jessib skrev 2015-04-03 00:12:12 följande:
Min teori är att man då fallit utanför E3, vilket i detta fall är väldigt märkligt, då borde de ha en anledning för detta, speciellt eftersom du ansökte i juni.
Lambie, vet du vilken enhet du har? Vet du om du är kvar i E3? Om du fortfarande är med i elektroniska systemet ska du ringa teamledaren eller någon, för isåfall måste de ha missat er? Så konstigt och tråkigt för er :(
Ella, troligtvis är gruppen du pratar om, de bortglömda, inte länge med i E3 utan hanteras per papper. (men fortfarande med 14 månaders väntetid alltså), vilket under 2014 var en STOR grupp, 82 % (rätta mig om jag förstår statistiken fel! haha, inte mitt starkaste ämne):
Enligt migrationsverkets årsapport :(
www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077212ead/1424702424160/%C3%85rsredovisning+2014.pdf)
"Pappershanteringen är fortsatt dominerande inom kategorin bosättningsärenden. Det är endast en liten del av alla ärenden som kan avgöras helt elektroniskt i E3."
"Andelen ärenden som har hanterats i handläggningsstödet E3 har under året uppgått till cirka 14 000, vilket utgör 18 procent av det totala antalet inkomna ansökningar grundat på anknytning. Det är framför allt förlängningsansökningar som genomgått den största utvecklingen. Andelen förlängningsärenden som har hanterats i handläggningsstödet E3 har under året uppgått till cirka 8 500, vilket utgör 11 procent av det totala antalet inkomna ansökningar."
Sen har de ju utvecklat funktionerna i det elektroniska systemet för att kunna hantera fler ärenden helt digitalt, från inkommande till beslut. Procenten av ärenden som hanteras helt digitalt verkar ju iafl ha ökat rejält på det senaste!
"Under 2014 har vi fortsatt arbetet med att utveckla och införa nya elektroniska tjänster, standarder och stöd för digital handläggning på verkets webbplats och i handläggningsstödet E3 för både förstagångs- och förlängningsärenden. Bland annat är det nu möjligt att komplettera ärenden digitalt i E3 och det är också möjligt att föredra ärenden digitalt genom den nya funktionen för tvåmansbeslut. Dessa nyheter tillsammans med ett flertal förbättringar av redan befintliga e-tjänster och e-stöd, har ökat antalet ärenden som kan hanteras helt elektroniskt" (s.34)
Så jag förstår att det ser hopplöst ut att det inte kommer fler beslut,
men de flesta i forumet väntar på intervjumail och vi är några fåtal som väntar på beslut inom E3 efter intervju såsom jag uppfattat det.
Min vän fick precis sitt UT efter 14 månaders väntetid. Att väntetiden är 14 månader är det förjävliga, men att vi fortfarande faktiskt ÄR med i E3 och har en chans till HÄLFTEN, eller iallafall flera månader kortare väntetid, det är något som iallafall jag är väldigt glad över. Min vän var inte med i E3, vet inte varför faktiskt...
Om vi inte fått beslut innan mitten av maj kommer jag att åka till killen i cirka en månad. Så oavsett vad som händer så ses vi snart. Känns så otroligt skönt. Plus att det styrker min ansökan att jag åker dit en lite längre tid. Jag förbereder mig på det värsta - man vet ju aldrig.
Nu har iafl Mig påskledigt fredag och måndag. Glad påsk alla!