• fsecure22

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Vill du berätta skälet till avslag??  Även denna typ av information hjälper oss andra......

• fsecure22

Jag tror absolut att vi kan påverka beslutsfattarna med samlade aktioner. Men problemet är att vi inte är samlade. Några tycker att det är en djup orättvisa att svenska medborgare behandlas illa, andra kan inte ställa upp på den problembeskrivningen. Frågan är om vi kan enas om att handläggningstiderna ska minskas till maximalt en månad för samtliga med anhörigärenden och strunta i våra andra grundläggande värderingar på invandringspolitik.?

• fsecure22
    Jorgen skrev 2015-09-01 15:42:31 följande:
    Det är en hårfin linje mellan att vara pessimist och realist brukar dom säga
    Skulle nog vilja se mig mer som realist. Brukar inte måla fan på väggen i onödan.
    Men nu snackar vi om en myndighet...inte ett serviceminded firma som är rädd att förlora sina kunder. Så jag tror personligen att det är bäst att metodiskt speca vad dom gör som är fel och rent av olagligt enligt svensk lag. Påpeka deras lögner angående handläggningstid.
    Men visst fanken skulle jag vara glad om dom kunde rassla igenom allt på en höft...fast det tvivlar jag starkt på att dom gör....
    Jag håller med om att en månad kanske upplevs som orealistiskt. Men jag försökte komma fram till något som kan förena oss istället för att splittra oss. Därför menar jag att oavsett  vilket politisk åskådning man har borde väl många kunna enas om kravet på snabb handläggning. Både för dem som vill ha snabb handläggning för att kunna  möjliggöra ett mångkulturellt samhälle och för dem som vill stänga ute så många som möjligt.?  En ohelig allians visst är det , men om vi är splittrade tycks vi inte lyckas heller?
  • fsecure22

För er som  gillar att använda statistik för att framföra era argument så fick jag detta av  Migrationsverket i Norrköping. Detta gäller innevarande år......... Men jag kan inte  ytda vad innebörden är bakom alla rubriker. T.ex. hur skiljer man på Etablerad anknytning och nyetablerad exakt.....
    Detta ska vara den samlade bilden av aknutningsärenden så här långt... Jag tycker inte bilden stämmer överens med den statistik vi själva bygger upp här....

1:a/Förl
    ÄrendeKat 2
    Inkomna
    Avgjorda
    varav bifall
    varav avslag
    varav avskrivna
    varav övriga
    Snitt handläggningstid totalt
    Andel inom 3 mån tot
    Andel inom 8 mån tot
    Bifalls- andel totalt
    1:A
    ADOPTION
    183
    215
    129
    78
    5
    3
    128
    53%
    78%
    60%
    ANKNYTNING TIDIGARE VISTELSE I SVERIGE
    361
    174
    33
    79
    35
    27
    274
    21%
    52%
    19%
    ANKNYTNING - VERKSTÄLLIGHETSHINDER
    2
    2
    1

1
    227
    50%
    50%
    50%
    ETABLERAD ANKNYTNING
    11344
    9133
    7849
    777
    205
    302
    259
    14%
    46%
    86%
    FÖRÄLDER
    2539
    1684
    1166
    409
    44
    65
    246
    18%
    56%
    69%
    MINDERÅRIGA BARN
    3245
    2496
    1736
    428
    62
    270
    278
    16%
    49%
    70%
    NYETABLERAD ANKNYTNING
    15270
    10587
    6755
    3135
    448
    249
    360
    9%
    31%
    64%
    PUT-BARN
    4059
    3248
    3071
    18
    66
    93
    88
    68%
    94%
    95%
    SLÄKT OCH HUSHÅLLSGEMENSKAP
    3088
    2116
    313
    1515
    119
    169
    285
    13%
    42%
    15%
    1:A
    Delsumma
    40091
    29655
    21053
    6439
    984
    1179
    278
    19%
    47%
    71%
  • fsecure22

Förlåt statistiken blev helt galen vid publicering jag ska försöka på annat sätt....

• fsecure22
    Jorgen skrev 2015-09-05 21:06:23 följande:
    Ser att det inte är senaste statistiken. Senaste siffran på beviljade UT i år var runt 24500 t.o.m. 31 augusti. Men det mesta finns att ladda ner på deras hemsida. När jag räknade ut att det fanns ca 49000 som väntade på beslut använde jag deras officiella statistik men även de prognoser de gör med jämna mellanrum.

Sen finns även de rapporter dom lämnar till regeringen där dom gör bedömningar.

Pillrar man lite kan man säkert få fram de rätta genomsnittliga siffrorna som gäller fram till och med augusti. Och det lär knappast vara samma som de väntetider dom skyltar med på hemsidan.
    Kanske inte det senaste men jag har aldrig förstått hur stor gruppen är som söker uppehållstillstånd på grund av anknytning . Jag tycker det liknar 15 000 i år och att en stor mängd får avslag.  och att de hunnit behandla 10 000 eller förstår jag data felaktigt..?? Och att  andelen behandlade ärenden klara på 8 månader är 30% vilket är mycket lägre än den  statistik som visas på hemsidan.
  • fsecure22
    danne orsa skrev 2015-09-08 18:40:33 följande:

ja . jag har försökt med att få min flikvänn. nu fru . hit i 2 år och väntar fortfarande. de tar tydliger n ingen hänsyn till de visum vi sökt tidigare för att få gifta oss i sverge . och de sa 4 mpnader i bärjan av tiden av recidence permit. nu är det 10 månader av väntan och ingen svarar på ett vättigt och förstående vis på migraTIONSVÄRKET NÄR MAN RINGER, har försökt få någon klarhet i det hela så man kann planera nästa resa och få hjälpa henne hit och på all ambasad möten och va de nu ska kräva. jag har också skrivit till migrationsministern och förklarat  att  migrationsvärket behöver mer folk som handhar ärendet . men de läste nog inte enns mitt brev . för svaret  jag fick va... vi hand har inte enskilda ärenden. jag överklagade visumet nummer 2 i migrationsrätten men det lades ner utan någon insyn i ärendet. tycker vi har någon typ av diktatur i sverge . dp alla som sitter i toppen värjkar bara sitta där för att inta bättre lön och skita i folket. spelar ingen roll va för folk som sitter där alla är lika dana.

Kan du berätta lite mer så vi förstår din situation.
    När sökte din respektive tillfälligt uppehållstillstånd?
    Sökte din respektive  via web?
    Från vilket land sökte din respektive?
  • fsecure22
    danne orsa skrev 2015-09-08 18:40:33 följande:

ja . jag har försökt med att få min flikvänn. nu fru . hit i 2 år och väntar fortfarande. de tar tydliger n ingen hänsyn till de visum vi sökt tidigare för att få gifta oss i sverge . och de sa 4 mpnader i bärjan av tiden av recidence permit. nu är det 10 månader av väntan och ingen svarar på ett vättigt och förstående vis på migraTIONSVÄRKET NÄR MAN RINGER, har försökt få någon klarhet i det hela så man kann planera nästa resa och få hjälpa henne hit och på all ambasad möten och va de nu ska kräva. jag har också skrivit till migrationsministern och förklarat  att  migrationsvärket behöver mer folk som handhar ärendet . men de läste nog inte enns mitt brev . för svaret  jag fick va... vi hand har inte enskilda ärenden. jag överklagade visumet nummer 2 i migrationsrätten men det lades ner utan någon insyn i ärendet. tycker vi har någon typ av diktatur i sverge . dp alla som sitter i toppen värjkar bara sitta där för att inta bättre lön och skita i folket. spelar ingen roll va för folk som sitter där alla är lika dana.

Kan du berätta lite mer så vi förstår din situation.
    När sökte din respektive tillfälligt uppehållstillstånd?
    Sökte din respektive  via web?
    Från vilket land sökte din respektive?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid