Ellaa skrev 2015-05-05 15:42:18 följande:
Jag tror faktiskt saker var mycket lättare förut, för vad jag vet har inte de på ambassaden denna myndighetsutövning - men tror saker gick mycket fortare. Tror anledningen till detta är 1) antal asylansökande efter sommaren 14 som de själva har konstaterat och 2) byte av regering dvs systemet har fastnat och Migrationsverket har bett om ökade resurser efter sommaren 2014 men då skedde regeringsbyte och därav hamnar allt i stort sett on hold. Detta är bara mina egna spekulationer.
Om ni ändå ska be om visum så är det lika gärna bra att ni och vovven reser direkt till Sverige såklart - men de som har viseringsfria partners, min sambo har 90 dagars viseringsfritt dvs behöver inget visum för att resa inom Schengen så tipsar jag att man reser in från ett annat schengen land och sedan in till Sverige (OM NI VÅGAR RISKERA) uppmanar inte någon att göra det utan man väljer själv men Ifall man så önskar.
Jag har också gett upp om svar innan sommarn, misstänker senast september. (Om ens det?)
Jag ringde nyss Migrationsverket i Växjö och frågade om hur det såg ut för vår ansökan och hon sa vi har tagit emot allt efter er intervju men ni väntar på handläggare. Jag frågade ok, vad är väntetiderna? Vad menas med det som sägs på hemsidan? Hon sa tycker inte att ni ska vägleda er utifrån det för ni har i stort sett redan avklarat hela handläggningstiden och väntar bara på det sista som är beslut, så tycker ni ska bortse från de väntetiderna.
Man ba aha..... Lämnar mig på ruta 1 igen - men hellre det än de som ljuger för att man ska lägga på snabbt liksom.
Såklart är det bästa att få beslut, missuppfatta mig inte!
Till mig sa dem att vi kommer att få beslut 3 månader efter intervjun men det tror jag inte på.
Säkert att byte av regering har satt sin prägel men de har ju också anställt nya så det känns snarare som om de organiserar om men det går åt skogen... Tex att det inte längre finns personliga handläggare för webansökan låter inte så himla smart. Eller att ambassaden kanske inte längre har lika stor påverkan? Vem vet, vi får ju inte reda på någonting. Väntetiderna på hemsidan är fel och missvisande alltså men de kan inte säga när ni får beslut. Det är ju ett skämt!