• forzainter

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

elin79 skrev 2015-06-11 10:30:58 följande:

Jag har förstått att ni i denna tråd verkar "störa" er på oss som beviljats förtur. Eller har jag helt fel? Jag har sökt både råd och tips här men inte fått många svar. Men dock pepp av Eellaa! Tack! Då kan jag berätta lite hur det känns att vara gravid i v 35 och fortfarande inte fått ngt beslut av miv. För dom som inte varit gravid är det kanske svårt att sätta sig in i hur mkt känslor o hormoner som finns i kroppen. Även om vårat ärende behandlas snabbare äm era så går vi runt o bär på konstant sorg. Vi har inte delat den här graviditeten. Min man har aldrig känt vårt barn sparka i magen. Sist jag pratade med miv sade en " ja men du får väl medicinsk omvårdnad även om han inte är här?". Då bröt jag ihop..IGEN. Gråta i omklädningsrummet. Torka tårarna o ut till kollegorna igen. Så har mitt liv sett ut sen mars. Toppar o dippar o toppar o dippar. Jobbat 100% tills igår. En vardag med två större barn där det ingår dagis skola matlagning tvätt disk aktiviter..u name it. Idag är första dagen på min havandeskapspenning. Jag är sängliggande. Ska ringa miv idag. Men har bara magont då jag tänker på det. Lägenheten är ett kaos av disk o tvätt o stök. Så även om " vi med förtur" tar eran tid så kan jag tala om att vårt liv inte heller är så jäkla kul. Nu står min sista förhoppning till att min man kan få vara med när jag föder. Det behöver både jag o han. Men ovissheten gör att jag knappt orkar ta mig ur sängen. Trots att solen skiner därute.

Jag vet att det är inte lätt för dig Elin och jag hoppas hoppas du får se din man innan du föder. Det är inte lätt för andra heller men vi kan inte göra nåt tyvärr, sista gången jag va hos min fru va mars 2014 och det gör jätte ont ! Det stör mig inte när man får förtur för de gravida eftersom jag förstår att alla vill uppleva graviditeten med sina frura, lycka till och hoppas din man kommer snart.
  • forzainter
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-12 14:39:40 följande:

Hej! Någon som vet numret till Norrköpings enhet? Fick så otrevligt svar nyss när jag ringde växeln.. Vet inte VEM jag ska ringa i Norrköping utan vet ju bara att vi ligger där! Frågade i växeln om de kunde koppla mig dit.

-''Ah men (hon hånskrattar) det är många som jobbar där, så VEM?''

''Jag vet inte.. Jag vet bara att vi tillhör Norrköping och mer har vi inte fått reda på så finns det något nummer eller så?''

''Ah men det fattar du väl själv att jag kan ju inte bara skicka dig till NÅGON!!! Det FATTARUVÄL????''

Sedan lade hon på, förbannades mupp. Om det hade gått så hade jag fan anmält henne. J*vla surpippi! Det är alltid med en klump i magen man ringer dit, för man vet att det till 99 procent kommer vara någon typ av reptil som svarar.

Hej, här är numret 010-4854916 vi tillhör också Norrköping Glad lycka till
  • forzainter
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-12 16:47:44 följande:

Har du hört något om vad väntetiderna är där? 9,14,18? :)

Hon jag prata me kunde inte svara på denna fråga men de jobbar med juni 2014 ansökningar, de va för 10 dar sen.
  • forzainter

Hej, har läst här att ibland båda partnerna gör en intervju asså menar även dom som bor i sverige ! Varför är det så ? För mig så är det bara min fru som fick en intervju.

• forzainter
    ArthurMouse skrev 2015-07-09 13:11:32 följande:

Jag hittade dock två andra nummer dit:

Kundtjänst 1: 010-4854553

Kundtjänst 2: 010-4858991

Båda är till Norrköping, har dock inte ringt dit då jag känner att jag måste bli av med klumpen i magen först :D 

Ringde nyss till de båda är lediga, den första kommer den 23 juli och den andra 30 juli, få ringa i slutet av månaden och hoppas på att jag får en handläggare !
  • forzainter

Ringde nyss Norrköping där ansökan ligger, de jobbar fortfarande med juli ansökningar !! Förhelvete i juni när jag ringde de så sa dom vi jobbar me juli månaden ! Men hon sa alla har kommit tillbaka från semester har ansällt många o det kommer o gå snabbare nu, har förhelvete inte sett frugan på 16 månader o måste vänta ännu mer nu !! Säger bara dra åt helvete jävla k** sugare, ni har förstört mitt liv jävla migraverket.

• forzainter

Äntligen får vi en handläggare :) pratade me henne nyss, hon jobbar med september ansökningar nu och hoppades på att börja med vår ansökan nästa månad, vi sökte 9/10/2014.

• forzainter
    Berii skrev 2015-08-21 09:44:35 följande:

Hej Forzainter

Får jag fråga dig vilken enhet har ni ? :)

Lycka till ;)

Hej hej Berii

Vi har Norrköping
  • forzainter

heej
    varför behöver vissa skicka komplettering av bilder, flybiljetter och chatt ?? är det för att de inte är gifta eller vad ? för jag behövde inte skicka nåt ! vi är gifta

• forzainter

Hej, fick idag brev från Migrationsverket, kallelse till utredning den 8 okt ! va kan detta betyda ??

• forzainter
    Smilla75 skrev 2015-09-10 19:57:25 följande:
    Om du blivit kallad till intervju som referent så tyder det på att det finns oklarheter som Migrationsverket vill att du redogör för muntligt. Det kan vara att det finns en tidigare historik som tex asylsökande i Sverige, att man inte har ett gemensamt språk att kommunicera på eller att man inte träffats på lång tid vilket då kan tyda på skenförhållande. Hur som så för det dig närmare ett beslut.
    ne men snälla jag har inte varit asylsökande tidigare ,, ja vi har inte träffats på 16 månader eftersom jag jobbar och pluggar samtidigt !
  • forzainter
    Smilla75 skrev 2015-09-10 21:14:54 följande:
    Då är det anledningen, har ni inte träffats på 16 månader så är det en indikation på att förhållandet inte är allvarligt menat. Det är inte en tillräcklig förklaring att man har annat att sysselsätta sig med.
    så jag får avslag bara för att vi inte träffats !!
  • forzainter
    Lambie skrev 2015-09-10 21:36:58 följande:
    Förstår att du blir sjukt orolig, hade nog jag också blivit om jag hade blivit kallad till ytterligare utredning. Men det behöver ju inte vara negativt, det är ju bara bra om du kan svara på de frågor som de eventuellt har och klargöra, tänker jag. Lycka till!!
    tack Lambie, du anar inte hur orolig jag är nu när Smilla­75 sa att det är en indikation på att förhållandet inte är allvarligt menat.! ja jag har svar till allt det de ska fråga,
  • forzainter
    z h skrev 2015-09-10 23:09:22 följande:

Oroa dig inte det är inte alla folk som har råd med resa, jag har samma situation som dig kämpar mellan studier och jobb för att ordna ekonomin innan han kommer. Tro bara på dig själv och förklara din situation.

Tack z h, de de jag ska säga om de undrar varför vi inte har träffats, snälla bara hyran 5500 plus möbler som har kostat mig mer än 30 000 ! Och håller på spara nu så att kunna försörja henne när hon kommer sen,
  • forzainter
    Anonym (väntar också) skrev 2015-09-11 11:11:52 följande:

Kan ju även vara en bra idé att ta med bevis på att ni har tät kontakt (det antar jag att ni har?) så som chatt utskrifter och loggar från skype/viber eller vad ni använder för att hålla kontakten.

Aa de klart vi har tät kontakt vi pratar varje dag :) ska ta me allt jag har. Tack
  • forzainter
    jessib skrev 2015-09-11 15:29:50 följande:
    Jag undrar bara om ni sökte i juli eller oktober? Och på papper eller elektroniskt? Läste din historik och förstod inte riktigt och vill kunna jämföra mitt ärende med ditt! :)

Zh, jag bor i Stockholm och ärendet ligger i Ume. Jag har hängt här ett år och de flesta har inte haft ärendena i närheten av där de bor, dock vid intervju brukar de flytta ärendet till närmaste enhet.
    sökte 09-10-2014 på papper fick handläggare 20-08-2015, har intervjun 08-10-2015, ärendet ligger i Norrköping, jag bor i Åmål.
  • forzainter
    z h skrev 2015-09-11 15:10:10 följande:

Hej Smilla 75

Jag har min mans ärende i Sundsvall & jag bor i Jönköpingslän. Jag har hört att man ska egentligen ha sin enhet nära sig är det sant???

jag bor i Åmål och har ärendet i Norrköping trots att Karlstad är närmare till mig ! så enheten behöver inte va nära dig där du bor.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid