Smilla75 skrev 2015-05-21 13:08:33 följande:
I E3 tar handläggaren äldsta ärendet, om det tillhör rät kategori (t.ex anknytning för sig och arbetstillstånd för sig). Så länge man ligger kvar i E3 följs turordningssystemet fram tills att en handläggare plockat ärendet. Därefter kan tiden variera något.
Problemet är för ärenden som sorterats ut från E3 och ligger på en viss enhet. Dessa ärenden tenderar att bli gamla. De kan inte heller tas i turordning eftersom t.ex Malmö ha färre sådana ärenden än Boden eller motsvarande.
Hur dålig infon än är på hemsidan så är det inte så att handläggningstiderna ökat på totalen Det finns ärenden som väntat mer än 18 månader men de är inte så många.
Hej Smilla
Som du kunde läsa tidigare så ringde jag växjö enheten igår. Det är nåt jag inte fattar.. Cecilin sökte efter mig och har fått beslut. Jag frågade mannen på växjö enheten varför och hur kunde det gå till. Han svarade mig då att inga fall ser lika ut och alla fall är helt olika. Jag ser inga skillnader på mitt fall och Cecilins fall. Endast två människor, kärlek och inga barn eller sjukdomar. Så det är rätt så lika fall, men mannen på enheten sa att att det kan finnas komplicerade fall som kan ta mycket längre tid...
Då frågar jag mig själv....hur bedömer de mitt fall när de inte ens har tagit tag i det och genast hoppar på ansökningar som är gjorda efter mitt....hur kan de veta om mitt fall är komplicerat eller inte? Känns väldigt märkligt tycker jag.
Hej Ella
När mannen där på enheten sa till mig att han genast kunde se att vårt fall inte va aktuellt alls i närmsta framtiden så va det efter ca 15 minuters frågande och bollande med ord med honom och det va på slutet som han sa så till mig och när han sa det så gick luften helt ut ur mig....fann inga ord mer att kontra med. Kände direkt att de kan ju göra hur som helst med oss alla här...tyvärr. Har aldrig nånsin känt mig så maktlös och utlämnad till nåt som till det här.
Hej Jonhos och Sjömannen
Trodde det bara va jag som va så galen som satt i system och söka i olika ärendenummer
Fast jag sökte "bara" på ärenden -10 och +10 från mitt och jag upptäckte oxå ganska korta ärende med bara några dagar kvar till beslut till ärenden som är rätt så nära till mitt och väntar fortfarande på beslut. De med korta hanteringstider kan ju handla om vad som helst så det är rätt dumt att plåga sig själv med sånt.
Och till er alla underbara här på tråden...de negativa som de positiva så vet jag inte hur jag hade klarat mig utan er. Det här är som en livlina för mig och jag vill verkligen tacka er alla