Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Jag/vi har passerat 9 månader och kommer därmed att göra alla möjliga anmälningar nu under veckan. JO och EU kommissionen. Något jag missat?
Med tanke på att MigV tar betalt för tjänsten och sedan inte levererar enligt deras EGEN information om väntetid så känns det ju som att detta också på sätt och vis är ett konsumentärende. Är jag helt fel ute då?
Som Smilla säger så är det i slutändan regeringens fel. Det pratas om resurser hit och dit. Så jävla typiskt Sverige dock... Tänk om man istället sagt att ansökan kostar 10-15000kr, detta motsvarar 10-15 timmars arbete vilket borde vara tillräckligt för att fatta beslut i ALLA ärenden som är kompletta. Då skulle avdelningen för anknytningsärenden varit självförsörjande och inte beroende av "humana katastrofer" och ensamkommande barn med mera. Kanske låter som mkt pengar, men jämfört med 9-18 månader med partner utan inkomst, resor för att träffas, ev. dubbelt boende, telefonsamtal med mera så är ju denna summa försumlig. Känns som att jag slösar 9-18 månader av mitt liv för att regeringen, MigV, och JO inte gör sitt jobb och deras "monopolställning" gör att man inte kan vända sig någon annanstans.