• Anonym (M)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (undrar) skrev 2014-10-02 20:58:57 följande:

Nehej?

Var står allt det där?

Jag har letat men hittar det inte.

Anonym (undrar) skrev 2014-10-02 20:59:39 följande:

Tänk att det undrar jag också!

Dina och liknande inlägg har blivit anmälda och bortplockade av moderatorerna. Och de kommer bli anmälda igen om du gör liknande inlägg.
  • Anonym (M)

"Malintriss32", nu ser du vad som händer när frågor som din ställs i den här tråden....

• Anonym (M)
    Malintriss23 skrev 2014-10-07 15:58:23 följande:

Än en gång är det nämnvärt att människor på ett öppet forum vilket väl familjeliv är ? blir sura så fort någon poängterar vissa viktiga konsekvenser av de beslut de tar. Det verkar som allt fler i Sverige inte vill ta debatten utan vill att allt som inte passar dem ska censureras. 

Eftersom ingen här verkar haft en långvarig relation, hur tycker ni problemet ska hanteras efter ni tröttnat, insett att detta inte var mannen ni trodde ?

Den här tråden är inte till för att diskutera hur långvariga våra relationer är. Om du nu är så oerhört intresserad av att veta föreslår jag, igen, att du startar en egen tråd. Och om du gör det i en artigare ton kanske den inte blir bortplockad efter fem minuter.

Så, för sista gången, den här tråden är till för att vi som väntar, eller har väntat, på besked om uppehållstillstånd för våra respektive ska ha någon att fråga och diskutera Migrationsverkets handläggning och väntetider med.
  • Anonym (M)
    valentinaaaa skrev 2014-10-07 20:40:14 följande:

Min man var på intervjun igår och allt gick super, nu gäller det att vänta på visumet och sedan åka hem till sverige.. åhh vad jag längtar hem! =)

Kul och grattis! Hoppas ni inte behöver vänta alltför länge!
  • Anonym (M)
    valentinaaaa skrev 2014-10-07 22:27:23 följande:

Tusen tack! kollade nyss min mail och fick något fron migrationsverket men förstår inte vad dom menar så jag får väl ringa imorgon och kolla. Om inte ni kan hjälpa mig att förstå haha :P 

Ditt ärende har nu avgjorts.Observera att detta meddelande inte ger besked om du fått avslag eller bifall på din ansökan. Du kommer att få ta del av beslutet antingen via post (om du befinner dig i Sverige) eller genom den svenska ambassad/konsulat som du angivit i din ansökan.

Om du har beviljats uppehållstillstånd kommer du att få ett uppehållstillståndskort som bevis på ditt tillstånd. Läs nedan vad du måste göra för att få ditt uppehållstillståndskort.

Om du befinner dig i Sverige:

Om du inte har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket måste du göra det innan vi kan tillverka ditt kort. För att göra det måste du först boka en tid. Det gör du på www.migrationsverket.se/tidsbokning Ta då med detta beslut och ditt pass eller annan legitimation. Kortet kommer att skickas till din adress i Sverige inom några veckor.

Om du har lämnat fingeravtryck och fotograferats på Migrationsverket i det ärende som detta beslut gäller kommer ditt kort att skickas till din adress i Sverige inom en vecka.

Med uppehållstillståndskortet kan du sedan uppsöka Skatteverket för att folkbokföra dig. Ta då också gärna med detta beslut.

Om du befinner dig utanför Sverige:

Om du redan fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) får du ditt kort genom den svenska utlandsmyndighet som du tidigare besökt. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.

Om du ännu inte fotograferats och lämnat fingeravtryck vid en svensk utlandsmyndighet (ambassad eller konsulat) måste ditt kort först tillverkas. Vi ber dig därför att så fort du kan uppsöka den svenska utlandsmyndighet, som du uppgivit i din ansökan, för att lämna fingeravtryck och bli fotograferad. Du kommer sedan att få ditt uppehållstillståndskort genom utlandsmyndigheten. Om du är folkbokförd på en adress i Sverige skickas kortet till den adressen.

Om du inte behöver visum för att resa till Sverige ber vi dig uppsöka Migrationsverket så snart som möjligt efter att du kommit till Sverige för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck. För att göra det måste du först boka en tid påwww.migrationsverket.se/tidsbokning

Om du är EU/EES-medborgare och har ansökt om registrering av din uppehållsrätt kommer du att få besked med post till den adress du angivit. Du behöver inte kontakta Migrationsverket.

Med vänlig hälsning

Migrationsverket

E-post via: www.mig

Det betyder att de fattat ett beslut och att ni får besked antingen via post eller direkt genom ambassaden i landet. Ni behöver inte göra något innan ni fått beskedet men kontakta ambassaden i morgon och se om de kan ge er beskedet över telefon så slipper ni vänta. :)
  • Anonym (M)
    valentinaaaa skrev 2014-10-08 13:01:01 följande:

TUSEN TACK! Det blev ett väldigt positivt besked. Han har fått visum för två år! Är så himla lycklig just, tror jag svävar på moln. =) Håller tummarna för er alla som väntar på besked. 

Vad roligt! Grattis! Minns själv hur det kändes när jag fick brevet från Migrationsverket. Hade fått P-böter på morgonen och haft en pissig dag och så kom det där brevet och allt ändrades. :)
  • Anonym (M)

Jisses, jag inser bara mer och mer vilken jäkla tur jag och mannen hade! Håller tummarna för er alla, må migrationsgudarna vara med er. :)

• Anonym (M)

"Vanligt" folk behöver aldrig ha kontakt med Migrationsverket och har ingen anng om hur dåligt det sköts. Samtidigt är det de allra mest utsatta i samhället som måste ha kontakt med myndigheten och de vågar aldrig protestera för att de är beroende av deras godkännande. När min man får svenskt medborgarskap nästa år ska jag skriva en insändare till alla stora tidningar om hur uselt vi blev bemötta varje gång vi försökte få information.

• Anonym (M)

Tyvärr måste man skylla problemen på alla bedragare. Jag frågade Migrationsverket om det gjorde någon skillnad om vi var gifta när vi sökte och fick till svar att det kvittar nuförtiden. Så många har under åren missbrukat systemet och ingått skenäktenskap att de sedan flera år tillbaka enbart tittar på bevisen för att man är ihop, trots geografiskt avstånd, med flygbiljetter och dylikt framför allt.

Sen var ju tanken att det elektroniska systemet skulle skynda på processen och bara ta tre månader, då var det rimligt att begära att personen åker hem och söker. Det blir dessutom ett ytterligare bevis på att förhållandet är på riktigt om man har den dedikationen.

Men nu med de senaste årens kriser är hela systemet överbelastat och Migrationsverket har dessutom enorma problem med att rekrytera. De har stora problem med arbetsmiljön och en enorm personalomsättning. Lägg sedan till att personalen blir hotad både av högerextrema och vänsterextrema, inte så kul att gå till jobbet när arbetsplatsen regelbundet vandaliseras av våldsamma personer.

Kompetensen hos Migrationsverkets personal är ofta under all kritik men tyvärr är det nog ett strukturellt problem, för lite pengar, för mycket lidande i världen och för hårt tryck.

Vi ska ha en sista kontakt med dem nästa år när min man söker om svenskt medborgarskap. Vi får se hur lång tid det tar, sen kan vi avsluta all kontakt med dem.

• Anonym (M)
    Letitia skrev 2015-02-11 19:06:33 följande:

Jag hoppas bara att ni här i tråden inte blir lurade! Att inte karlsloken tar trollet för uppehållstillståndet, bidragen och tillgången till hela välfärdssamhället... och kastar er på soptippen sedan, för något snyggare från hemlandet, när han fått sitt PUT! 

Lägg ner. Det där är fullkomligt off topic, förolämpande och elakt.
  • Anonym (M)
    Anonym (väntar) skrev 2015-02-11 19:24:23 följande:

åh herregud, var det verkligen nödvändigt?

Ignorera henne bara, hon sprider sitt hat gentemot invandrare över hela Familjeliv.
  • Anonym (M)

Jag tycker det är konstigt att det tar såååå lång tid nu jämfört med för tre år sedan. Då, i januari 12, fick vi svar på en månad, bokstavligen. Vi skickade in papper 22:a januari, min man blev kallad på intervju nästan på direkten, var upp till Madrid på intervju, och så fick vi positivt besked 21:a februari. 

Då sa de 3-6 månaders väntetid om man sökte elektroniskt så vi var förvånade över hur snabbt det gick. Visst att hela eländet i Syrien brakat loss sen dess men hur kan det gå från 1 månad till 14 månader eller längre på tre år? Migrationsverket har ju fått extra resurser. 

• Anonym (M)

Åh jag lider verkligen med er, vet inte hur jag skulle orka vänta på beslut i över ett år. Och jag kan inte fatta att det för bara tre år sedan tog mindre än 1 månad för oss att få beslut. Helt sjukt hur det har ändrats.

Men, bit ihop, jag önskar er all lycka. De ni älskar får komma hit till slut också och då kan man bara glömma allt det här. När man ska söka om förlängning och allt så är ju ens partner åtminstone i Sverige!

I morgon har min man varit här i tre år redan så nu tar vi en sista omgång med Migrationsverket så han få sitt svenska medborgarskap också.

Håller tummarna för er alla!

• Anonym (M)
    Längtansfull man skrev 2015-04-05 13:29:00 följande:

Törs man ställa en fråga utan att bli påhoppad?
    Försökte luska lite om ersättningar till min nya fru från Kina.Har råd att försörja henne, men för hennes självkänsla, vore det bra med egna pengar, och inte ligga mig till last som hon uttrycker det.
    Det man hör och läser om?
    Rekroratift barnbidrag, studera Svenska med ersättning, anpassningsbidrag,
    Vissa får bilar och möbler av SOS, detta söker jag inte förutom lära sig Svenska,men några kronor vore väl bra.
    Hennes dotter får väl barnbidrag (är 14 år)

Eftersom ni är gifta är du försörjningsskyldig så hon kan inte få några generella "bidrag", ex försörjningsstöd från soc. Inte heller har hon rätt till möbler, pengar till bilar eller liknande. Det är knappt att helt nyanlända flyktingar får det, och det lilla de får räcker knappt till bussbiljetter (bokstavligen, här i kommunen får de ca 24 kr om dagen...)

För att studera på SFI kan hon få ca 1000 kr i månaden (om de inte ändrat reglerna senaste året) men då måste hon studera på SFI på dagtid och vara i deras lokaler 8-16 mån-fre. Min man valde att plugga själv och fick inget bidrag.

Anpassningsbidrag existerar inte. 

Barnbidrag betalas inte ut retroaktivt. Föräldrapenningen betalas bara ut retroaktivt fram tills att barnet fyllt 12. 

Rent krasst är det så att i och med att de flyttat hit för att hon ska bli sambo med dig är det du som har försörjningsansvar. Vill hon ha extra pengar att röra sig med är det jobb som gäller, alternativt studier. När hon har permanent uppehållstillstånd kan hon få bidrag och lån från CSN men då måste hon även ha behörighet att läsa på högskola i Sverige.
  • Anonym (M)

En sektion av Migrationsverket är blixtsnabba dock. Min man, som kom till Sverige för tre är sedan, sökte och fick beviljat medborgarskap på 12 arbetsdagar. Vi har gått igenom samma processer som er här och nu var de verkligen riktigt snabba. Så nu är passet beställt och allt fixat. Aldrig mer behöver vi krångla med Migrationsverket!

• Anonym (M)
    cecilin skrev 2015-05-05 10:31:46 följande:

Ja vad är det som händer? Inga beslut på flera veckor! Vad gör dem? Det ska ju ha kommit in mindre ansökningar till Sverige gällande asyl. 

Vi kommer söka turist visa, jag orkar inte vänta mer. Hade aldrig tänkt att det skulle ta mer än 7 månader då folk 2013 fick sitt visa på två veckor, "beslutet kom efter en timma efter intervjun" har jag t.o.m läst. Vi väntade i tre månader på att skicka in ansökan eftersom vi ville ha en komplett ansökan så det skulle gå fortare men inte har det hjälpt. 

Min partner är från Thailand och vi ansökte 14e september och hade vår intervju 16e mars. Har pratat med både ambassaden och migv, som säger att det är OK att söka turist visa under UT. Dock sätts ansökan på paus under tiden då han är i Sverige och inget beslut kan tas. Jag tror ändå inte vi kommer få beslut snart så jag oroar mig inte. 

Är det ingen som har några goda nyheter?

o8i7 skrev 2015-05-05 12:50:03 följande:

Japp, jag har också läst om flera ca 2013/tidigt 2014 som skriver "jag fick svaret på bussen hem från ambassaden!"

Hur funkar ens det? Även om migrationsverket satt och rullade tummarna hela dagarna (vilket de väl aldrig har gjort med sveriges invandring) så skulle de aldrig gå från information skickas från ambassaden till sverige, till handläggare sätts, öppnar ärendet, tar beslut, meddelar ambassaden, och ambassaden ringer personen i fråga på... 1 timme? Måste vara någon på ambassaden som tar beslut eller vad? Vill nästan tro att de ljuger, men iom att så många har skrivit att det hänt vet jag inte vad man skall tro.

Angående turistvisum, jag vet inte hur det går om din partner inte har 90 dagar turistvisum automatiskt (min partner har det). Kanske pausas det iom att ni sökt ett annat visum. I vårat fall kan hon komma när hon vill, det pausas inte, men de varnar för att vistelse i Sverige när beslut tas kan vara grund till att bli nekad UT. (visserligen tror jag de har noll koll - precis som med allt annat - och inte skulle ha en aning, men vem vill ta chansen..)

Vintern 2012 sökte vi elektroniskt och fick svar på fyra veckor. Alltså fyra veckor från den dag vi skickade in ansökan. Helt galet snabbt med tanke på dagens väntetider. Men vi fick även besked på mindre än en månad om att medborgarskapsansökan gått igenom nu i april så någon verkar jobba snabbt.

Det är så skumt egentligen! Vi skickade in ansökan om medborgarskap 27/3, den 26/4 bad vi om att få våra pass tillbaka eftersom vi behöver dem för en resa i sommar. Det tog en dag så hade vi passen i brevlådan och i brevet låg ett bevis om svenskt medborgarskap daterat 14/4. Men varför hade de inte skickat ut besked om att beslut var fattat? Vi gick ner till polisen den 28/4 för att beställa våra nya pass. Det gick bra eftersom vi hade med bevis om medborgarskap från Migrationsverket men polisen sa att medborgarskapet inte var registrerat hos folkbokföringen än. Så man undrar ju vad handläggaren hade för sig mellan den 14/4 och den 28/4? Bara satt på pappret eller? Och varför står det tio månaders väntetid på hemsidan om de kan fatta beslut på 12 arbetsdagar?!
  • Anonym (M)
    Deitch skrev 2015-05-22 07:32:21 följande:

Det går inte att säga säkert hur varje intervju kommer att se ut. Det är helt olika i varje land och ambassad. Min flickväns intervju tog 50 min, en från samma land och ambassad hade en intervju förra året som bara tog 5 min. I båda fallen var det sambo, inte gift eller barn. I vissa länder är det positivt eller nästan nödvändigt att ta med bilder / chathistorik, jag sa åt flickvännen att ta med överdrivet mycket även om jag tänkte att de inte skulle ta emot det. Mycket riktigt ville de inte ha detta. Men andra kväver det nästan.

Flickvännens intervjumaterial kom också till migrationsverket ca 1 time efter intervjun.

Min mans (då pojkvän) intervju tog 30 minuter och mannen på ambassaden i Madrid ställde bara sju frågor, samma frågor som han redan svarat på i ansökan. Det tog ca tio minuter, resten av tiden pratade de lite mera löst om Sverige och mins pojkväns planer för vad han skulle göra där. Väldigt informellt.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid