Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Jag har gått igenom det här förut så jag vet vad som gäller :)
Jag har gått igenom det här förut så jag vet vad som gäller :)
Hej!Det sägs ju att reglerna för anhörigvandring kommer att ändras. Och att alla kommer att omfattas av försörjningskravet(rätta mig om jag har fel) och då ska man ju kunna visa att man kan försörja både sig själv, partner och barn om man har, samt ha en lägenhet som är tillräckligt stor för alla 2-3 pers. Min fråga är då hur vet man att man tjänar tillräckligt och att t.ex 10 tusen kr i månaden räcker, eller hur vet man att lägenheten är tillräckligt stor för båda? Sen så undrar jag måste man ha allting klart dvs god ekonomi och lägenhet INNAN partnern söker uppehållstillstånd eller ska man liksom kunna ordna det under ansökningstiden? Tacksam för svar!
Jag undrar också ifall allt ska vara klart och om man ska ha god ekonomi innan partnern söker uppehållstillstånd?
Jag kommer inte ha några problem att försörja båda oss, det är bara att jag är smått nervös ang det med bostad, för att jag är inte är så sugen för att köpa en lägenhet än, och hitta en hyreträtt är nästan omöjligt i min stad just nu. Så därför hade de varit bäst om dem hade accepterat att jag delar ett hus med min förälder, och min partner och jag kommer att ha gott om plats på övervåningen.
De angående kontrakt, skulle jag inte kunna skapa ett kontrakt tillsammans med min förälder och hyra halva huset? Som jag har förstått accepterar dem 2: hands kontrakt.
Hoppas verkligen inte dem nekar min partner, hade varit katastrof för oss.
Det är ju teamledare som kan ge en prognos för ärendena, och möjligen enhetschefen där ärendet ligger som man kan prata med. Däröver finns det sektionschefer men de är chefernas chefer och har inte något med ärendehantering att göra.
Infon du fick att ärendet låg i E3 och kan avgöras var som helst i landet var korrekt då, det brukar ofta gå fort i E3 då ärendena inte kräver mer muntlighet. Nu har ni tagits ut för ev kompletterande åtgärder och hamnat i Solna, som har längst handläggningstider i landet. Det är kring 24 månader. De har påbörjat januari 2015. Vad jag förstår kommer ert ärende förmodligen inte att hanteras förrän enheten kommer fram till det datum då ni ansökte. Innan dess får ni inte besked om det blir ytterligare utredning eller inte. Förstår att det inte låter upplyftande alls men jag kan inte se att du kan påverka väntetiden på något sätt.
Jag ska på anknytning utredning på måndag den 6 Mars hoppas att det inte dröjer långt tills beslutet fattas. Jag är så nervös inför den måndag jag hoppas min man får stanna här.
Riktar mig till smilla75. För att göra en lång historia kort. Jag har varit tillsammans med min flickvän sedan 2011. På grund av ekonomiska skäl då jag varit ensamstående och båda studerade tidigare kunde inte vi ses face to face förrän 2014. Vi har sedan dess träffats årligen och under handläggningstiden (sökte feb 2016) har jag rest till henne en gång och hon även kommit hit en gång (åkte hem igen i lördags till och med). Kan migrationsverket avslå vår ansökan på grund av de där första 3 åren? Har väntat över ett år nu och nu börjar nojjigheten komma. ????
Vi hade som sagt inte ekonomin, ensamstående och studerande de första åren. Tog lite tid att spara undan tillräckligt för att kunna åka. Efter det har jag fått jobb och åkt årligen och hon var här nu senast. Har också skickat in bilder och biljetter som bevis på alla besök.
Är det någon här som tröttnat på att vänta och flyttat utomlands? Själv gifte jag mig med min man i januari i hans hemland och vi har inte ens skickat in vigselbeviset till skatteverket än. Vi är alltså i början av denna process.
Efter att ha läst i tråden och hört talas om de långa väntetiderna så börjar jag fundera på att flytta till honom. Vi har inte tänkt stanna i Sverige länge endå. Det tråkiga är ju att han aldrig kommer kunna följa med mig till Sverige för att besöka min familj och så vidare.
Han kommer hit på ett turistvisa i sommar och det ser jag fram emot. Åker ner till honom om två veckor, tredje gången jag är där på 5 månader! Tanken var att han ska ansöka när han kommer hem efter sitt besök hos mig men frågan är om det är lönt?
Att det ska ta sån tid som vissa berättar är hemskt. /lee
Vi hade som sagt inte ekonomin, ensamstående och studerande de första åren. Tog lite tid att spara undan tillräckligt för att kunna åka. Efter det har jag fått jobb och åkt årligen och hon var här nu senast. Har också skickat in bilder och biljetter som bevis på alla besök.
Hej! Jag har en fråga angående försörjningskravet. Vi har inte ansökt om uppehållstillstånd än men vi ska göra det. Det är såhär att jag och min förälder har köpt en bostadsrätt (3rok) tillsammans och delar på lån och avgift vi betalar 50% var( avgift,amortering) men min förälder bor inte med oss, jag o mitt barn 1år bor tillsammans så det är min man som ska ansöka om uppehållstillstånd .Det jag undrar är om det blir något problem för jag står ju ändå med på kontraktet, vad ska jag visa upp? Sen undrar jag också om det stämmer att migrationsverket sänkt kraven på bostadsstorlek, skulle det räcka med 2rok? Hur hårda är dem med försörjningskravet?
Hej igen tack för svar, undrar också om någon annan kan något om sånt smilla75 kanske?
1rok? Men är det inte två sovrum, vardagsrum och kök om man är två vuxna och ett barn eller räcker det med ett sovrum kök vardagsrum för att det är ett barn på 1 år som ej behöver eget rum?
svar till Anonym (Jadu) nej det är ingen förlängning. det är en kompletering innan beslutet ska fattas. jag väntar fortfarande på beslutet men jag känner på mig att det blir positiv
Hej Smilla, undrar om du kan hjälpa mig, vi fick avslag på PUT (min partner är från Australien) därför att jag inte uppfyllde försörjning och bostads krav (eftersom vi båda bott i Australien) nu har jag ordnat med arbete i Sverige och åker till Sverige och börjat jobba den 1 juni, vi har även kontrakt att hyra min pappas hus, vi skickade styrkande dokument vid överklagan och har nu fått papper att förvaltningsrätten i Malmö fått vår överklagan, har vi någon chans tror du?
Tack så mycket för svar!
Jadet är ett 2 plans hus med 3 sovrum, pappa kommer hyra ut till oss iochmed att han vill flytta till något mindre- planen är väl att vi köper huset senare när vi har råd, så vi har skrivit kontrakt och överenskommelse etc. Och skickat in?
Vet du hur lång tid det tar för förvaltningsdomstolen att ta beslut?
Tack så mycket för svar!
Jadet är ett 2 plans hus med 3 sovrum, pappa kommer hyra ut till oss iochmed att han vill flytta till något mindre- planen är väl att vi köper huset senare när vi har råd, så vi har skrivit kontrakt och överenskommelse etc. Och skickat in?
Vet du hur lång tid det tar för förvaltningsdomstolen att ta beslut?
Tack för svar! Vet att folk med vanliga arbetstillstånd har mycket att hålla koll på och många regler.
Men om man har fått tillfälligt uppehållstillstånd p.g.a sambo, är det bara att jobba på då? Måste man eller måste arbetsgivaren kontakta migrationsverket vid en anställning eller något med tanke på att TUP är p.g.a sambo?
Borde väl vara att bara söka jobb och jobba på hur man önskar så länge det är ett ärligt vitt jobb.