• Cutiie

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-04-10 01:01:01 följande:

Äntligen!  

Hur länge fick ni vänta exakt? Tror väntetiden för oktober kommer ligga mellan 6-7 månader... :( 

Vet du vilken tid, svensk tid intervjumailet kom? Vilken enhet?

Hoppas ni får tid redan nästa vecka! Uppdatera oss gärna!

Och lycka till, vi håller tummarna!

Tack så mycket! ??????

Vi ansökte 30 september 2014 så fick vänta 6 månader och 10 dagar tills intervjumejlet kom.

Vi har Umeå enheten och intervjumejlet kom på eftermiddagen kl: 16.16 svensk tid.

Absolut jag skriver här när jag vet datum på intervjun! Lycka till ni med och hoppas att ni får intervjumejlet snart :)
  • Cutiie
    Ellaa skrev 2015-04-10 01:01:01 följande:

Äntligen!  

Hur länge fick ni vänta exakt? Tror väntetiden för oktober kommer ligga mellan 6-7 månader... :( 

Vet du vilken tid, svensk tid intervjumailet kom? Vilken enhet?

Hoppas ni får tid redan nästa vecka! Uppdatera oss gärna!

Och lycka till, vi håller tummarna!

Oj förlåt blev en massa frågetecken efter första meningen men det skulle vara glada smileys haha :) :D
  • Cutiie
    Ellaa skrev 2015-04-13 15:45:23 följande:

Hej Alla,

Så ÄNTLIGEN kom intervjumailet idag! Vi har redan vidarebefordrat mailet till svenska konsulatet :D ringde också (eftersom vi befinner oss i Peru är det bara en timmes skillnad mellan Peru-New York). Så nu väntar vi på svar via email från de om första möjliga intervjutid, ska ringa igen dock för att se till att mailet kom fram.

Imorgon skulle det ha blivit 6 månader, hade börjat ge upp. :)

Jätteglad - men vet att det kommer ytterligare en väntan... Man hoppas på den där sverige-amerikanska turen som många har haft, även om jag tvivlar på det.

För er som inte vet: vi ansökte 14 oktober 2014...

Intervjumail: 13 april 2015...

Växjö enheten.

Vad härligt! Grattis :)
  • Cutiie

Vad roligt att det rullar på nu med alla intervjumejl!! Grattis allihop och hoppas att det går snabbt med besluten också :)

Min man har varit på ambassaden men man kunde nämligen inte boka tid till intervjun där utan fick göra det på ambassadens webbsida på nätet genom att fylla i ett formulär med uppgifter för att sedan få mejl inom en vecka med datum för intervjun så nu väntar vi på det mejlet :/

Sen undrar jag vad man ska ta med sig till intervjun på ambassaden? Vilka papper eller så? Min man fick ett papper från ambassaden med vad man ska ta med sig fast det stod ganska mycket och på sånt som inte man skulle bifoga ens i webbansökan? :)

• Cutiie
    jessib skrev 2015-04-16 16:00:21 följande:

Nu fick jag prata med en riktigt go och behjälplig tjej på Umeå!

Hon chattade (typ?) med handläggaren som skickade iväg vårt ärende på intervju (som för övrigt inte blir samma som öppnar vårt ärende sen), och hon frågade honom vilka ärenden de jobbar med just nu i E3, och det var augusti-14. Så hon uppskattade att de skulle öppna vårt ärende (vi sökte 3 september) inom en månad, och om allt såg bra ut då så skulle det gå snabbt att få beslut.

Så de verkar vara lite långsamma just nu i beslutsfattandet eftersom de fortfarande jobbar med augustiärenden. Men det var ändå skönt att få det bekräftat att de inte hunnit längre, och att vi fortfarande är med i E3, och att inte bara få "det är bara att vänta, 14 månader är väntetiden".

Vilken tid ringde du? Var det samma som du pratade med förra gången eller någon annan? Sa hon något om dom nya väntetiderna? Hoppas att det hon sa om att dom jobbar med augusti-14 stämmer för då är det inte länge kvar :)
  • Cutiie

Finns det någon här som har erfarenhet av ambassaden i Amman,Jordanien och har gjort intervjun där? :)

• Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-16 23:47:24 följande:

Vet bara att det är lång vänta i början skrev vi i webbansökan att vi önskade göra intervjun i Amman sen efter vad jag hört så är det press hos dem och dem är tuffa med frågorna på intervjun så jag mailade dem och bad dem överföra mitt ärende till Iran istället fick tid där 16/8-15:(

Hej! Hur menar du med att dom är tuffa med frågorna med intervjun i Amman? Vi ska ha vår intervju i Amman så därför som jag undrar :)
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-16 23:56:38 följande:

Dem frågar mer detaljer tillskillnad från de andra ambassaderna men detta är bara vad jag hört från flera personer så det är inte säkert. Men får jag fråga hur fort fick ni tid för intervju när ringde du och bokade:)

Jaha okej men det kanske beror på vem det är som intervjuar för är olika? Min man var på ambassaden i Amman i onsdags och då sa dom att man måste boka tid för intervjun på ambassadens hemsida via webben och att man inte kunde göra det på ett annat sätt. Dom sa att vi kommer få reda på intervjutiden inom en vecka så vi väntar på att ambassaden i Amman ska skicka mejl till oss :) Vilket datum ansökte ni då och när fick ni intervjumejlet?
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 10:59:24 följande:

Tyvärr är dem stränga i jordanien dem ogillar irakiska medborgare så du måste söka på kontor här i irak om visum sen måste du vänta på beslut för att få jordanisk visum och det tar lång tid och du måste ha starka skäl vf du vill ha visum :( välj ett annat land där du kan göra intervjun istället lycka till

stuck in iraq skrev 2015-04-17 11:02:52 följande:

Jag ansökte via webb 23/10-14 fick mail av migrationsverket 15/4-15 fick tid i iran för intervju 16/8-15 :(

Jaha okej men min man är jordansk medborgare så då bör det inte vara några problem hoppas jag! Vi ansökte också via webbansökan den 30 september 2014 och fick intervjumejlet den 9 april 2015 så inte långt ifrån varandra då fast vi väntar på att få intervjutid från ambassaden i Jordaninen men vilken enhet har ni? :)
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 11:14:18 följande:

Gällande personbevis hur gammal får den vara för att ambassaden ska acceptera den jag har ett familjebevis där det står att jag är gift och min makes namn men personbeviset är från november 2014 den är några månader gammal måste jag fixa en ny någon som vet ? Och måste det vara orginal med stämpel från skatteverket lr kan jag skriva bara ut en ny med mobil bank id men då är det en kopia utan stämpel?

När min man var på ambassaden i Jordaninen så fick han ett papper med vad han ska ta med sig till intervjun och där stod personbevis som inte får vara äldre än 3 månader när man går på intervjun så din är för gammal! Jag hade också ett gammalt och försökte för några dagar sen att skriva ut det från Skatteverkets hemsida med BankID men då får du inte med din mans namn osv, så jag ringde Skatteverket och sa att jag ville ha ett personbevis där det står att jag är gift och då sa dom till mig att det kan man inte skriva ut utan det skickar endast Skatteverket hem till dig. Jag fick personbeviset idag med posten :) Men vad menar du med stämpel?
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 20:02:36 följande:

Vet faktisk inte vilken enhet vi har hur får jag reda på det?

Du kan ringa eller mejla till Migrationsverket och fråga dom :)
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-17 20:05:35 följande:

Okey får be min familj gå till skatteverket och få en kopia , stämpel från skatteverket med deras icon på och med namnteckning från dom har hört nånstans att det är en krav från ambassaden att personbeviset är stämplat.

Har ambassaden sagt att det ska vara stämplat och med namnteckning till er? För vi fick ett papper där det står att man ska ta med sig personbevis fast står inget om stämpel eller namnteckning. Någon annan som vet?
  • Cutiie
    z h skrev 2015-04-20 16:56:48 följande:

Hej.

Den ska bara vara stämplat.

Hej! Okej tack då vet jag :)
  • Cutiie

Nu har vi fått intervjutid den 22 juni 2015 så om cirka 2 månader eftersom dom inte har tid tidigare på ambassaden men känns helt okej med tanke på att vissa får vänta 5 månader eller mer :)

• Cutiie
    z h skrev 2015-04-20 18:17:04 följande:

Oh vad roligt, grattis!

Tack så mycket! :)
  • Cutiie
    stuck in iraq skrev 2015-04-21 12:50:43 följande:

Står på ambassadens hemsida så här:

Personbeviset:

? ska vara i original

? får inte vara äldre än tre månader

? ska vara stämplat av Skatteverket eller av Notatius Publicus för att styrka äktheten

? ska vara av tupen "Familjebevis"

Vilken ambassad är detta? Alltså det får inte vara en kopia som min man tar med sig till intervjun då? Plus menar dom stämpeln som är en nummeretikett i mitten av personbeviset på vänster sida? :/
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid