• Göteholm2015

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag/vi har passerat 9 månader och kommer därmed att göra alla möjliga anmälningar nu under veckan. JO och EU kommissionen. Något jag missat?

Med tanke på att MigV tar betalt för tjänsten och sedan inte levererar enligt deras EGEN information om väntetid så känns det ju som att detta också på sätt och vis är ett konsumentärende. Är jag helt fel ute då?

Som Smilla säger så är det i slutändan regeringens fel. Det pratas om resurser hit och dit. Så jävla typiskt Sverige dock... Tänk om man istället sagt att ansökan kostar 10-15000kr, detta motsvarar 10-15 timmars arbete vilket borde vara tillräckligt för att fatta beslut i ALLA ärenden som är kompletta. Då skulle avdelningen för anknytningsärenden varit självförsörjande och inte beroende av "humana katastrofer" och ensamkommande barn med mera. Kanske låter som mkt pengar, men jämfört med 9-18 månader med partner utan inkomst, resor för att träffas, ev. dubbelt boende, telefonsamtal med mera så är ju denna summa försumlig. Känns som att jag slösar 9-18 månader av mitt liv för att regeringen, MigV, och JO inte gör sitt jobb och deras "monopolställning" gör att man inte kan vända sig någon annanstans.

• Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-06-07 16:17:04 följande:

Jasså, du tillhör en kommercialliseringsgerilla som tycker att miljön blir bra bara man lägger på hög miljöskatt på drivmedel, trafikträngsel upphör om man höjer trängsel-avgiften (-straffet), och kön för uppehållstillstånd försvinner bara man höjer ansökningsavgiften med uppemot 1000%. Kan tala om för dig att det finns folk som inte har lika gentila ekonomiska resurser som du tycks ha, men trots detta har funnit en hjärtevän från något område utanför EU.

Det enda jag kan hålla med dig om, så är det migrationsverkets krav om omedelbar betalning utan ansvar att leverera inom bestämd tid.

Skriver inte under på en enda av dina "anklagelser", missförstå mig rätt istället. Jag har betalat över 15000 kronor under den här perioden bara för flygbiljetter för att kunna vara tillsammans med min hjärtevän utanför EU. Jag hade hellre lagt dessa 15000 på att hon fick sitt UT och vi kunde vara här istället för att mötas utanför Schengen. Eftersom jag ändå spenderar pengarna så lägger jag hellre dessa på att MigV ska kunna vara effektiva än på flygbiljetter och hotell etc. F.ö är jag ingen stort fan av höga skatter överlag. Nog om detta.

Ellaa - ja jag håller med dig till 100%. När jag ansökte hette det att 90% av alla ansökningar elektroniskt skulle vara klara inom 11 månader. Senare kom det här upp med att lagen sa max 9 månader, och MigV uppdaterade sina väntetider. Jag fick följdfrågor skickade till mig i april som jag besvarade direkt. Min frustration gentemot MigV är att det efter det gått över 1,5 månad sen dess och jag har inte fått någon återkoppling. Detta är för mig obegripligt och jag kan inte förstå hur man arbetar eller prioriterar sina ärenden då. Deras sätt att ge ut information och göra livet lite enklare för oss som väntar på våra kära lämnar en hel del övrigt att önska. Men eftersom det inte finns något vi som väntar kan göra känns det ännu värre.

Till er båda: räkna in mig om ni planerar en manifestation/myndighetsbesök i Sthlm. Jag är göteborgare som lever i exil i Sthlm, sitter just nu på Göteborgs värsta plats - centralen och väntar på tåget till Sthlm... :)
  • Göteholm2015
    jessib skrev 2015-06-07 21:07:32 följande:

Vad säger Umeå när du ringer dit?

Jag får bara svaret att jag borde få handläggare "snart". Skönt iallafall att inte vara ensam att ha ärende i Umeå och sökt i början av september och inte hört något alls. Vi får hoppas att det blir denna vecka!

Jag kom inte fram idag, var lite sen imorse och ringde inte förrän 9, försökt ringa sådär 10 ggr sedan dess men "alla linjer är upptagna". För någon månad sen fick jag ett nummer direkt till Umeå, men korkad som jag var sparade jag inte detta nummer. Så nu måste jag ringa till kundtjänst och hoppas att det finns en ledig linje där för att prata med Umeå... Googlat hela internet känns det som utan att hitta numret till Umeå, det enda nummer som kommer upp är 0771-235235 och som vi vet är det näst intill omöjligt att komma fram där om man inte ringer kl 8 på morgonen. Återkommer så fort jag vet mer.
  • Göteholm2015

@Jessib

Tackar så mycket för numret! Fick tag på Umeå idag, men det gav väl egentligen inte så himla mycket. Fick reda på att väntetiden är över 9 månader (jotack, jag vet..) och att jag inte fått handläggare. Så när jag påpekade att den infon inte gav mig någonting eftersom vi redan väntat över 9 månader nämnde hon "12-13 månader" som riktlinje. Säkert ett ärligt svar, hon var trevlig.

Hon nämnde även att det email som skickats ut med "kompletterande frågor" eventuellt kunde påverka min väntetid. Frågor som jag alltså redan besvarat i min ansökan och egentligen bara refererade tillbaks till. Så om detta påverkar väntetiden är det ju minst sagt surt.

Jag har pratat med min tjej och vi är mentalt inställda på att vänta ett par månader till. Under tiden blir det återigen aktuellt att lägga 10-20 000 på flygbiljetter och hotell för att träffas. Lägger man därtill utebliven inkomst för tjejen och bortslösad tid så kan man fråga sig om "priset" för att flytta hem till "detta bromsspår i kalsongerna kallat Sverige" är värt det i slutändan.

• Göteholm2015
    Deitch skrev 2015-06-09 15:48:03 följande:

Tack för svaret!

1. Jo, jag skall maila dem angående detta. Jag har ringt och pratat också angående vissa av dessa sakerna (och spelar in alla telefonsamtal).

Jag uttryckte mig klantigt, jag kallade det turistvisum men det jag menade var att hon har 90 dagar viseringsfritt, med andra ord har hon inga problem att komma till Sverige så att passkontrollerna inte godkänner ambassadens intyg eller inte spelar ingen större roll, hon har 90 dagars rätt att vistas i Schengen ändå. (vi brukar kalla det turistvisum när mellan oss)

2-4. Såsom jag resonerar så är detta "intyget" helt orelevant, hon har 90 dagar och kan komma in utan problem. Vad ambassaden har sagt är dock att hon inte "får/bör" använda detta, utan "skall åka via ett icke-schengen land" och göra den en passkontroll i Sverige (den görs ju i det första Schengenlandet du åker in i, och inte mellan Schengenländer - normalt sett iaf)

Ambassaden vill på så sätt att hon typ går runt att starta dessa 90 dagarna då detta enligt dem är "problematiskt". Jag antar att det "problematiska" är att hon kom in på de 90 dagarna och sedan gick över till ett fast UT.

Sedan sa ambassaden ju något om att "andra länder ser detta som problematiskt även om Sverige inte gör det". Någon som har hört om att andra Schengenländer kan neka inträde för någon som gick in i Schengen på 90 dagar och sedan övergick till fast UT i ett av Schengenländerna? Jag har aldrig hört talas om det, kan det vara ett problem att de ser att man "kommit in" och börjat 90 dagar, men sedan "inte åkt ut" då man fick fast UT?

Med intyget så menar kanske ambassaden att vid den svenska passkontrollen kan man visa upp intyget och på så sätt förhindra stämpeln med 90 dagar. Men då gäller det ju dock att personen i passkontrollen går med på detta, och det kan man ju inte garantera...

I och med att vi alla sitter i samma situation (våra partners är utanför EU/Schengen) så borde detta vara något som drabbar alla/alla är medvetna om? Jag har dock aldrig hört talas om någon som pratat om det.

5. Jo jag har försökt få henne att inse att i slutändan är det Migrationsverket som bestämmer, om ambassaden säger något annat så spelar det ju ingen roll, makten ligger hos verket. Om ambassaden säger åt henne att göra något konstigt kan det bli problem om verket inte gillar det. Medan om hon gör som verket säger istället för ambassaden så... vem bryr sig? Ambassaden kan inte neka henne eller nått.

- Sant, det är väl bara beslutet som kommer till mig. Och som sagt så är hon viseringsfri så det är inte ett problem, ursäkta att jag var oklar.

Min tjej påstod samma sak efter intervjun. Så vår taktik blev att "spara" 14 dagar av hennes viseringsfria dagar så att det fanns tid för henne komma hit och göra fingeravtryck och få kortet. Vi har under våren rest in och ut samt inom Schengen utan problem så jag ser inga problem för din tjej att komma hit och göra sina fingeravtryck. Förutsatt att beslutet redan är taget. Ett mer "smakfullt" alternativ för att hålla sig utanför Schengen men inom Europa är kanske Storbritannien? Istället för Östeuropa eller Turkiet.

Berätta gärna vad MigV skriver när de svarar dig på dina frågor! Lycka till!
  • Göteholm2015

Kul att läsa om att det kommit lite beslut, kändes nästan som att det stod helt still där ett tag... 

Är det någon som vet om man borde kontakta MigV och komplettera sitt fall med ytterligare bevis? Eftersom det gått såpass lång tid sedan ansökan så har man ju samlat på sig betydligt mer "bevis". Om det nu ska göras en seriösitetsprövning innan beslutet fattas så borde det ju bara vara till ens fördel, dock är jag rädd för att MigV med sin effektivitet då också kastar ansökan längst ner i högen och man kan se fram emot ytterligare 5-10 månader i ovisshet. Någon som har erfarenhet av detta? 

• Göteholm2015

Grattis till alla som fått beslut! Verkar varit många på senare dagar...

Vet inte vad jag tänkte på, men jag skrev ett email till generaldirektören på MigV Anders Danielsson härom dagen. Jag bad/uppmanade honom att uppmärksamma oss som väntar på anknytningsärenden och där den enda information vi har att tillgå är "att det tar längre än 9 månader" - Vilket ju betyder "nada" när man redan väntat längre än så... Jag påpekade att man ju bryter mot EU-konventionen om mänskliga rättigheter och att det inte är värdigt en svensk myndighet. Jag bad honom att uppmana regeringen att ändra deras anslag och prioriteringar. För enligt Smilla75 är det ju just det som händer, att våra fall prioriteras lägre än andra fall och att dessa avdelningar får mer resurser så att det är vi som drabbas hårdast när systemet utsätts för påfrestningar. 

Döm om min förvåning när jag faktiskt fick ett "riktigt" svar och inget standard "vi vet att det är långa handläggningstider och det beror på den humanitära katastrofen i Syrien... vi ber om tålamod". Istället så lovade han att föra fram min åsikt/kritik till regeringens representanter som han träffar regelbundet samt ta upp det intern inom myndigheten. 

Inte för att jag vet om han kommer göra detta, eller att det leder någonstans. Kändes ändå skönt att få ventilera ut lite... :)

• Göteholm2015

Grattis till alla som fått beslut! Verkar varit många på senare dagar...

Vet inte vad jag tänkte på, men jag skrev ett email till generaldirektören på MigV Anders Danielsson härom dagen. Jag bad/uppmanade honom att uppmärksamma oss som väntar på anknytningsärenden och där den enda information vi har att tillgå är "att det tar längre än 9 månader" - Vilket ju betyder "nada" när man redan väntat längre än så... Jag påpekade att man ju bryter mot EU-konventionen om mänskliga rättigheter och att det inte är värdigt en svensk myndighet. Jag bad honom att uppmana regeringen att ändra deras anslag och prioriteringar. För enligt Smilla75 är det ju just det som händer, att våra fall prioriteras lägre än andra fall och att dessa avdelningar får mer resurser så att det är vi som drabbas hårdast när systemet utsätts för påfrestningar. 

Döm om min förvåning när jag faktiskt fick ett "riktigt" svar och inget standard "vi vet att det är långa handläggningstider och det beror på den humanitära katastrofen i Syrien... vi ber om tålamod". Istället så lovade han att föra fram min åsikt/kritik till regeringens representanter som han träffar regelbundet samt ta upp det intern inom myndigheten. 

Inte för att jag vet om han kommer göra detta, eller att det leder någonstans. Kändes ändå skönt att få ventilera ut lite... :)

• Göteholm2015
    ALLLLK skrev 2015-06-18 16:29:48 följande:
    Hej JamJam! 
    Ja, tänk om vi visste det när vi sökte från början, då hade vi inte behövt lägga ut tusentals pengar för alla resor kors & tvärs! Jag frågade många gånger men fick alltid samma svar att han inte fick vara här. 

Det ante mig att han skulle behöva visum till ett land utanför Schengen. Han är från USA. Jag ska också kolla upp var han kan åka under tiden de beslutar.
    Tack för svar och lycka till ni med! :)
    Hej ALLLLK!
    Vi fick också höra olika visor gång på gång. Under intervjun blev hon tillsagd att hon inte alls fick lov att vara i Sverige så länge hon hade en ansökan om UT inne, Sedan läste jag om att detta bara gällde när det fattas beslut. När jag ringde och frågade så var man osäker, men man avrådde oss från att vistas i Sverige om det inte var "nödvändigt" och att vi då skulle höra av oss til MigV. Vad gäller övriga Schengen så har jag aldrig hört/läst att det skulle vara ett problem. Ja, alltså min flickvän från Taiwan gjorde ju sin intervju i Madrid, så om hon inte fick vara i Schengen är det ju i så fall märkligt att hon kunde göra intervjun där...

Mitt ex är från USA och vi åkte till både Irland och Skottland och det var viseringsfritt för henne som amerikan. Jag ser inga konstigheter med att du och din partner åker dit om ni vill. Lika lite som jag ser något problem med att jag och min flickvän åker till USA nästa vecka och spenderar tid där... 

Det känns generellt som att MigV och svenska lagar inte hängt med i utvecklingen av just Schengen. Den här regeln om att man inte får lov att vistas i landet faller ju lätt när partners kan befinna sig viseringsfritt i Schengen.
  • Göteholm2015
    jessib skrev 2015-06-23 20:02:46 följande:

Jag gjorde en skrattande smiley inte tusen frågetecken..

Någon annan som städar och inreder och förbereder för ett UT (och en sambo) fast vi inte ens fått det en?

Haha! Ja, själv så håller jag på att inreda den nya lägenheten vi köpt. Blivit en del slipande, målande och snickrande senaste tiden, fungerar nästan som terapi. Tjejen är med på ett hörn och ger direktiv via FaceTime:) Idag fick jag mig dock ett par varma efter att köpt persienner för 2000 kr styck till vardagsrummet. Men, men man hoppas ju mest att den hör mardrömmen ska vara över snart.

Har du pratat med Umeå på senare tid? Har de sagt något om semesterstämning eller håller man öppet med reducerad personal?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid