• Annthebro

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

mimoo90 skrev 2015-10-13 13:57:31 följande:

Jag fattar ingenting!!!! Min man ansökte den 29 mars 2015 och vi väntar fortfarande på intervju mejlet. Helt sjukt! Det har gått 6 månader och 15 dagar och ingenting har hänt. Ingen handläggare har tittat på vårt ärende. Jag ringer ofta till migrationsverket umeå (där vår ansökan ligger).

Har någon erfarenhet av umeå enhet? Är dey vanligt att vänta så här länge på intervju mejl? Jag har också pratat med Umeås teamledare

Vi ansökte 29 Jan på Web. Fick Intervjumail 21 juli och fick tid för intervju redan veckan efter.

Ringde för en månad sedan och fick då veta namn på handläggare i Umeå.

Nu har man visst ingen personlig handläggare ändå när man sökt på webben men men...

Hoppas ändå att Umeå är snabba Hört från lite olika ställen att positiva svar kommit därifrån nu den senaste veckan för folk som sökt dec -14 och Jan -15
  • Annthebro

Hej alla

En fråga som Smilla75 eller någon annan vänlig själ kan svara på kanske?!

Loggade in på min fästmans sida idag för första gången.

Där står det på första sidan:

*Ansökan, bekräftelser som skickats på webansökan

*De personer som omfattas av ansökan, min fästmans namn, födelsenummer, kontrollnummer.

MEN, underst på sidan finns "Tidsbokning för svensk utlandsmyndighet i Kållered. Med min fästmans namn men tom ruta för tid/datum. Vad betyder detta?

Mvh / Anna

• Annthebro
    bebivogel131103 skrev 2015-10-20 16:38:57 följande:

Ansökte: 16 sep 2014 Beslutsdatum: 17 oktober 2015

Enhet: Sundsvall Pappersansökan

ÄNTLIGEN(!!)

Uuunderbart

Stort grattis!!

/ Anna
  • Annthebro
    Doffer skrev 2015-10-21 09:23:34 följande:

Jag "börjar" också bli otålig. Det som är mest frustrerande är att man väntar på obestämd tid. Jag har lite förståelse för migrationsverkets situation men dom verkar inte ha förståelse för att en del av dom som väntar inte bara kan sitta glatt och vänta utan att det faktiskt kan vara en riktigt jobbig väntan, speciellt med tanke på att den just är på obestämd tid. Jag själv klarar av att vänta men för min fru är det mer problematiskt av diverse skäl så för hennes skull så vill jag inte att det ska dra ut på tiden. Finns ju inget jag kan säga till henne förutom att jag är väldigt säker på att vi kommer att få uppehållstillstånd men just nu vet jag inte ens själv när det kan bli så då är det svårt att stötta henne...

Jag ska skriva ett mejl till min kontakt men det lär inte hjälpa, hon kan väl inget göra även om hon skulle vilja men jag hade gärna gått till migrationsverket i samlad trupp här i Göteborg om någon annan känner likadant. Vill gärna göra något mer än att bara sitta och vänta eller ringa samtal som inte ger något.

Det som skrämmer mig mest så att säga är väl det faktum att väntetiderna har ökat :/

Någon annan som känner likadant och vill dela med sig av sina tankar så gör gärna det.

Hej på dig

Jag och min fästman är i samma tidslinje som er.

Webansökan 29jan 2015

Intervjumail 21 juli 2015

Intervju i Ankara 28 juli 2015

Firar 5 års dag och förlovningsdag 1 nov och önskar så att vi får beslut då, trippelt att fira

Vi har ändå ställt in oss att vänta i 12-14 mån som det ser ut nu med alla ökande väntetider. Bävar inför uppdateringen av väntetiderna 1 nov!

Men, vissa här har ju sökt i januari i år och fått besked i sept/okt redan så hoppet finns!

Det är bara att ringa då och då samt hålla tummarna att vi drar en vinstlott i detta stora lotteri.

/ Anna
  • Annthebro

Sammanhållning helt klart!

Det gör denna väntan mer överkomlig.

Hoppas du hittar hit igen Jörgen och väntar med oss andra!

Någon som fått positiva besked det senaste eller hört något nytt?

/ Anna

• Annthebro
    ArthurMouse skrev 2015-10-28 14:21:36 följande:

Nu menade jag såklart ang. försörjningskravet.

Hej på dig

Som Smilla75 skriver så har inte lagen börjat gälla ännu. När den väl gör det och ditt ärende fortfarande är öppet så kommer du behöva styrka försörjning.

Är inne på 10 månaden själv nu och hoppas vi klarar oss!!

Tror du också klarar dig om du redan nu väntat 12 mån...denna skit väntan!!

Lycka till alla
  • Annthebro

Vad härligt att höra!

Stort grattis till Er

Bedrövligt att ni fick vänta så länge och behöva gå igenom allt tråkigt. Det bevisar ju ändå att kärleken är stark

Lycka till med ert framtida liv tillsammans!!

Music4life skrev 2015-11-04 03:42:08 följande:

Länge sedan jag skrev här nu men en uppdatering från mig:

Ansökte 2/2-14 om uppehållstillstånd pga anknytning till mig då. Min man är från Albanien.

24/3-15 avslag pga att MIG ansåg vårt äktenskap vara skenäktenskap. Dom ville inte kalla oss på intervju eller liknande utan bara drog den jävla slutsatsen.

Överklagade i början på april till förvaltningsrätten/Migrationsdomstolen i början på april -15

Fick igår den 2/11-15 ett JA ifrån förvaltningsrätten! Det bästa va såklart att vi fick vårt ja men också upprättelsen angående vårt fall. Domstolen skrev i sin dom att migrationsverket behandlat vårt ärende felaktigt, att misstänker man skenäktenskap så ligger det på statens ansvar att göra en djupare utredning av ärendet vilket i vårt fall migrationsverket inte var ett dugg intresserade utav! Det fanns fler punkter domstolen hade synpunkter på om huruvida migrationsverket skött vårt fall. Hur som helst nu slipper man asen rent ut sagt :D

Önskar er andra ett stort lycka till med era ärenden å stå på er!

• Annthebro

Ansökte 29jan 2015

Intervju i Ankara 27 juli 2015

Inte hört något efter det!

Många som sökt i sept -14 och okt -14 börjar få svar nu så vi räknar med att det tar ett tag tyvärr. Vi hoppas få svar innan mars -2016 i alla fall.

Vi får hålla tummarna för varandra

Anonym (Molollo) skrev 2015-11-05 20:22:06 följande:

Ansökt 27/1-2015

Intervju 3/8-2015

Ingen handläggare än, väntar på svar ????????????????

Är det någon som sökt i januari som fått PUT?

• Annthebro

Vad jag hört inne på ett annat forum så verkar det som att de som sökt (inte alla men många) i slutet av februari 2015 och framåt inte fått Intervjumail ännu. Väntetiden verkar vara 8-10 månader då.

Det betyder ju kanske inte att processen totalt tar längre tid totalt ändå?!

Hoppas vi alla får svar snart

• Annthebro

Beslut här också äntligen.

Webansökan 29jan 2015

Intervju Ankara 28 juli

Beslut bifall 16nov

Ingen förtur...inte gifta...inga barn.

Visste inte ens vi hade fått handläggare utan såg på hemsidan i måndags att beslut var taget.

På de papper som kom hem på posten idag så var det Umeå som tog beslutet.

Håller tummarna för er alla!!!!

• Annthebro
    Schumaher1 skrev 2015-11-20 03:13:08 följande:

Hej alla! Loggade in precis på vår sida där man kan se lite status om ärendet osv. Ser att man kunde se bifogade filer och dokument som finns med i ansökan. Ser att nya saker las till där i samband med efter intervjun, t.ex foton födelsebevis etc. En sak jag dock la märke till var att Anknytningsutredning stod med, vad menas med detta? Kan ni se detta ni andra som gjort intervjun? Detta får man fram genom att logga in på Migs. hemsida med sin log-in man fick när ansökan gjordes och därefter trycker man på namnet på den sökande. Ansökan gjord 8 jan 2015, enhet umeå. Hoppas på besked snart

Hej på dig

Anknytningsutredning är intervjun som gjordes. Sedan brukar man även se precis som du säger pass kopia, foto osv. Även fullmakt kan stå med om din partner skrev på ett papper så du i Sverige också får info när beslut tas

Lycka till!! / Anna
  • Annthebro

Hej Halal

Alla mailar lite olika ställen.

Om du har Facebook så gå gärna med i gruppen " I väntan på familjen "

Helt underbar grupp med över 400 medlemmar som peppar, ger stöd och tipsar varandra. Om du inte redan är med så kom dit

Finns länk här ovan i ett inlägg!

/ Anna

quote=76036689][quote-nick]Halal skrev 2015-11-23 13:22:45 följande:[/quote-nick]

Hej alla!

För att komma någon vart i sitt ärende ska man då under väntetiden mejla kundtjänst eller någonsnnastans? Tips snälla någon?

[/quote]

• Annthebro

Vad kul

Det är en stängd grupp bara för oss som är med. Skönt att bara personer som har liknande problem kan prata med varandra.

Skriv ett inlägg så hittar jag dig

/ Anna

Halal skrev 2015-11-23 16:49:07 följande:

Jag har gått med i den nu men jag undrar, om jag gör ett inlägg i gruppen kommer mina fb vänner se det då?

• Annthebro
    Fy fasen vad tråkigt!!

Förstår inte hur detta kunde hända. Har ni haft regelbunden kontakt med Migrationsverket om att ni inte fått intervju?Hoppas ni kommer överklaga detta så allt rättas till! Jag ber att ni får positiva beslut till slut!

/ Anna
    Kaffekopp skrev 2015-11-24 02:37:33 följande:

Sömnlös efter avslag

Ambassaden vägrade envist att boka in hen på en intervju. Efter kontakt med utrikesdepartementet ändrade de sig. När det kom till kritan var hen inte välkommen ändå - "Hen måste visa upp ett giltigt uppehållstillstånd för att få genomföra intervjun". Migrationsverket gav avslag pga att vi inte genomfört intervjun. i alla fall som jag har uppfattat det. Vi kan nämligen inte ta del av beslutet då det skickats till ambassaden dit hen inte är välkommen.

Så kan det gå. Lite mer än 13 månader tog det. Väntetiden var väntad, det var därför vi uppehöll oss inom schengen, tillsammans, som gifta par bör.

• Annthebro

Hej Anders

Välkommen till Facebook istället. Sök upp gruppen "I väntan på familjen "

Snart 500 medlemmar som alla väntar på någon, tänker söka, har sökt och både fått bifall/avslag.

Helt fantastiskt grupp där du garanterat har en massa folk att bolla idéer med

Välkommen / Anna

AndersOchAngelica skrev 2015-11-25 12:58:23 följande:

Hej Alla,

Det var en intressant tråd. Jag skulle verkligen vilja få kontakt med er som skrivit på denna tråd och som har sökt uppehållstillstånd och fått besked.

Skriv gärna direkt till mig på min epost adress hansson.anders@gmail.com

Min fru som är från Brasilien och har sökt permenanta uppehållstillstånd i kategorin "Flytta till någon i Sverige". Vi har fått det bekräftat att hennes ansökan är komplett och att den nu endast står i kö för att tas upp till handläggning och beslut.

2014-12-02: Ansökan inskickad via websiten

2015-05-12: Intervju på svenska konsulatet

2015-11-05: Får informationen under en telefonkontakt med Migrationsverket att de för närvarnade tar beslut om ansökningar inkomna i september 2014.

Eftersom Migrationsverket säger sig följa strikt turordning (inom varje kategori) vore det väldigt intressant att höra från er som sökt ungefär samtidigt eller t.o.m. efter min fru och redan fått besked.

Vänligen,

Anders

• Annthebro

Hej på dig

Förstår precis vad du känner och går igenom.

Har du Facebook så välkommen till gruppen "I väntan på familjen "

Vi närmar oss 700 medlemmar snart och alla kämpar, stöttar och ger varandra tips och pepp. Vi gör verkligen något och försöker påverka så mycket vi kan.

Ha det fint / Anna

Anonym 123 skrev 2015-12-14 23:11:17 följande:

Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.

Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.

HUR kommer detta sig kan man ju undra?!

När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.

Mycket märkligt!!

Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?

Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..

Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!

Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!

Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"

Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid