• AAke

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

min fru hade intervju igår, 60 minuter och "förhör" med samma frågor som i ansökan, där dom frågade om när vi har träffats vid dom olika tillfällena, även var vi har gift oss (min fru glömde namnet på Stadshuset)

men i alla fall så sa dom på ambassaden att det skulle ta "2 månader ++" innan beslut kommer.

• AAke
    Smilla­75 tack för klargörandet :)

jag har pratat med min fru om intervjun nu, man kan ju fråga sig vad ambassaden i Bangkok håller på med.
    Dom har både påstått att vi har sökt i min frus flicknamn samt att jag skulle ha skrivit att vi ska bo på en annan plats än vad vi ska.

Det blir ju lite konstigt när dom frågar min fru var vi ska bo, hon svarar Katrineholm men så säger dom att vi har skrivit Stockholm i ansökan, vilka nötter... (jag har trippelkollat att det är rätt skrivet i sparad pdf från både ansökan och frågeformulär)

sen så hade dom frågat min fru när hon ville flytta till Sverige, på detta svarade min fru nästa år, detta tolkade dom som att hon ville komma hit först nästa år. Men hon vill komma nu direkt men behöver åka tillbaka nästa år för en cermoni och därefter flytta på riktigt.
    Hoppas att dom inte nu tycker att dom kan vänta tills nästa år med att ge henne uppehållstillstånd
  • AAke

en namninsamling känns helt meningslöst.
    tänkte ni gå runt på gator och torg för att samla in namn?
    en lista med typ 50 namn eller vad det kan bli kommer då inte ge någon som helst effekt...

• AAke
    JamJam skrev 2015-04-29 13:03:46 följande:
    AAke - det som är meningslöst är din negativa attityd just nu. 

Vi lever inte på 50-talet där namninsamling sker enbart på gator och torg. Vi lever i en digitaliserad värld där kommunikation i majoritet sker över sociala medier - det är också där man kan belysa problemet.

Jag kommer ALDRIG att förstå människor med en "det kommer ändå inte att funka så lika bra att bara sitta här och ta skiten" mentalitet. Det är så oerhört sorgligt. 
    Jag gör hellre "meningslösa" saker än att bara böja mig framåt och ta skiten.
    Ursäkta min något arga attityd men jag är verkligen förbannad på denna situation och blir så ledsen över en så pessimistisk attityd.

Håller i skrivandets stund att läsa lite kring hur man bäst går tillväga för att väcka uppmärksamhet i en fråga. Jag håller er uppdaterade så gott jag kan.
    min attityd? att jag är lite mer realistisk?

om du går tillbaka ett antal sidor då är det redan någon som säger sig ha skapat en namninsamling, men den personen klarade inte ens av att direktlänka till den.

ska en namninsamling göras då måste den verka seriös samt få bra spridning.
    Väldigt många namninsamlingar får för få underskrifter, och när namn som "Kalle Anka" dessutom har skrivit på så är trovärdigheten väldigt låg.

jag tror mer på att försöka gå på någon minister eller skapa uppmärksamhet i media.

Men om någon här startar en SERIÖS namninsamling visst kan jag skriva under, men så som nivån verkade vara på den förra så tänker jag inte bemöda mig att skriva under.
  • AAke
    JamJam skrev 2015-04-29 14:13:11 följande:
    Det är en hårfin linje mellan realistisk och pessimistisk. Se över hur du uttrycker dig för att inte förväxlas med det ena eller det andra. Man kan inte döma ut en handling som misslyckad för att det inte gick som planerat första gången. Det må komma fler med det förslaget och jag tycker att man kan stötta dessa istället för att tycka att de är "värdelösa"

Sen tycker jag att om man ska den synen på att folk vill starta namninsamling eller liknande så gör då istället något själv då.
    Hur vågar du kritisera ett försök till förbättring om du inte ens själv kan komma med ett motbud? Sitt du där och vänta på bättre dagar eller på att bara skriva ner ditt namn.

Vem vet vad en namninsamling kan leda till - det kan leda till medier och nyheter. Information till samhället om vad tusentals av oss får genomgå för att få leva med våra partners. Man börjar inte bygga hus uppifrån ner......
    hur jag vågar?
    det skrev jag väl i förra inlägget?

kolla på denna sida namninsamling.se/
    den är full av misslyckade namninsamlingar, det går även att söka efter "migrationsverket" det finns en hel del namninsamlingar på folk som vill att någon inte ska bli utvisad, någon hade 7(!) underskrifter, en annan 143 men det gör nog ingen större skillnad.
    jag tror att vi behöver över 5000 underskrifter för att det ska kunna ge någon som helst effekt.

för att kunna nå dit så krävs ett större engagemang av flera personer, att endast skriva ut länken här kommer som sagt inte att ge många underskrifter.
  • AAke
    Ellaa skrev 2015-04-29 21:44:52 följande:
    AAke - fast om du är så realistisk varför är du på denna tråd och skriver? Vad ger dig det för nytta - då du vet att vad vi än säger här eller skrivs här så kommer det ändå inte påskynda din och din partners ärende så då kan du vara realistisk och säga att du slösar din tid på denna tråd. Det finns en tydlig anledning till varför du befinner dig på denna tråd och skriver, för att du vill dela och ha information (även om du vet att det inte kommer ha någon påverkan alls på ditt ärende), men du är här iaf. 

Så varför är en namninsamling då så meningslös för dig? Den kanske har mer makt och nytta än vad som skrivs här på tråden - här kan vi inte påverka vi kan bara dela information.

Och jag tror inte att de som verkligen vill skriva på detta kommer skriva under som "Kalle Anka", om jag skulle sprida detta är jag 110% säker att sprida till folk som vill väl och förstår, ingen skulle då kalla sig Kalle Anka. Vet inte vart du har sett det. 

Och en namninsamling har ingen begränsning om Vem och Hur den kan nå, vad trodde du var målet? Målet för oss är ju såklart att den ska nå politiker! I specifikt Migrationsministern - men som JamJam säger det kommer inte ske via en torg utan via internet. Du behöver inte miljontalsnamn för att det ska påverka det är ju självklart att detta ämne Inte berör alla, det förstår väl Migrationsministern nog också. Men om det är tillräckligt många namn/underskrift i en procentuell siffra som representerar ärendena som just nu ligger hos Migrationsverket, dvs att cirka 25% av samtliga ärenden representerar en underskrift så tror jag det kan ha en påverkan. Men det är typiskt folk som är pessimistiska - om vi nu gör detta utan dig och det har en påverkan så kommer du gynnas av det lilla vi gjort, även om det är en namninsamling, du lär inte klaga då utan säkert tacka och ta emot. Och om påverkan inte är stark så skadar inte 10 min av ditt liv, nu när du och din partner ändå sitter och väntar att skriva under. Men det är upp till dig. Låt oss andra iaf göra det lilla vi kan för att få säga vårt.

Lycka till.
    det är lite märkligt att det vart sådan kritik riktat emot mig och att jag ska vara pessimistisk.
    jag vet att du har följt denna tråd länge, så även du vet att var och vartannat inlägg i denna tråd består bara av gnäll och pessimism.

som jag sa så om vi gör en namninsamlig så måste den vara seriöst gjord, namnet/rubriken samt beskrivningen av namninsamlingen ska ge ett seriöst intryck.
    och är det få som skriver under vad har den då för effekt? du kan inte gå till Expressen och säga titta här har vi 50 namn på en lista, nu måste nu uppmärksamma oss.

Det togs jävligt bokstavligt när jag skrev "gator och torg", det jag menar är att det behövs läggas ner energi på att "jaga" underskrifter, att dela på facebook hur många underskrifter får du på det? det är nog väldigt varierande från person till person, men av mina vänner så är det nog bara dom närmsta som skulle skriva på. jämfört med att vara ute på stan och prata med folk så tror jag att spridningen blir låg. för inte särskilt "viral" och delad kommer den bli, men jag kan ha fel.

jag har sett många namninsamlingar genom åren, det behöver inte vara bara "Kalle Anka" men vissa skriver bara förnamnet "Johan" exempelvis, är det ens en riktig person eller någon som bara skrivit in? i mina ögon ger det ett sämre intryck av insamlingen och är sådant som bör modereras bort.
    Det är en statlig myndighet så det måste vara seriöst.

Ni har hakat upp er på ingenting nu när ni skriver till mig.

och varför är jag i denna tråd? flera har sökt under samma månad som min fru, genom att se hur det går för er andra då kan jag planera lite mer.
    Så för egen del bedömer jag att det kommer ta några månader ytterligare, så min fru ska nu gå på en yrkesutbildning i hemlandet, och jag fortsätter med mitt och förberedelser här, hur lugnt som helst, jag har följt utvecklingen över handläggningstiderna sedan 2010, jag har redan innan jag träffade min fru vetat att det skulle ta tid om jag skulle gå igenom detta.
    så jag är hur avslappnad som helst,
    Till skillnad från dom flesta här, som verkar förtvivlade och kastar bort massvis av sin egen och handläggarnas tid genom att ringa hela tiden. Kanske gör det mig ännu lugnare då jag ser att andra har det mycket värre än mig själv?

Åter igen, jag motsätter mig inte att ni försöker göra saker som namninsamling, JO anmälan, skriva till minister, kontakta media - men gör ni det gör det då rätt och seriöst! Det är allt jag menar, detta är mer uppmuntrande menat än bara pessimistiskt. Ska ni göra något halvdant då kan ni lika gärna låta bli.

Du skriver att det kan gynna mig, men det har jag svårt att tro, det är för sent för det, får ni igenom att dom anställer en massa mer folk till exempel, då tar fortfarande lång tid från beslut till rekrytering till att fler faktiskt är utbildare och arbetar på verket, så om ett år kanske det i så fall börjar ge effekt.
    Då jag snarare är optimist så har min fru fått beslut redan för länge sedan när detta ger effekt.

Snarare så har det missgynnat mig med alla era onödiga samtal (när handläggningstiden blir inte kortare för att ni ringer och frågar hur lång handläggningstiden är) om jag har förstått det hela rätt så har handläggarna en timmes telefontid per dag, men om det inte är någon som ringer med onödiga frågor då hade denne handläggaren istället kunnat arbeta med att handlägga våra ansökningar en timme mer per dag.
    Men det hela slutar inte där, för ni har väl ringt och pratat med växeln massvis med gånger, dom har alltså varit tvungna att sätta onödigt många på att bara sitta i telefon istället för att handlägga ärenden.

Skrivet som svar då du frågade. Men blir väl påhoppad för det också...
  • AAke
    Ellaa skrev 2015-04-29 21:53:25 följande:
    Förresten så är din jämförelse icke relevant, du säger att det finns flera andra namninsamlingar men de flesta berör utvisningsärenden där det berör Ett specifikt ärende - där beslut är vad de försöker påverka. 

Vi är svenska medborgare som kräver att en myndighet fullföljer sin förvaltningslag, vi är svenska medborgare som kräver en ändring av ett brutet system. Det är en helhetsperspektiv - inte ett specifikt ärende eller ett orättvist taget beslut. 
    relevant och relevant, ett exempel bara, men titta på vad som helst............

ja vi svenskar kräver..... ja det är därför vi gör JO anmälningar, men dessa läggs ju ner. går inte dessa att överklaga på något sätt?
  • AAke
    doroteis skrev 2015-04-29 23:32:17 följande:
    Hej
    Det låter bra med namninsamling och med en länk till den kan man dela på olika sociala medier man är med i och på så sätt be släkt och vänner skriva under. På samma gång be dem dela länken så den sprids vidare. Kunde nog sluta med ganska många underskrifter tror jag.
    ja det har stor potential, men fortfarande ingen som tar tag i det? bara snack i en hel månad.

Någon måste väl ha tid att på bra svenska styra upp detta?
  • AAke
    Kamfat12345 skrev 2015-07-08 15:43:57 följande:

Hej..min sambo har ansökt om up den 20.01.2015..Han blev intervjuat igår och detta gick bra. Nu undrar jag om hur länge tid tar det att Mig tar ett beslut? Måste jag ringa till de eller bara väntar?

bara vänta, dom kontaktar dig om dom behöver något från dig.
    i bästa fall så har du 3 månaders ytterligare väntetid, men troligtvis längre
  • AAke
    H1ssa skrev 2015-07-15 16:30:57 följande:

Jag har följt den här tråden sen vi sökte uppehållstillstånd för min sambo (december -13). Vi fick svar redan tidigt i januari -14, efter mindre än två månaders väntetid, på den tiden då man kunde ha tur och få en snabb handläggning utan förtur.

I december kommer vi behöva ansöka om förlängning och undrar om någon har erfarenhet av det? Jag har förstått det som att man då sitter i en omvänd situation, där man om man lämnar Sverige nekas inträde igen. Min sambo kommer från ett land utanför EU, så det går inte att hålla sig "under radarn" genom att hålla sig inom EU. Detta känns extra oroligt då han har sjuka släktingar i sitt hemland, så det kan ju uppkomma en situation där han måste åka hem. 

Kan man få förtur vid förlängning?

står det inte på Migrationsverkets sida att man får stanna i Sverige i väntan på beslut om förlängningen?
    inget som du ska oroa dig över i alla fall
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid