fan vad jobbigt att man hamnar i den situation, ska man komplettera men då finns risken för försening osv. Jag som tagit hela saken med en nypa salt med bevis, dels för att vi redan varit sambos men ändå nu börjar man tänka om.

När sökte ni? Vilket land är han ifrån? (Om du vill svara på det). Vet du enhet? Är det papper- eller webbansökan?

Hoppas verkligen inte de är petiga och inser att det är på allvar. Lycka till. Tack för ditt inlägg, fått mig att tänka om och ska verkligen be min sambo ta med sig allt möjligt.
    Hej! Jag hoppas dom är så smarta att dom hör av sig innan dom ger beslut om dom tycker det krävs ytterligare bevis eller komplettering.. Något annat borde ju inte få vara lagligt. Dock är det ju inget som dom verkar ha gjort med "Elaauuna"... Dom gick endast på det som togs med på intervjun..Det är ju helt sjukt att dom inte hört av sig och frågat om mer isåfall om dom inte tyckte bevisen räckte som dom tog med på intervjun.. Vi har ju också gjort intervjun, tog med bilder och flygbiljetten som visar att jag kommer vara här i 5 månader, dock åker jag hem om två veckor då jag redan varit här snart 5... :/ Vi ansökte 17 september 2014 och min sambo är ifrån Mexico :) Det är webbansökan men vet inte enhet , skickade ett mail men fick inget svar utav handläggaren ang det utan sa att det kan öppnas av vem som helst .. Lycka till på intervjun och ja ta med allt bevis, verkar ju som att det är bara bra, hellre för mycket än för lite :)
  • eelinn
    Berii skrev 2015-04-21 11:18:23 följande:

Hej!!!

Någon som hade sin intervju i mars och fick beslut ????

Hade intervju den 23 mars men ingen svar ännu !!! :/

Hoppas ni får svar som fort som möjligt, sjukt att man väntar såå :/

Hade våran intervju i början på mars men inget beslut ännu tyvärr :/
  • eelinn

Jag mailade Migrationsverket för att fråga ang om jag behöver skicka in mer bevis som chatthistorik då vi endast tog med oss foton och flygbiljett till intervjun, blev orolig när jag läst om avslag pga för lite bevis men till svar fick jag att handläggaren kommer kontakta om de behöver mer bevis och någon information saknas .. Det är ju de jag tyckt hela tiden måste ju vara mest logiskt innan dom tar beslut att dom hör av sig och kräver mer bevis om någonting är oklart. Har sparat mejlet som jag fick till svar så blir det något i slutändan så har jag ju ändå bevis att jag själv skrivit att jag kan ge mer bevis men dom har svarat att det inte behövs så länge handläggaren inte ber om det. 

• eelinn
    Anonym (väntar) skrev 2015-04-23 20:04:19 följande:

vi gjorde intervjun förra veckan, men jag undrar om dom normalt skall ta kort/finger avtryck när man kommer in på intervjun. Jag fick för mig det av någon anledning men min man behövde inte göra något sånt alls.

Sedan undrar jag om det är någon som vet hur lång väntetiden är ungefär mellan intervju och beslut, går det att få reda på vilken månad dom arbetar med?

Hej! Min sambo fick ta kort och fingeravtryck och de sa att det var för TUT kortet. Vi gjorde intervjun i början på mars och vi ansökte 17 september 2014. Inget svar ännu vi väntar på beslut . Har för mig jag läst här i tråden att någon frågat och de har sagt att de jobbar med juni/juli 2014 och sedan augusti 2014. Kan ju vara två olika enheter. 
    När ansökte ni ? :) 
    Lycka till hoppas ni får positivt beslut snart! 
  • eelinn

Det kanske är olika från ambassad i olika länder, vissa ambassader kanske tar fingeravtryck och kort när det är klart om positivt beslut. Dock tillverkas ju kortet i Sverige och skickas sedan till ambassaden.. Tror inte ni behöver vara orolig men ring och kolla med ambassaden om det är något som inte behövs eller om dom glömde bort det helt och hållet? Tror som sagt det är ingen fara men ring så får ni säkert ett lugnande svar :) Kanske någon annan här i tråden som kan svara på om de fick ta kort eller inte :)

• eelinn
    Anonym (Babylon) skrev 2015-04-23 23:26:29 följande:
    hej smilla75

Vilket datum ansökte ni?

När fick ni intervjumail?

Vilken ambassad ska ni boka tid?
    Smilla 75 jobbar som det verkar på migrationsverket hon har nog därför inte ansökt själv utan svarade bara på frågor kring väntetiderna :) 
  • eelinn
    Smilla75 skrev 2015-04-23 23:10:38 följande:

Jag ser att det finns frågor kring de uppdaterade handläggningstiderna på Migrationsverkets hemsida. Det förstår jag och någon information kring dessa har inte kommunicerats internt inom verket. Det finns enheter som bara jobbar med pappersansökningar, med ärenden som sorterats ut från E3, med E3 osv. Klart är att tiden generellt vid komplett ansökan inte är 4 månader. Den har inte förändrats utan räkna med att 90 % även i fortsättningen får beslut inom 18 månader. Just nu skickar vi begäran till ambassad att kalla till intervju för novemberansökningar. Ni kan JO-anmäla vid längre väntetid än 9 månader. Det är dock helt lönlöst då flera sådana ärenden prövats med kritik mot verket. Det är inte hos Migrationsverket det generellt brister, anknytningsärendena har ökat markant pga att så många fått asyl med anhöriginvandring som följd. Vi ska nyanställa och utbilda. Det tar tid. Det är regeringen som trots Migrationsverkets anmodan i god tid inte skjuter till resurser som är anledningen. Regeringen anser inte att anhöriginvandring ska vara en prioriterad fråga. Det är där man ska rikta kritiken. Samtidigt är Sverige det enda landet i världen som tar emot nyetablerade anknytningar där inte ens partnern i Sverige kan försörja sig, än mindre den som avser att invandra. Detta är en mycket kostsam budgetpost.

Men varför och vem i hela friden har satt 4 månader om ansökan är komplett? Det lurar ju alla vi som sitter i samma båt och man får falska förhoppningar och det blir ännu mer samtal till migrationsverket då dom flesta som väntat i över 4 månader undrar varför har vi inte fått svar ? Hur kan man ens ändra väntetider bara sådär och inte ens informera internt? För vem vill dom förfina det hela ? Det blir ju bara värre om man skriver väntetider som inte är sant.. Är väntetiden fortfarande 14 månader så kan dom ju skriva det igen då, så slipper folk få falska förhoppningar och börja ringa.. Är ju så jobbigt alltihop speciellt när man får falska förhoppningar sen blir man bara besviken.. :(
  • eelinn
    Tratten skrev 2015-04-23 23:23:05 följande:

Hej!

Tror ni det hjälper att personligen gå till migrationsverkets kontor och böna och be för att de ska ta tag i ärendet mitt. Väntar på handläggare sen 1 månad tillbaka.
    Skickade in ansökan: 11 augusti 2014

Intervju gjord: 16 mars 2015

Jag ringer varje vecka och kollar läget.. de säger ingen handläggare än.
    Hänvisar till 18 mån.
    Jag tänkte gå personligen till migrationsverket och klaga och be att de tillsätter en handläggare. Har någon gjort så ? Är det lönt ?

Tror dessvärre inte det hjälper att tränga sig före i kön tyvärr... Vi har ansökt i september men det är många som ansökt före både dig och mig som inte fått svar ännu.. Det bästa är nog bara att snällt vänta.

Lycka till :)
  • eelinn
    frippis skrev 2015-04-24 00:22:49 följande:

Jag skickade in en begäran till migrationsverket om att få ut offentliga handlingar som visade hur de kommit fram till väntetiderna publicerade på hemsidan.

Jag fick denna fil till svar:
    www.filedropper.com/vntetideranknytning

Åh spännande!!
    Har skrivit till bemötandeombudsmannen också att hur kan dom ändra tiderna utan att ens informera anställda internt, är det bara jag som tycker det är helt sjukt? Speciellt när dom inte ens följs, vem vill dom lura egentligen?
    Både dom och vi som blir drabbade..
    Tycker alla kan skriva till denna ombudsman om ni inte redan gjort det för ju mer synpunkter som kommer in desto bättre då detta inte är accetabelt, tycker jag iaf..

Jag kan dock inte öppna den filen får bara upp en hemsida med massa reklam, dock stämmer adressen som står.. Hur ser den ut för dig? :)
  • eelinn

Hoppas inte den höjts till 18 månader nu när de sagts att pappersansökan och webb har slagits ihop... Vet inte var jag läste det men det var här i tråden tror jag. Ingenting skulle ju dock förvåna mig angående dessa fruktansvärt jobbiga väntetider. 14 månader är inte acceptabelt men 18 månader ?! 

• eelinn
    toufik17 skrev 2015-04-29 08:50:10 följande:

hej,

jag har varit i kontakt med migrationsverket alldeles nyss.
    vi fick intervjumejl den 14 april.
    hon kontaktade konsulatet den 15 april.
    fick tid den 16 april.
    nu när jag har pratat med migrationsverket så har de sagt till mig att de inte har fått något från konsulatet ännu.

man kan inte få handläggare förstås om de inte har ett underlag att utgå ifrån... VEM SKA MAN JAGA EGENTLIGEN ?????? 

Är ju konsulatet/ambassaden du måste jaga då det är deras ansvar och jobb att skicka in detta till migrationsverket. Migrationsverket kommer inte ringa och fråga efter dina papper.. Såg en här i tråden för inte så längesedan och deras papper hade inte skickats in på flera månader!!
    Så det är ambassaden du ska ringa och påminna :) Dock när vi gjorde intervju så sa ambassaden att det kan ta några veckor innan det kommer till migrationsverket..
  • eelinn
    JamJam skrev 2015-04-29 10:05:29 följande:

Och precis som du skriver Donna90 - om vi måste vänta i över 9 månader så behöver an ju se över den lagen/regeln som säger att partnern ej får vistas här under väntetiden. Den är helt och hållet skev och ogenomtänkt. Hur kan det vara så att asylsökande kan vistas här och vänta på beslut men partnerns riskerar att få avslag?? Om väntetiderna hade hållit sig under en resonlig tid såsom kanske 3-6 månader MAX - ja, då kanske man kan stå ut men 14 månader???????? 

Det är ett brott mot mänskliga rättigheter i allra högsta grad och mot oss som är medborgare i detta land och som vilken annan medborgare som helst bara vill leva och bo med våra partners. Det är inte ens en ansökan om bidrag eller ngt fifflande .....det är en hederlig förfrågan att få starta sitt liv med sin partner i det land man är uppvuxen, jobbar och betalar skatt. Men för det ska man straffas??!!!!
    Blir inte klok på det och ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag.

Frågade samma just angående att partnern inte får stanna här under väntetiden men till svar fick jag att OM dom gör avslag så finns det risk/har funnits personer som "försvinner" i Sverige och inte åker tillbaka till sitt hemland.. Men det är ju konstigt ändå tycker jag för om vi säger att man får avslag, kommer inte partnern kunna få komma och hälsa på då som turist? Min partner tex är ju viseringsfri i 3 månader så han behöver inte ens ansöka om visum om han vill åka till sverige.. Ja man undrar ju hur dom egentligen tänker..? Ett tips som jag tycker vi alla kan hjälpas åt med är att skriva om detta till bemötandeombudsmannen, där kan man lämna synpunkter och klagomål, ju fler som gör det desto bättre. Inte säkert att det hjälper men gör vi inget så kommer det ju defintivt inte att hända, allt är värt ett försök istället för att bara sitta och göra ingenting. Gör vi något så vet ju ju ialla fall att vi gör vårt bästa. Har redan skrivit till henne angående väntetiderna som ingen tyckas veta något om.
  • eelinn
    Ellaa skrev 2015-05-01 00:37:57 följande:
    Kontakta Morgan Johansson 
    Justitiedepartementet
    Telefon 08-405 10 00

Här är länken till hans arbetsmail (klicka på länken och där man kan skicka e-mail formulär) och andra berörda som jobbar med han, tycker vi ska lägga fram våra klagomål, i specifikt de som gjort JO-anmälan för att hänvisa till förvaltningslagen. Och säga att INTE hänvisa till JO anmälan för det har ingen funktion. Jag vet inte än vad jag ska skriva exakt för har så mycket att säga.... Så ska bara skriva av mig. Hoppas ni är fler som gör det. 

www.regeringen.se/sb/d/1667
    Superbra intiativ! Ska definitivt skriva till honom också, säger dock samma som du, jag vet inte riktig var man ska börja att skriva om men någonting jag tänker påpeka är denna regel att partnern inte får vistas i sverige under väntetiden, speciellt nu när den är så himla lång?! Det gör ju liksom ingen skillnad visst jag förstår deras tankesätt att om dom ger avslag och partnern befinner sig i sverige så finns risken att dom "försvinner" och stannar ändå.. Men låt säga att vi får avslag eller någon annan, vad hindrar det avslaget att vår partner får komma på besök efteråt! Är dom portade från sverige hela livet pga ett avslag? Speciellt som tex min pojkvän som kommer från ett land där inte visum till sverige krävs.. Kan dom ge mig ett bra svar på varför det inte är tillåtet så kan jag kanske acceptera det. Men när man får svar på svar och ändå är man lika förvirrad för ingenting går ihop logiskt för mig.. 

Så ja, nu tar vi alla och skriver ett email och hoppas att han åtminstone uppmärksammar att vi iallafall försökt göra oss hörda. 
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid