• frippis

Vilka fler som ansökt i augusti väntar på svar?
    Vi ansökte 20 augusti 2014 (web).
    Intervju 18 maj. (Minns inte på rak arm när vi fick mailet, men tror det var början av feb).

Först låg vi i växjö, men nu ligger vi visst i Solna.

Land Ukraina.

• frippis
    Ellaa skrev 2015-06-02 01:10:55 följande:
    Hej, har du ringt de? Vad sa de sist du ringde?

Bor du i stockholm?
    Nä, jag har inte ringt dem. Kanske borde göra det och höra vad som händer.
    Jag mailade in till kundtjänst. Och då sa de att jag numera låg på enhet 3 stockholm. Som tydligen är Solna.

Jag bor i Sundsvall, och här finns det ju också en enhet. Så jag tror inte jag ska på intervju eller så.
  • frippis

Hoppsan, detta var inga trevliga nyheter. Jag ringde växeln och där sa killen att de jobbar med ärenden inlämnade Januari och Februari 2014 :(

Dock så var de till skillnad mot växjö väldigt artiga och trevliga och jag fick telefonnummer till teamleader som dock inte var där nu. Direktnummer till Solna är iaf 010-485 7553 om någon behöver det.

• frippis
    Smilla75 skrev 2015-05-20 19:54:51 följande:
    Varje vecka får JO anmälningar från par som har fått vänta länge på beslut. JO tar inte upp dessa ärenden, dvs de ber inte Migrationsverket yttra sig och de ger inte någon kritik. Det måste till något mer än bara lång tid. Senast JO yttrade sig gällde saken att Migrationsverket kritiserades för att prioritera elektroniska ansökningar framför pappersansökningar. Där har verket gjort rättning.
    Jag lämnade in in JO anmälan mot JO nu för att de inte utreder dessa fall.

Min motivering var att lagstiftaren med "särskilda skäl" inte kan mena att majoriteten av fallen ska ta längre än 9 månader. Speciellt inte om man gallrar bort förtursärendena ur statistiken.

Antagligen så blir det väl ingen reaktion, men jag har gjort vad jag kan nu.
  • frippis
    Ellaa skrev 2015-06-02 14:47:04 följande:
    Hej frippis, ligger ert ärende i Växjö eller Solna just nu? När du säger att du ringde växeln vilken växel? Arbetar de med januari och februari 2014 ärenden - vadå med tidigare asylansökan bakom sig eller? Det finns fleratals som sökte den terminen och fick beslut inom 3 månader.... Vilken jäkla lögn! De med tidigare asylansökan verkar få en väntetid på 18 månader vilket lär bli kanske 18-24 månader nu så hur kan de hålla på med jan - feb 2014 det betyder att det är 16 månaders väntan. Alla vi vet att det inte är sant - även om der kan finnas kvarliggande ärenden från den tiden. Numret till teamledaren som du fick, vilken enhet tillhör den teamledaren?
    Som jag fattar det så ligger vi numera i Solna.
    Jag ringde växeln i Solna.

Vad jag förstod honom så kom jag till något som hette bbst2. Men så såg han att jag hade elektronisk ansökan och då sa han att jag låg i bbst3 (undra om bb = besök och bosättning, men bara min gissning). Jag hoppas att det han sa om jan feb var för pappersansökan. Jag frågade om de kommit längre med de elektroniska. Men det sa han att de inte hade.

Jag frågade hur många teamleaders de hade, och han svarade 3.
    Givetvis så var den som hör till mitt fall tjänstledig. Så jag fick numret till de två andra, som såklart hade hänvisning att de var borta hela dagen.
    Jag ska försöka ringa dem igen imorgon.
  • frippis

Sådär, nu fick jag tag i en teamleader i Solna. Hon var rätt så bra att prata med även om hon inte kunde hjälpa mig så mycket. Tydligen så är korrekt datum de jobbar med i Solna "Juli 2014". Hon kunde inte säga något om arbetstakten. Alltså om de arbetar undan "en dag per dag" eller så, för hon jobbade med pappersansökningar och våran är digital.

Angående prognos när vårat fall kunde komma upp till beslut så sa hon bara att vissa får vänta ett år.

Jag frågade också om det som står i senaste prognosen från migrationsverket om att arbeta ner "balansen" i anknytningsärendena under 2015. Det hade hon inte ens hört talats om, jag lirkade lite med henne och frågade om det inte stämmer att de fått förstärkningar. Då sa hon att hon inte ville säga något om det, utan att jag skulle fråga hennes chefer. Men det lät då på henne som om inget sådant var på gång.

Summa summarum, inte så mycket mer info, utom att vi antagligen får vänta en månad till på beslut. Sedan 1-4 veckor till på det där J-A kortet. Och då är vi väl i aug. Så då blir det ett år ändå då.

Men hon var iallafall trevlig och professionell i sina svar, till skillnad från växjökontoret som mest lämnar ilska efter sig när man kontaktat dem.
    Det känns som att de skulle behöva påminnas att de jobbar i medborgarnas tjänst när de jobbar på en myndighet.

• frippis

Dock så tjatade också hon om att vilken enhet som helst kunde fatta beslutet.
    När jag då sa till henne om min tidigare konversation att den som kallar till intervju också låses till ärendet så sa hon att det bara gäller om det är personen i sverige som ska intervjuas.

Så får väl hålla tummarna att nån annan enhet tar mitt fall då.
    Men om de nu verkligen plockar fall för beslut som hon påstår och de jobbar med Juli, då borde ju hela sverige jobba med Juli.

Snäll Smilla75, upplys oss, hur funkar det egentligen?
    Plockas ärenden för beslut helt random av vemsom helst oavsett kontakt med ärendet innan? Och isåfall, varför kommer inte besluten i datumordning för exakt lika fall utan kompletteringar?

• frippis

Hej Smilla, tack för att du skriver i denna tråd.
    Dock så tycker jag det är märkligt av dem att inte ge förtur i exemplet du tar upp med någon som är havande i vecka 20.

Nu är det ju över 10 månaders väntetid minst. Så barnet hinner ju ändå bli fött innan beslut kommer. Så förtur måste ju ändå beviljas nångång, så varför dra ut på det?

• frippis

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.
    Positivt beslut idag.
    Ansökan 20 aug. :))

• frippis

Vi är nyetablerade, dock så har vi känt varandra rätt så länge. Hon var hit på semester första gången redan 2013. Nu blev det tyvärr krig i Donetsk där hon kommer från förra gången hon var här. Så kändes tungt att låta henne åka hem igen. Ingen aning när de flyttade, jag mailade in och frågade via frågor och svar tjänsten på deras hemsida. Och plötsligt sa de bara Solna istället.

Vi får se i pappersbrevet som jag antar kommer vart beslutet har fattats.

• frippis

Bara hon, mej har de öht inte kontaktat på något vis, förutom formuläret som vi fyllde i digitalt direkt vid ansökan.

• frippis

Tänkte precis skriva samma tips, ring direkt till en enhet och ge dem ärendenumret och fråga vilket beslut det blev.
    Går nog att ringa vilken enhet som helst.
    Solna har 010-485 7553

• frippis

Mimmi, om jag vore dig så skulle jag ringa direkt till enheten och be att få bli kopplad till den som är ansvarig för anknytningsärendena. Alltså chefsansvarig, och framföra mina synpunkter samt be om förflyttning dit det är lägre belastning.

Det kostar ju inte att försöka.
    Skriv ner lite argument och punkter på en lapp å ha som stöd.

• frippis

Hej, bra lista. Men jag tror det står fel datum på oss för intervjumail.
    Mailet kom 9 februari. Och intervjun blev 18 mars.

• frippis

Vi väntar också på UT kort i kiev förresten, tydligen så får de diplomatposten på torsdagar. Så vi hoppas att vårat kommer på torsdag.

Torsdagen som var hade det tyvärr inte kommit (beslut 11 juni).
    Men gör de kortet på en vecka inom sverige så borde det ju hinna dit på 2 tycker man.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid