• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

toufik17 skrev 2015-06-09 21:52:39 följande:

men är det så i dem andra enheterna???

Västerås verkar vara 1 år sena med sina beslut.

hur är det med Umeå Växjö Göteborg osv???

ligger de också 1 år sena med sina beslut???

med tanke på att det är sommarsemester snart så verkar det inte att vi får några beslut mellan juli och augusti.

men kan de vara tydliga med väntetiderna??? allt verkar vara rörigt

//T 

Toufik17 Västerås och nog sen segaste av alla då de sköter om pappersansökningar och webbansökan som blivit förflyttade (oftast pga vidare utredning) och då får man sin närmaste enhet. Om du har en tidigare asylansökan så kan du förvänta dig en väntetid på 18-20 månader enligt Kundtjänsten (centrala nr).
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-09 19:59:52 följande:

Hej

Vi har sökt i oktober och änsöken ligger hos västerås enheten. Min man fikk intervju Mail i 15 april og vært i intervjuet 30 april.

Etter mannen min har vært i interjuet vi at ringt västerås, hver gang vi ringer de sier at dere skal vente, vi tar kontakt når det skjer noe. Men jeg har ringt etter en stund igjen og de sa att de skal invitere meg også til intervjuet. Men jeg har ikke fått Mail enda. Det har gått ca.3 vekker. Er det noen som vet når man får dette mailen? Hvor lang tid tar det. Det er forskjellige händleggare som svarer når vi ringer og alle sier forskjellige ventetider. Det er så irriterende å vente og man ikke får ett onkli svar.

Hej! Har din man tidigare asylansökan bakom sig eller bor ni nära Västerås? Västerås verkar hantera mestadels papperansökningar som enligt kundtjänsten tar längre tid.
  • Ellaa
    Anonym (väntar) skrev 2015-06-10 02:54:13 följande:

vi har fått handläggare, och vi ansökte oktober 2014.

Mimmipigg: är Örebro en enhet som verkligen hanterar ytterligare utredning? Min kompis ansökte 1 augusti 2014 och fick sitt beslut i mars utan problem. Förstagångsansökan, hon var från Sydafrika. Och Anonym (väntar) har också Örebro och fått handläggare redan.
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-06-09 15:49:24 följande:

Hej

Pratade precis men tillståndenheten i västerås där min frus ansökan ligger... Han jag pratade med sa att väntetiden är 18 månader... Just nu jobbar de med fall från oktober/november 2013.... Har ni också fått samma info ni som har ärende hos andra kontor???

//T

Jag fick svaret från Växjö att det är 10 månaders väntetid kan bli 11 med semester Sverige. Enligt någon annan på tråden som också ringde Växjö höll de på med slutet av Juli 2014 ärenden - skumt för Anonym (Va??) sökte augusti 2014 och fick beslut för mer än en månad sen. Och en annan på Flashback har också Växjö de ansökte 6 oktober 2014, 8 dagar innan oss och fått handläggare nu.
  • Ellaa
    Junkyard skrev 2015-06-09 17:50:02 följande:

Självklart är namn och nummer väl dokumenterade.

Har tidigare haft mail kontakt med MigV för att säkerställa att jag inte behövde komplettera med äktenskapsregistreringen som jag gjorde i Sverige efter ansökan. Fick då reda på att vårat ärende låg i Norrköping. 

Vi har inte ansökt om förtur än utan detta var något jag kom på att man kanske skulle kunna göra och kontaktade därför dem igen via telefon för att fråga på vilka grunder man kan få förtur, därefter fick jag infon om vem som handlägger, vad dem behöver för underlag för att fatta beslut om förtur eller ej.

Har tidigare bara hittat informationen om att förtur beviljas vid graviditet och "allvarlig sjukdom".

Vi har tidigare förlängt ett besöksvisum i Sverige till ett besöks UT och där gäller att du ska ha starka personliga skäl för att få göra det i Sverige annars skulle du sökt för hela perioden från början. Detta var inga problem att göra med en väldigt vag och flummig anledning därav att jag nu började fundera på vad "allvarlig sjukdom" kan vara för något.

Jag har ADHD och det är ett helt annat kapitel så behöver inte gå in allt för mycket på det, inte för att jag inte vill utanför att det blir för mycket off-topic. Har kontakt med psykiatrin och haft det i 3 år.

Ibland klassas ADHD som något allvarligt ibland inte, därav min nyfikenhet.

Efter att ha beskrivit mina besvär lite, halvtidssjukskriven nu igen osv så blev svaret att MigV vill ha ett läkarutlåtande som motiverar varför man bör bevilja förtur, läkarutlåtande skulle vara utformat på ett speciellt sätt. De vill att läkaren bedömer utefter diagnos hur den långa processen kan försämra patienten, bedömning av nuvarande hälsa och risker vid en utdragen process. Läkaren skall även beskriva diagnos och vad som allmänt påverkar personen negativt.

Blev lite halvsvårt att förklara exakt hur läkarutlåtandet skulle vara men det ska vara utformat för specifikt denna situation. Det krav MigV har för "medicinsk förtur" är att man har någon diagnos. Utefter diagnos och läkarutlåtande gör sedan MigV bedömning om man ska bevilja förtur eller inte.

Är fullt medveten om att detta säkert sticker i ögonen och kan reta upp en hel del som har väntat på tok för länge redan. Men det kanske även kan hjälpa någon.

Vad säger er handläggare då? Jag förstår, jobbigt ADHD verkar vara svårt för vissa att kunna definera men din sjukskrivning borde vara anledning nog för att förstå allvaret. Absolut inte om det hjälper er ansökan och kan få förtur så tycker jag bara det är underbart att ni får beslut så fort som möjligt! Hoppas det blir av!
  • Ellaa
    abbe73 skrev 2015-06-09 19:14:55 följande:

Hej.

Min fru gjorde en intervju i augusti förra året, jag är från Västerås så mitt ärende ligger i Västerås, har inte fått handläggare än. Varje gång ringer jag så sägs det att de handlägger ärendet från 2013 fortfarande, så tyvärr det bara och vänta :(

Hej! Bara för att du bor i Västerås så ska egentligen inte ditt ärende vara i Västerås, oftast blir ens ärende förflyttad eller skickad till närmaste enhet men då kan det vara pga ytterligare utredning tex något otydligt eller asylansökan som kan innebära längre väntetid. Har din fru en asylansökan bakom sig? Sökte ni via papper? Och har de bett er om mer info? Vad säger de när du ringt de? hur ser ert ärende ut? Land, osv.
  • Ellaa
    forzainter skrev 2015-06-10 07:55:23 följande:

Jag har en papperansökan men hör inte till Västerås ! Bor i Åmål och vår ansökan hanteras av Norrköping, jag har ingen asylansökan bakom mig, har inte fått handläggare än (frugan sökte oktober 2014) och de jobbar nu med juni 2014 pappers ansökningar sa de för några dar sen när jag ringde de. Så de e inte bara västerås som hanterar pappers ansökningar.

Hej, det är klart andra enheter också jobbar med pappersansökningar men Västerås verkar vara den som värsta enheten (väntetider) och den enheten som hanterar många pappersansökningar - därav anledningen att jag frågade. Vi ansökte också oktober 2014.

Lycka till!
  • Ellaa
    toufik17 skrev 2015-06-10 08:35:55 följande:

hej Ella... Jag är inte asylsökande.... Utan vanlig svensk som är gift... Kan säga att vi är relativt unga både två... Jag är 29 och hon är 22... Och västerås är inte den närmaste enhet... Utan solna eftersom vi bor i stockholm.

//T

Hej! Då förstår jag. Då lär Västerås hantera både och, när jag ringde sist så frågade jag om Västerås och då sa de att de hanterar mest papperansökningar därav väntetiden där, så när du skrev om de långa väntetiderna där och andra enheter så tog jag för givet att det var så, som att Västerås har längre väntetider och i specifikt pappersansökningar att det fortfarande är skillnad på de och webbansökan, pappersansökan tar längre tid enligt de. (Vet att ni har webbansökan). Men det går ändå inte att lita på de iofs. Lycka till!
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-06-10 08:29:28 följande:

Hej Ella !!!

De låånga väntetiderna för dom som har varit asylsökande är bara för dom som har haft någon problem i sverige eller om dom har ju fått någon negativt beslut!! Så blir det låpngt väntan .. Dom som har ju åkt tillbaka frivillit .. Är helt annan sak ..!! Det betyder ju att deras ärende räknas lika som för alla andraa .. Imorgon blir de 9 mån väntan !! :/ då är tiden o ringa och få en förklaring ifrån dom !! Och Ella att bevisa det vad jag säger ska jag säga till min fru och fråga en gång till om det ;) ..lycka till alla någon som sökte i september och har fått nån handläggare eller beslut ???

Hej! Jag vet inte om det stänmer dock min vän hade samma situation med sin man från Bosnien. Och han åkte hem frivilligt innan beslut men det blev ändå vidare utredning - de på Växjö sa samma sak när jag ringde. Det verkar som att för de bara du ens ansökt om asyl (försökt få uppehållstillstånd i Sverige innan) även om du åkte hem så är det som en varningssignal för de och därav ska vidare utreda även om de inte verkar stå för det och kommer säga rakt till. Säger bara för att jag pratade med min kompis, nu har hon och hennes man gift sig och fått barn. Detta var 2007 säger hon dock. Går ändå inte att lita på de så du kanske har rätt men har också förstått att det är som Mimmipigg säger. Verkar som att September 2014 ansökningar står stilla.... Vi är snart halva juni! Fyfan asså.

Lycka till!
  • Ellaa
    ebuer skrev 2015-06-10 11:19:10 följande:

Hej Ella

Mannen min har ikke søkt om asylansökan. Det er første gangen han søker om en visum. Jeg bor sjölv i göteborg.

Det er våres første ekteskap.

Hej! Ok. Ansökte ni via webb eller pappersansökan? Då kanske Västerås börjat hantera webbansökningsr nu. Vilket verkar vara positivt. Får man fråga om du svensk nationalitet? Frågar pga norsk/danskan du skriver :) För finns någon annan här på tråden som är därifrån. :) Lycka till
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid