Ellaa skrev 2015-04-29 21:44:52 följande:
AAke - fast om du är så realistisk varför är du på denna tråd och skriver? Vad ger dig det för nytta - då du vet att vad vi än säger här eller skrivs här så kommer det ändå inte påskynda din och din partners ärende så då kan du vara realistisk och säga att du slösar din tid på denna tråd. Det finns en tydlig anledning till varför du befinner dig på denna tråd och skriver, för att du vill dela och ha information (även om du vet att det inte kommer ha någon påverkan alls på ditt ärende), men du är här iaf.
Så varför är en namninsamling då så meningslös för dig? Den kanske har mer makt och nytta än vad som skrivs här på tråden - här kan vi inte påverka vi kan bara dela information.
Och jag tror inte att de som verkligen vill skriva på detta kommer skriva under som "Kalle Anka", om jag skulle sprida detta är jag 110% säker att sprida till folk som vill väl och förstår, ingen skulle då kalla sig Kalle Anka. Vet inte vart du har sett det.
Och en namninsamling har ingen begränsning om Vem och Hur den kan nå, vad trodde du var målet? Målet för oss är ju såklart att den ska nå politiker! I specifikt Migrationsministern - men som JamJam säger det kommer inte ske via en torg utan via internet. Du behöver inte miljontalsnamn för att det ska påverka det är ju självklart att detta ämne Inte berör alla, det förstår väl Migrationsministern nog också. Men om det är tillräckligt många namn/underskrift i en procentuell siffra som representerar ärendena som just nu ligger hos Migrationsverket, dvs att cirka 25% av samtliga ärenden representerar en underskrift så tror jag det kan ha en påverkan. Men det är typiskt folk som är pessimistiska - om vi nu gör detta utan dig och det har en påverkan så kommer du gynnas av det lilla vi gjort, även om det är en namninsamling, du lär inte klaga då utan säkert tacka och ta emot. Och om påverkan inte är stark så skadar inte 10 min av ditt liv, nu när du och din partner ändå sitter och väntar att skriva under. Men det är upp till dig. Låt oss andra iaf göra det lilla vi kan för att få säga vårt.
Lycka till.
det är lite märkligt att det vart sådan kritik riktat emot mig och att jag ska vara pessimistisk.
jag vet att du har följt denna tråd länge, så även du vet att var och vartannat inlägg i denna tråd består bara av gnäll och pessimism.
som jag sa så om vi gör en namninsamlig så måste den vara seriöst gjord, namnet/rubriken samt beskrivningen av namninsamlingen ska ge ett seriöst intryck.
och är det få som skriver under vad har den då för effekt? du kan inte gå till Expressen och säga titta här har vi 50 namn på en lista, nu måste nu uppmärksamma oss.
Det togs jävligt bokstavligt när jag skrev "gator och torg", det jag menar är att det behövs läggas ner energi på att "jaga" underskrifter, att dela på facebook hur många underskrifter får du på det? det är nog väldigt varierande från person till person, men av mina vänner så är det nog bara dom närmsta som skulle skriva på. jämfört med att vara ute på stan och prata med folk så tror jag att spridningen blir låg. för inte särskilt "viral" och delad kommer den bli, men jag kan ha fel.
jag har sett många namninsamlingar genom åren, det behöver inte vara bara "Kalle Anka" men vissa skriver bara förnamnet "Johan" exempelvis, är det ens en riktig person eller någon som bara skrivit in? i mina ögon ger det ett sämre intryck av insamlingen och är sådant som bör modereras bort.
Det är en statlig myndighet så det måste vara seriöst.
Ni har hakat upp er på ingenting nu när ni skriver till mig.
och varför är jag i denna tråd? flera har sökt under samma månad som min fru, genom att se hur det går för er andra då kan jag planera lite mer.
Så för egen del bedömer jag att det kommer ta några månader ytterligare, så min fru ska nu gå på en yrkesutbildning i hemlandet, och jag fortsätter med mitt och förberedelser här, hur lugnt som helst, jag har följt utvecklingen över handläggningstiderna sedan 2010, jag har redan innan jag träffade min fru vetat att det skulle ta tid om jag skulle gå igenom detta.
så jag är hur avslappnad som helst,
Till skillnad från dom flesta här, som verkar förtvivlade och kastar bort massvis av sin egen och handläggarnas tid genom att ringa hela tiden. Kanske gör det mig ännu lugnare då jag ser att andra har det mycket värre än mig själv?
Åter igen, jag motsätter mig inte att ni försöker göra saker som namninsamling, JO anmälan, skriva till minister, kontakta media - men gör ni det gör det då rätt och seriöst! Det är allt jag menar, detta är mer uppmuntrande menat än bara pessimistiskt. Ska ni göra något halvdant då kan ni lika gärna låta bli.
Du skriver att det kan gynna mig, men det har jag svårt att tro, det är för sent för det, får ni igenom att dom anställer en massa mer folk till exempel, då tar fortfarande lång tid från beslut till rekrytering till att fler faktiskt är utbildare och arbetar på verket, så om ett år kanske det i så fall börjar ge effekt.
Då jag snarare är optimist så har min fru fått beslut redan för länge sedan när detta ger effekt.
Snarare så har det missgynnat mig med alla era onödiga samtal (när handläggningstiden blir inte kortare för att ni ringer och frågar hur lång handläggningstiden är) om jag har förstått det hela rätt så har handläggarna en timmes telefontid per dag, men om det inte är någon som ringer med onödiga frågor då hade denne handläggaren istället kunnat arbeta med att handlägga våra ansökningar en timme mer per dag.
Men det hela slutar inte där, för ni har väl ringt och pratat med växeln massvis med gånger, dom har alltså varit tvungna att sätta onödigt många på att bara sitta i telefon istället för att handlägga ärenden.
Skrivet som svar då du frågade. Men blir väl påhoppad för det också...