• cecilin

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

sjömannen skrev 2015-05-02 20:20:07 följande:
    Det finns något som heter Schengen Information System (SIS) och ja vill minnas att jag har läst att Migrationsverket hämtar information därifrån. Den som utifrån Schengen söker visum till något Schengenland registreras i SIS. Tull och Migrationsverket kan då få upp att den som söker UT också söker visum inom EU.
    Förstår inte alls - skulle migrationsverket alltså kolla alla ansökningar om de befinner sig i schengen? Om de har turist visa i Schengen är det ju helt lagligt och migrationsverket har ingenting med det att göra om min partner skulle befinna sig i tex Spanien.

Jag har förstått det som att 3 månaders turist visa (som min partner kan få utan kontakt med migv) är ok och ett loop hole i den svenska lagen. Förlängning kan ge problem och den sökande ska ju inte vara i Sverige då handläggning sker eller beslut tas. Ambassaden i BKK säger att det är ok att söka, men jag är rädd att vi skulle göra fel och då får avslag på vår ansökan.

Jag ska kolla vad migv säger men tror det blir till att vänta på beslut ändå och inte ansöka om turist visa.
  • cecilin

Ja vad är det som händer? Inga beslut på flera veckor! Vad gör dem? Det ska ju ha kommit in mindre ansökningar till Sverige gällande asyl. 

Vi kommer söka turist visa, jag orkar inte vänta mer. Hade aldrig tänkt att det skulle ta mer än 7 månader då folk 2013 fick sitt visa på två veckor, "beslutet kom efter en timma efter intervjun" har jag t.o.m läst. Vi väntade i tre månader på att skicka in ansökan eftersom vi ville ha en komplett ansökan så det skulle gå fortare men inte har det hjälpt. 

Min partner är från Thailand och vi ansökte 14e september och hade vår intervju 16e mars. Har pratat med både ambassaden och migv, som säger att det är OK att söka turist visa under UT. Dock sätts ansökan på paus under tiden då han är i Sverige och inget beslut kan tas. Jag tror ändå inte vi kommer få beslut snart så jag oroar mig inte. 

Är det ingen som har några goda nyheter?

• cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-05 14:07:20 följande:
    För att undvika problem se till att hon reser in och får sin visumstämpel från ett annat Schengen land, tex Spanien och sen resa till Sverige på så sätt kan de inte se. SIS söker egentligen endast efter folk som är inskrivna i system vilket din partner inte är. Enda sättet Sverige ens kan se om de som är viseringsfria som min partner också är ifall första Schengen landet (de anländer till) ens scannar passet, ibland scannar de inte ens utan bara stämplar. Men sen därefter är det inga border control mellan Schengen länderna. Vi ska ändå till Spanien efter vår resa här i Peru, där får han vara. Vi får se vad vi gör sen. Men tror inte besluten kommer ske förrän aug-sept. Bara deras interna rekrytering tar cirka 3 månader så det måste vara kaos dessvärre där. Förstår inte vad som gått snett, ok mycket asylsökande men detta var ett år sedan. De måste ha prognoser iaf, det är ingen ny myndighet och absolut inte första gången detta händer. Då ser jag ingen annan lösning än att de lättar på utredningskraven för oss som vill hämta våra partners/sambo/make/maka etc. Det är ändå ett tillfälligt uppehållstillstånd. Inte för alltid sen om man söker för permanent förstår jag kanske att lite mer utredning krävs men då har väl trycket sjunkit och de kan arbeta snabbare!
    Jag tänker att det måste ha varit någon på ambassaden som meddelade att ärendet är ok för beslut till ärendets personliga handläggare i Sverige, därför kanske det gick så fort för vissa där det var "glasklart"? För det är väl ändå handläggarna som kan ge beslutet, inte ambassad-personal? Nu, alltså våra ansökningar, har vi ju ingen personlig handläggare utan kastas om till flera olika till någon känner att de inte behöver mer info till ansökan. Eller, det är så jag har fått det förklarat att det ser ut med handläggare, vem vet ;)

Vi kommer dessvärre resa in i Sverige direkt då vi flyger med vår hund och vill minimera resan för henne, men då sätts ansökan på paus och när han åker ut ur Sverige (till annat schengen land tex) kan ju ansökan tas upp igen och vi är tillbaka på vårt ansökningsdatum. Jag vet inte om detta är dumt men jag har gett upp allt hopp om att vi kommer få beslut innan sommaren, jag tror snarare som du Ellaa att vi får beslut i aug-sept. Om ingenting mirakulöst händer nu i veckorna...
  • cecilin
    o8i7 skrev 2015-05-05 12:50:03 följande:

Japp, jag har också läst om flera ca 2013/tidigt 2014 som skriver "jag fick svaret på bussen hem från ambassaden!"

Hur funkar ens det? Även om migrationsverket satt och rullade tummarna hela dagarna (vilket de väl aldrig har gjort med sveriges invandring) så skulle de aldrig gå från information skickas från ambassaden till sverige, till handläggare sätts, öppnar ärendet, tar beslut, meddelar ambassaden, och ambassaden ringer personen i fråga på... 1 timme? Måste vara någon på ambassaden som tar beslut eller vad? Vill nästan tro att de ljuger, men iom att så många har skrivit att det hänt vet jag inte vad man skall tro.

Angående turistvisum, jag vet inte hur det går om din partner inte har 90 dagar turistvisum automatiskt (min partner har det). Kanske pausas det iom att ni sökt ett annat visum. I vårat fall kan hon komma när hon vill, det pausas inte, men de varnar för att vistelse i Sverige när beslut tas kan vara grund till att bli nekad UT. (visserligen tror jag de har noll koll - precis som med allt annat - och inte skulle ha en aning, men vem vill ta chansen..)

Jag pratade med migv två gånger idag och de försäkrade mig om att vi INTE kommer få avslag eller börja om utan ansökan kommer att pausas. Jag antar att om besöket inte anmäls och ansökan fortsätter att det kanske kan ge avslag eftersom sökande inte får vara i Sverige då beslut tas. Men ja, jag är ändå osäker på detta men det ska ju vara helt lagligt och genomförbart enligt både ambassad och migv. 
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-05 15:42:18 följande:
    Jag tror faktiskt saker var mycket lättare förut, för vad jag vet har inte de på ambassaden denna myndighetsutövning - men tror saker gick mycket fortare. Tror anledningen till detta är 1) antal asylansökande efter sommaren 14 som de själva har konstaterat och 2) byte av regering dvs systemet har fastnat och Migrationsverket har bett om ökade resurser efter sommaren 2014 men då skedde regeringsbyte och därav hamnar allt i stort sett on hold. Detta är bara mina egna spekulationer.

Om ni ändå ska be om visum så är det lika gärna bra att ni och vovven reser direkt till Sverige såklart - men de som har viseringsfria partners, min sambo har 90 dagars viseringsfritt dvs behöver inget visum för att resa inom Schengen så tipsar jag att man reser in från ett annat schengen land och sedan in till Sverige (OM NI VÅGAR RISKERA) uppmanar inte någon att göra det utan man väljer själv men Ifall man så önskar. 

Jag har också gett upp om svar innan sommarn, misstänker senast september. (Om ens det?) 

Jag ringde nyss Migrationsverket i Växjö och frågade om hur det såg ut för vår ansökan och hon sa vi har tagit emot allt efter er intervju men ni väntar på handläggare. Jag frågade ok, vad är väntetiderna? Vad menas med det som sägs på hemsidan? Hon sa tycker inte att ni ska vägleda er utifrån det för ni har i stort sett redan avklarat hela handläggningstiden och väntar bara på det sista som är beslut, så tycker ni ska bortse från de väntetiderna. 

Man ba aha..... Lämnar mig på ruta 1 igen - men hellre det än de som ljuger för att man ska lägga på snabbt liksom.
    Ni kan anmäla besöket till migv så att ärendet pausas kanske - då kan de inte ge avslag eftersom ärendet inte utreds? Låter härligt att vara på resande fot också såklart :)
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-05-05 15:42:18 följande:
    Jag tror faktiskt saker var mycket lättare förut, för vad jag vet har inte de på ambassaden denna myndighetsutövning - men tror saker gick mycket fortare. Tror anledningen till detta är 1) antal asylansökande efter sommaren 14 som de själva har konstaterat och 2) byte av regering dvs systemet har fastnat och Migrationsverket har bett om ökade resurser efter sommaren 2014 men då skedde regeringsbyte och därav hamnar allt i stort sett on hold. Detta är bara mina egna spekulationer.

Om ni ändå ska be om visum så är det lika gärna bra att ni och vovven reser direkt till Sverige såklart - men de som har viseringsfria partners, min sambo har 90 dagars viseringsfritt dvs behöver inget visum för att resa inom Schengen så tipsar jag att man reser in från ett annat schengen land och sedan in till Sverige (OM NI VÅGAR RISKERA) uppmanar inte någon att göra det utan man väljer själv men Ifall man så önskar. 

Jag har också gett upp om svar innan sommarn, misstänker senast september. (Om ens det?) 

Jag ringde nyss Migrationsverket i Växjö och frågade om hur det såg ut för vår ansökan och hon sa vi har tagit emot allt efter er intervju men ni väntar på handläggare. Jag frågade ok, vad är väntetiderna? Vad menas med det som sägs på hemsidan? Hon sa tycker inte att ni ska vägleda er utifrån det för ni har i stort sett redan avklarat hela handläggningstiden och väntar bara på det sista som är beslut, så tycker ni ska bortse från de väntetiderna. 

Man ba aha..... Lämnar mig på ruta 1 igen - men hellre det än de som ljuger för att man ska lägga på snabbt liksom.
    Såklart är det bästa att få beslut, missuppfatta mig inte!

Till mig sa dem att vi kommer att få beslut 3 månader efter intervjun men det tror jag inte på. 

Säkert att byte av regering har satt sin prägel men de har ju också anställt nya så det känns snarare som om de organiserar om men det går åt skogen... Tex att det inte längre finns personliga handläggare för webansökan låter inte så himla smart. Eller att ambassaden kanske inte längre har lika stor påverkan? Vem vet, vi får ju inte reda på någonting. Väntetiderna på hemsidan är fel och missvisande alltså men de kan inte säga när ni får beslut. Det är ju ett skämt!
  • cecilin
    io54c skrev 2015-05-07 10:18:26 följande:

Jo samma här, jag är också tidigare än honom, och försöker komma fram till telefonkön.

Jag har också ringt migv gällande detta! Härligt att det händer något men jag förstår inte vad de menar med att de går enligt ansökningsdatum?

Är otroligt trött på att konstant få olika information när vi ringer. Pratade med en annan kvinna igår som sa att de jobbar med januari 2014 och eftersom jag är skriven i stockholm hamnar vi där och då är väntetiden 18 månader. Sen dagen efter läser man detta!
  • cecilin
    Ledsenobedrövad skrev 2015-05-07 23:25:46 följande:

Hej alla! 

Vill bara dela med mig av en positiv nyhet -  jag och min man har fått positivt beslut äntligen efter 14 månaders väntetid! Så här gick det till:

Elektronisk ansökan: 6 februari 2014
    Komplettering online: ca 1 vecka efter ansökan 
    Intervju: typ 1 månad senare efter ansökan.
    Beslut: 27 april 2015
    Tillståndsenhet: Boden

Vi är gifta och jag som väntar här i Sverige behövde inte göra nån intervju - endast skicka in komplettering redan veckan efter, lätt gjort. Intervjun fick min man göra väldigt snabbt, men efter det var det tyst i över ett år, och jag har varit så frustrerad och förbannad - min teamleader har inte alls varit hjälpsam, jag har hört av mig flera gånger, och denna väntan har varit fruktansvärd. Men så helt plötsligt skrev min teamleader att hon ska tilldela mig en handläggare och då tog det bara 1 vecka innan vi fick beslutet! Jag bara mailade handläggaren och frågade om hon hade börjat titta på vårat ärende - och så vips får jag svaret att beslutet är fattat! :D:D:D:D Jippieeeeeeeeeeeeeeee! Jag kunde knappt tro det. Blev alldeles svag i kroppen! Är så lycklig nu, men det tar ett bra tag innan kortet blir tillverkat och innan han kan komma till mig, men ändå - snart så! 

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter, det har verkligen hjälpt att läsa den här tråden under den här långa väntetiden. Håll ut alla ni som väntar - jag önskar er lycka till och hoppas ni får svar snart! 

Åh stort grattis!! 
  • cecilin
    Anonym (va??) skrev 2015-05-08 15:55:13 följande:

PUT  !!

Ansökan: 13 Aug 2014
    Intervju: 16 Januari 2015
    Beslut: 8 Maj 2015

Enhet: Växjö

Gifta
    Nya Zeeland

En lång väntan är äntligen över. Jag tackar er alla och önskar er lycka till!

Grattis! Och PUT också, underbart. 

Ha en underbar sommar :)
  • cecilin
    tillsammans i Sverige skrev 2015-05-11 11:29:36 följande:

Vi har fått bifall!!!! Knappt 1,5 månaders väntetid, helt sjukt.

Ansökningsdatum: 1 april 2015
    Komplettering: 8 april 2015
    Intervju: 7 maj (Chicago)
    Beslut: 11 maj 2015 (bifall)

Pojkvän från USA. Inga förmildrande omständigheter vad jag vet.

Hoppas ni andra också får beslut snart!!

Grattis! Vilket mirakel. Snälla säg att ni hade förtur annars kommer jag bli galen. Vilken enhet tillhörde ni?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid