• mimoo90

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Jag tycker att det är bra att i efterhand komplettera och skicka in bilder för att visa att man verkligen är ett par och inte bara bluff och skickar in ansökan och aldrig träffar varandra under handläggningstiden. Men samtidigt kan jag förstå att vissa har en partner som bor i ett krigsland och dit vill man såklart inte resa för att se sin partner och samtidigt riskera sitt eget liv. Hade jag varit handläggare skulle jag vilja veta när och var man träffades senast och ha bevis på det. Jag upplever att man övertygar handläggaren mer att man är ett par när man skickar in bilder, dokument, flygbiljetter osv.

• mimoo90
    Avine skrev 2015-10-01 22:18:47 följande:

Hej!

Webbansökan:januari 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: augusti 2015

Beslut: september 2015

Grattis!! Vilken enhet? Vart kommer din partner ifrån? Vi ansökte i slutet av mars och inväntar intervjumejlet!!!
  • mimoo90

Jag fattar ingenting!!!! Min man ansökte den 29 mars 2015 och vi väntar fortfarande på intervju mejlet. Helt sjukt! Det har gått 6 månader och 15 dagar och ingenting har hänt. Ingen handläggare har tittat på vårt ärende. Jag ringer ofta till migrationsverket umeå (där vår ansökan ligger).

Har någon erfarenhet av umeå enhet? Är dey vanligt att vänta så här länge på intervju mejl? Jag har också pratat med Umeås teamledare

• mimoo90
    Anonym (beso) skrev 2015-10-12 22:07:00 följande:

Vi har fått beslut!!! :) :) :)

Klockan 21.15 kom mailen! !

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Ansökan: 3 Jan

Intervju mail: 15 maj

Intervju: 22 juni

Beslut: 12 oktober

Så nervös men otroligt hoppfullt glad o chockad!!! :)

Anonym (beso) skrev 2015-10-12 22:07:00 följande:

Vi har fått beslut!!! :) :) :)

Klockan 21.15 kom mailen! !

Om d e negativt eller posetivt svar får vi veta imorgon när vi ringer konsulatet!

Ansökan: 3 Jan

Intervju mail: 15 maj

Intervju: 22 juni

Beslut: 12 oktober

Så nervös men otroligt hoppfullt glad o chockad!!! :)

Va gjorde ni som påskyndade ert ärende? Vart kommer din partner ifrån? Ansökte ni om förtur?
  • mimoo90
    Jorgen skrev 2015-10-13 15:24:01 följande:

Det är nog tyvärr helt normalt i dagsläget att man får vänta 6-8 månader på intervjumailet...och det har inget med enheten att göra. Och total väntetid är nog minst 12-14 månader till beslut....så du vet vad du har att vänta.

...men....ibland slår turen till :)

Jag förstår att totala väntetiden är lång. Men det här verkar vara ett lotteri. Vissa får ju vänta mindre än 10 månader utan förtur. Vi följer ju deras regler min man har inte varit här sedan vi ansökt. Det bästa vore att bryta mot deras regel och låta honom komma hit i ett par dagar. Någon som brutit mot den regeln?
  • mimoo90
    Anonym (grodan) skrev 2015-10-13 16:14:45 följande:

Tycker det är ganska skumt att många får besked efter olika väntetider. Min svåger från Turkiet sökte i augusti förra året och han och hans fru har fortfarande inte fått höra något. De har fått en handläggare i Umeå men hon säger bara att ärendet är under handläggning. Att ha sökt i augusti -14 och fått vänta tills nu tycker jag låter sjukt länge.

Det är helt sjukt. Vad håller dom på med???
  • mimoo90
    Annthebro skrev 2015-10-13 15:24:37 följande:

Vi ansökte 29 Jan på Web. Fick Intervjumail 21 juli och fick tid för intervju redan veckan efter.

Ringde för en månad sedan och fick då veta namn på handläggare i Umeå.

Nu har man visst ingen personlig handläggare ändå när man sökt på webben men men...

Hoppas ändå att Umeå är snabba Hört från lite olika ställen att positiva svar kommit därifrån nu den senaste veckan för folk som sökt dec -14 och Jan -15

Lycko dig!! Vi ansökte exakt två månader efter dig och det är oktober månad och fortfarande ingen intervju mejl har kommit. Livet är så orättvist. ....
  • mimoo90
    Jorgen skrev 2015-10-13 20:42:28 följande:

Man kan söka besöksvisum såvida den sökande inte kommer från ett viseringsfritt land för då kan han/hon resa hit när som helst inom de reglerna. Ibland går det bra men inte alltid. Men söker man besöksvisum så ska man inte säga att man har en UT-ansökan liggande också. Då blir det avslag direkt.

Och det viktigaste är att den sökande INTE befinner sig i Sverige när beslutet skall tas. Finns en hel del skrivet om detta i tråden om du letar lite :)

vi lär inte få någon beslut alls när han inte varit på intervju och ingen handläggare har gått igenom vårt ärende. För vad jag har förstått efter intervjun står man i kön igen och ringer man ofta och frågar kan man veta att nu har man fått handläggare o det tar sin tid tills handläggare ger oss ett svar. Så jag antar att risken är liten för att få beslut under tiden han befinner sig i Sverige. Hur ska de veta att han ens är kvar i Sverige när beslutet har kommit?
  • mimoo90
    zeback skrev 2015-10-16 04:59:42 följande:

Fortfarande ingen från som fått intervjusmail nyligen ? Sökte 4e Mars och fortfarande inget mail *suck*. De var ju i slutet av feb för 2 veckor sedan ? 

Min man ansökte 29 mars och fortfarande ingen intervju mejl. Det här är frustrerande! !
  • mimoo90

Hallå allihopa!

Nu har migrationsverket ökat på väntetiderna!! Det är hemskt! 14-21 månader sista kategorin.

• mimoo90

Min man ansökte 29/3 och vi har fortfarande inte fått intervju mejlet. Vi är snart inne på våran 8:e månad och ingenting har hänt. Är det några fler från mars månad och uppåt som ännu inte fått intervju mejlet?

• mimoo90
    Annthebro skrev 2015-11-05 21:45:17 följande:

Vad jag hört inne på ett annat forum så verkar det som att de som sökt (inte alla men många) i slutet av februari 2015 och framåt inte fått Intervjumail ännu. Väntetiden verkar vara 8-10 månader då.

Det betyder ju kanske inte att processen totalt tar längre tid totalt ändå?!

Hoppas vi alla får svar snart

Jag har också klurat ut att de som ansökte efter februari månad ej fått intervju mejlet. Jag tillhör ju dem. Men vet någon om det kommer påverka hela handläggningstiden?
  • mimoo90
    SOss skrev 2015-11-14 10:58:32 följande:

Hej allihopa.

Är det någon här som har väntat mer än 20 månader och inte vet ett skit om sitt ärende?? 

Jag och min man lämnade in vår ansökan 3/3/2014, det känns som skumt att vi fortfarande inte vet ett dugg om ärendet 

Vilket land kommer din man ifrån? Bor ni med varandra just nu eller är han i sitt hemland och väntar? Har ingen utav er varit på intervju redan?
  • mimoo90
    SOss skrev 2015-11-14 17:02:12 följande:

Han bor i Palestina, trots även att det är krig där nere så skyndar inte migrationsverket med ärendet ändå, är så himla trött på att vänta  Vi båda blev intervjuade för flera månader sedan och sedan efter dess har de inte alls hört av sig eller någonting snart blir det 21 Månader, håller på och dör här 

Det känns ju sjukt att vänta så länge. Ring mycket till din enhet o be att få kontaktuppgifter till teamledare eller enhetschefen. Själv har jag väntat i snart 8 månader och ingenting har hänt. Ingen utav oss har varit på intervju. Jag tycker att det är sjukt att du har väntat så länge. Det borde vara olagligt o du är väl gift med din man också.
  • mimoo90
    SOss skrev 2015-11-14 18:02:37 följande:

Visst låter det så jävla hemskt?  läste nästan 200 sidor här och gick igenom det folk har skrivit om väntetiderna och vad de har varit med om och upplevt, men jag såg naturligtvis ingenstans att någon fick vänta så här länge, känns verkligen så tufft och jobbigt  jag har för ett tag sedan skickat ett mejl till min handläggare men fick inget svar, sedan nyligen skickade jag iväg ett mejl till men inget nytt skedde, inte ens ett svar från honom. Igår har jag skickat iväg ett mejl till riksdagen och berättade lite grann om mitt lidande och just nu väntar jag på ett svar från de...

Själv fick jag min intervju efter mer än ett år   bor din man i Sverige eller utomlands ?

Min man bor i Ryssland. Vi är ett ungt par kan man säga 25 och 30 år gamla. Har inga barn sedan tidigare. Jag var hos honom i Ryssland för 3 månader sedan. Vi gifte oss för 8 månader sen. Jag tycker att du ska ringa till din enhet o få nr o mejl adress till teamledaren. Det är onormalt att vänta så länge. Ibland måste man vara på dom. Jag har också läst mycket chatt anteckningar jag tror inte att det finns någon här som väntat mer än ett och halvt år.

Det här är bedrövligt. De gör inte sitt jobb ordentligt
  • mimoo90
    SOss skrev 2015-11-14 20:33:02 följande:

Det låter så gulligt med ert äktenskap  hoppas att de hör av sig till er så snart som möjligt, det krävs bara lite tålamod förstås. Jag håller verkligen tummarna för er...! 

Vi är också ett ungt par, 24 och 26. vi varit tillsammans i tre år nu (gifta i snart två år) men känner varandra sen tidigare. 

Det värsta är när de inte ens svarar på mejl eller samtal men aja aja, Har iaf redan teamledarens nummer samt mejladressen, men ska vänta lite med det, för jag har redan som sagt skickat iväg ett mejl till riksdagen, vi får nog se hur det kommer att bli...  

Vi har varit tillsammans i två o halvt år. Jag förstår det är så jobbigt när man är ifrån varandra och rädd att något ska hända. Det är en jobbig väntan. Speciellt nu när det har strömmat in såå många flyktingar till sig, de har tagit bort prioriteringen och ökad handläggningstiden.

Lycka till med din ansökan! Jag hoppas att du får beslut närmaste dagarna
  • mimoo90
    VotEtaDa skrev 2015-11-19 13:34:10 följande:

Hej!

Uppdatera här nu vad som har hänt.

Vi finns med på listan på google document.

Skickat in: 4 Februar 2015

Intervju: 4 august 2015

Beslut: 9 september

UT-kortet tog 1 vecka att få skickat till utlandet.

Det enda jag kan säga, stå på er, Kontakta enhetschefen istället för teamleadern.

Vi fick mer hjälp på det viset. Men vi hade ganska mycket problem vilket hjälpte oss att få beslut efter ca 7 månader.

Va var det för problem ni hade? Och vad var det som gjorde att ni fick beslut inom 7 månader? Vad fick du säga till enhetschefen som skyndade på ditt ärende?
  • mimoo90
    Anonym (C) skrev 2015-11-29 21:51:02 följande:

Jag kan nog svara. Jobbar med anknytningsärenden på Migrationsverket. För onlineansökningar tar vi just nu beslut i ansökningar inkomna under första halvan av oktober 2014. OM de är kompletta vill säga, vilket de oftast inte är. 

Väntetiderna för onlineansökningar ligger således på ca 14 månader.. (rekommenderar dock alla att göra pappersansökan via ambassaden, det går MYCKET snabbare). 

Om ni ansökte 12 december borde ni hur som helst ha beslut i januari om er ansökan är komplett och vi inte behöver höra dig som referent.. 

Jag är ny i denna tråd och svarar med anledning av att jag själv har en partner utomlands som jag väntar på att få hit. Det är en förjävlig väntan och att inte veta hur lång tid det kommer ta är något av det värsta tycker jag. 

Men vi som ansökte 29 mars 2015 och inte har fått intervju mejlet, hur länge kommer vi få vänta tills beslut kommer?
  • mimoo90
    buddhasmunk skrev 2015-12-09 20:29:29 följande:

Min fästman är från Kosovo, vi sökte den 22 oktober 2015. Vi har inte fått nån  ytliggare information, jag tänkte ringa imorgon och höra om något är på gång. Han måste troligtviss gå på intervju och nu stårt det att handläggningstiden är 8-14 månader, jag förstår inte varför det ska ta så lång tid? någon som vet hur länge man brukar vänta på att på itervjumailet och sen ni som har vart i Skopje för intervju, hur är väntetiderna? 

Mimmipigg, har du fått ett beslut ännu?

Vi ansökte 29 mars 2015 och har ännu inte varit på intervju.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid