• toufik17

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

vrf ska man få avslag egentligen om allt är som det ska.??
    skumt, började bli lite fundersam när jag läste att några fick avslag

//T

• toufik17

men det är väl fritt och göra en JO anmälan.....eller har jag fel?

det är lagstadgat att ansökan om UT ska max ta 9 månader, när vi har röstat, stod det någonstans om att UT kommer att ta 14 månader???
    detta är ett EU lag, varken jag/du eller regeringen kan ändra på det.
    och snälla, antingen man skriver något vettigt eller så låter man bli.
    vi är här för och dela med oss vad som har hänt med migrationsverket så att alla är uppdaterade, inte för och tjafsa och skapa hat mellan oss, utan stötta varandra.
    nu skiner solen över skärgården, njut av det och ta hand om er.

Peace.
    //T

• toufik17

hej jag har pratat med migrationsverket nyss.
    så här ser det ut för våran del.
    10 oktober 2014= Webbansökan
    13 april 2015= Mejl angående intervju
    13 april 2015= Komplettering, passet syntes inte ordentligt som de påstår.
    16 april 2015= Intervju i Sousse (Tunisien)
    fortfarande ingen handläggare.
    enligt migrationsverket så är väntetiden mellan 14 och 18 månader.
    allt eftersom många som söker sig hit till Sverige.

vet inte riktigt hur jag ska göra, ska till min fru 15 juli och åter 18 augusti.
    ska tillbringa en månad med henne.
    hoppas verkligen att vi får beslut innan 18 augusti så att hon kan åter med mig.

förresten grattis till alla som har fått positiva besked.
    Peace.
    //T

• toufik17

då måste jag lägga ner mina förhoppningar eftersom vi har ansökt i början av oktober månad och jag ser att Juli och Augusti ansökningar inte har fått besked ännu.... DETTA ÄR TRAGISKT.
    //T

• toufik17

jag ser att det är en hel del som har fått avslag gällande ansökningar om UT.
    tråkigt för dessa speciellt när man har väntat länge och jag uppmanar er att fortsätta, GERINTE UPP!!!!
    är det någon som har ansökt i oktober??
    blir alla kallade till en så kallad intervju här i Sverige innan man får beslut???

//T

• toufik17
    Deitch skrev 2015-06-04 14:31:40 följande:
    Många som sökt i oktober, mig inklusive. Och ja, det har varit flera på sistone som blivit kallad på intervju i Sverige. Om man skulle vara negativ hade det varit lätt att säga att de kallar oss på en andra intervju så att de sedan kan peka på den som en "anledning" till de omänskliga väntetiderna. "Titta, vi var tvungna att göra extra undersökningar."
    Joana skrev 2015-06-04 13:26:45 följande:

De va så lite så :) Vi får hjälpa varandra så mycket som vi kan...

Vad menar ni med JO anmälla? Kanske ja också behöver göra en :)

Om du tycker du har blivit dåligt behandlad av myndigheten (migrationsverket) så skall du definitivt göra det. Det betyder inte kortare väntetid för dig, men i grupp kan vi kanske åstadkomma någonting. Om det får hundra eller tusentals anmälningar för hur de behandlar folk kanske äntligen någonting händer.
    Så att med andra vi ska också ha intervju här i Sverige innan man får beslut?
    Då får man hoppas att man blir kallad innan 10 Juli för då åker jag och träffar min fru tom 18 augusti.
    //T
  • toufik17
    Deitch skrev 2015-06-04 15:42:20 följande:
    Jag vet självklart inte vilka dessa två är, jag kastade in nummer till jag hittade något intressant.

Hej Deitch,
    Det kan vara en kvinna som är gravid och då fick hon förtur.
    Det det kan vara någon som har ansökt om medborgarskap.
    Det kan vara någon som har ansökt om permanent UT.
    Man kan spekulera mycket  :)
    //T

• toufik17
    Deitch skrev 2015-06-04 15:57:16 följande:
    Sant, och oavsett hade väl det varit det enda svaret man skulle få från dem också.
    hej Deitch igen,

kan du uppdatera mig att vi tillhör Västerås enhet
    //T
  • toufik17
    Mimmipigg skrev 2015-06-05 13:32:42 följande:

Jag fattar inte hur det kan skilja så mycket på vart de är med handläggningen i de olika enheterna. Vi hade ju Örebro förrut och om de inte hade bestämt sig att vår ansökan behövde vidare utredning (pga min mans tidigare asylansökan) så hade vi fått vårt beslut i mitten på mars i år. Även i de äldre ärendena är de längre fram än sega Västerås då Örebro just nu arbetar med februari 2014 dvs är de minst 2 månader längre fram. Blir så sur på att de förflyttade oss från Örebro till den långsammaste enheten i Sverige :(

Det där va ingen rolig nyhet.
    Min frus ansökan ligger också i Västerås.
    Vi har ansökt i oktober.
    Så att med andra om hon kommer i december ska jag vara glad.
    Fyfan va drygt, varför gör de så för???
    Har vi inte rätt till att importera kvinnan vi vill dela vårt liv med?
    Ska man ut och protestera för att något ska hända eller vad?
    De har just förstört min helg.

//T

• toufik17

hej är det någon som har sökt i oktober månad och ansökan ligger hos Västerås enheten??
    ni som är berörda, har ni fått handläggare???

//T

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid