Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Förresten - är det ngn som har nummer till Örebro enheten??
Förresten - är det ngn som har nummer till Örebro enheten??
Hej alla!
Är hemma i Sverige igen efter en kort månad hos min pojkvän. :'(
Hur har det gått för er? Jag har ringt Migrationsverket några gånger under min resa för att se hur det går för vårt ärende och så, fick nyligen veta att de håller på och handlägger ärenden från 2013. Jag blev såklart helt förstörd. Jag kan inte förstå vad de håller på med och varför det måste ta sådan lång tid. Vi har passerat ett år nu, och vårt beslut är tydligen inte alls på gång heller då jag fick veta att de inte ens har börjat handlägga vårt ärende. Vi fick bara en begäran om komplettering (förnyelse av hans pass) i april, men sedan har det stått helt stilla. Så frustrerande att man inte får veta någonting, och ännu mer frustrerande att de själva inte verkar veta något heller.
Någon som har fått ett beslut nyligen? Isåfall, när skickade ni in ansökan?
Vad härligt för er, grattis!! Fick lite hopp nu, tänk om vi också får vårt svar efter 13 månader... Tack!
En sak förstår jag inte. Hoppas någon kan ge mig lite klarhet.
De säger att vi ligger i E3 och därför inte kommer att bli tilldelade någon handläggare. Vi har alltså passerat 12 månader och något besked är ännu inte på gång. Hur fungerar detta egentligen med E3? Är det inte negativt att vi inte får någon handläggare? Och varför är det olika för alla?
Och först låg vi i Örebro, nu ligger vi tydligen i Västerås, och där säger de att de jobbar med ansökningar från 2013. Borde inte vi då skickas till en enhet som faktiskt jobbar med ansökningar från omkring juni 2014? Förstår mig inte på det här, och man får höra så mycket olika. :(
Jag bor i Dalarna, och av Örebro och Västerås så ligger den sistnämnda närmast mig. Jag har ringt många gånger, senast för några dagar sedan, och de har alltid sagt att vi inte har någon handläggare och att vi är i E3. Jag har tänkt ringa de igen efter den här helgen, så jag uppdaterar här när jag har fått tydliga svar. Ska se till att främst fråga varför vi blev förflyttade och varför just till Västerås.
Vår ansökan är en webbansökan, och tydligen skulle inte deras försening av intervjuhandlingarna påverka vårt ärende, men det vet jag inte om jag kan tro på. Vi har hittills haft en komplettering i april då hans pass skulle gå ut nu i augusti. Han fixade nytt och vi skickade in kopian på mindre än en vecka, så det borde inte heller behöva förlänga handläggningstiden tycker man ju.
Jaja, jag återkommer! :)