• elin79

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Dessutom det som får mig att gå sönder dagligen är att vårat ofödda barn verkar inte ha några som helst rättigheter. Och ja jag håller med en föregående talare om att detta som man går igenom strider mot mänskliga rättigheter!

• elin79
    frippis skrev 2015-06-11 00:57:10 följande:

Hej Smilla, tack för att du skriver i denna tråd.

Dock så tycker jag det är märkligt av dem att inte ge förtur i exemplet du tar upp med någon som är havande i vecka 20.

Nu är det ju över 10 månaders väntetid minst. Så barnet hinner ju ändå bli fött innan beslut kommer. Så förtur måste ju ändå beviljas nångång, så varför dra ut på det?

Förturen beviljades omgående för oss. Men beslutet verkar dröja..
  • elin79
    frippis skrev 2015-06-11 12:13:58 följande:

Äntligen är detta 3/4 år av ovisshet och oro över.

Positivt beslut idag.

Ansökan 20 aug. :))

Grattis!!!!!!!????
  • elin79

Vad betyder o innebär tvåmansbeslut? Pratade just med han som har hand om vårt ärende. Jag antar att det är negativt? Han sade att det är ett tvåmansbeslut.

• elin79
    Ellaa skrev 2015-06-11 12:56:43 följande:

Elin :( tror verkligen inte de flesta iaf stör sig. Jag tror nog de förstår men det är många som har svårt eller inte mycket intresse eller något att tillägga när det handlar om andra situationer som de inte varit med om - tex som ansöka förtur pga sjukdom eller graviditet. Jag är nästan insatt i det mesta. Min sambo säger att träden är mitt jobb :) Men visst har du fått ett bifall - du väntar nu på att beslutet ska komma hem till dig eller?

Styrkekramar till dig, jag hoppas han är här så snart som möjligt!

Jo du har rätt, absolut att det kan vara så! Sen kan jag oxå förstå ifall alla är väl upptagna med sitt eget jobbiga...

nä dessvärre inget beslut än...pratade med handläggaren idag o han sade att det är ett tvåmansbeslut...vilket får mig att oroa mig...låter inte bra..men jag vet inte..skulle ringa honom ännu senare igen sade han..så skulle vi titta på ärendet...
  • elin79
    Smilla75 skrev 2015-06-11 22:42:57 följande:

Så dumt sätt att uttrycka sig, tvåmannabeslut, det säger ju inte personen som undrar någonting.

Handläggare har delegation på att ta beslut ensam vid bifall, det är alltså en handläggare som agerar som ensam beslutsfattare.

Vid avslag ska det alltid vara tvåmannabeslut, en handläggare och en beslutsfattare.

Att ett beslut blir tvåmanna betyder inte absolut avslag. Kanske har handläggaren inte arbetat tillräckligt länge för att få delegation, då är alla hans beslut tvåmannabeslut.

Jag hade nog hört mig för innan beslutet fattas, kanske finns någon oklarhet man kan reda ut.

Tack för svaret Smilla 75! Jag pratade med handläggaren imorse och på måndag ska han slltså " förbereda" ärendet för en beslutsfattare. Så ja det är ett tvåmannabeslut. Då frågade jag honom ifall han inte är beslutsfattande handläggare. Jo det är han sade han. Men inte i detta fall.

Ok ..då kan jag o min man o vårt ofödda barn ställa in oss på ev avslag då? Det är bara så jaj kan tolka det...

Iaf så skulle han o jag höras i nästa vecka så att jag får veta mer om kommande beslut
  • elin79
    Smilla75 skrev 2015-06-12 14:02:29 följande:

Jag kan ju bara spekulera eftersom jag inte vet någonting om omständigheterna mer än att du är gravid. Men jag tänker att man bemödar sig med att ta beslut innan du ska föda, så att han hinner hit till förlossningen, vilket ju är positivt. Kanske har ärendet varit komplicerat och han har därför arbetat mot en beslutsfattare. Då är det naturligt att de är två om beslutet även om det blir ett tillstånd.

Okej! Tack för svar. Det är skönt att få input från båda hållen. Det låter ju positivt. Men jag får nog helt enkelt försöka sluta att tänka och analysera så mkt och bara vänta tills jag ska prata med honom nästa vecka...Tack igen!
  • elin79

Jag sitter oxå här å är jäkligt fötbannad. Men av helt andra anledningar. Jag måste sluta googla o läsa om uppehållstillstånd o migrationsverket.

Min man LÄMNADE landet högst ovilligt när jag var gravid just för att ansöka. För att det är det korrekta. För att vi verkligen vill göra allt så rätt som möjligt så vi får leva tillsammans så fort som möjligt. Och det är väl en indikation på att vi vill leva ihop, att han lämnar landet o även riskerar att inte komma tebax. Så sitter man o läser om folk som hänger kvar på ett eller annat sätt eller vägrar lämna för att dom kommer "sakna" varann...ja vem i helvete gör inte det! Vi har gått miste om en hel graviditet i våra ansträngningar att göra rätt. Och sedan läser man att dessa msk som inte ens lämnat landet mindann fick ut snabbt o enkelt.

OM det där förbaskade tvåmansbeslutet innebär avslag ( vilket det inte måste vara) så kommer jag vilja träffa den dät beslutsfattaren personligen. Men det är som min man säger när jag är som mest förtvivlad o lessen( vilket jag är ständigt numera)" Elin dom kan inte stoppa oss, vi har rätt att älska och leva tillsammans". Och det kommer vi stånga oss blodiga för. Sååå...nu fick jag ur mig lite

Tro mig jag läser alla era inlägg och processen är helt omänsklig. Folk skulle bara veta!

Trevlig helg alla fighters

• elin79

Tjoooooohooooo!

Nu kommer det äntligen något positivt från den här tjocka hormonstinna kvinna.

Min handläggare ringde o sade att det finns ett beslut på sv ambassaden i mali. Jag har ju ingen fullmakt så han får väl inte säga men jag tamejfan älskar min handläggare just nu. Då sade han "ja då får jag väl lov o gratulera då...." Jag " ähhhhh vaaas?!"

Ja säger han då , det är ett positivt bifall. 2års uppehållstillstånd.

Jag bröt typ ihop av glädje. Han ba " lugna ner dig elin"

Vi kommer inte ens vänta på utkortet anländer till ambassaden. Enligt miv kan man ju resa med beslutet så vi gör det.

Måste nog " tacka" miv för ett snabbt o bra jobb trots allt.

Vi ansökte i mars 2015. Och nu....klart! Är så attans lycklig. 16 juli är vår dotter beräknad att födas.

• elin79
    Deitch skrev 2015-06-16 15:48:51 följande:

Grattis Elin!

Vad kul att ni fick beslut! Alltid roligt att se att det rör på sig också, betyder också att det är ett steg närmare oss andras beslut också =)

Tack!!

Jaa det hoppas jag verkligen för er andras skull oxå! Usch det är vidrigt att genomgå denna process.

Blev så paff att jag fick ta del av all information trots ingen fullmakt..?? Jag har fått beslutet o allt på min mail i samma minut som det togs...

All styrka till er!
  • elin79

Men det här med att flyga med enbart beslutet? Vad tror ni om det? Kvinnan på miv på intervjun sade att det kan man absolut göra

och vi vill nog inte vänta in kortet...för tajt tidsram...

• elin79
    Smilla75 skrev 2015-06-12 14:02:29 följande:

Jag kan ju bara spekulera eftersom jag inte vet någonting om omständigheterna mer än att du är gravid. Men jag tänker att man bemödar sig med att ta beslut innan du ska föda, så att han hinner hit till förlossningen, vilket ju är positivt. Kanske har ärendet varit komplicerat och han har därför arbetat mot en beslutsfattare. Då är det naturligt att de är två om beslutet även om det blir ett tillstånd.

Du hade rätt Smilla! Vi fick positivt bifall idag!!

Nu till min fråga. Hon som intervjuade sade att man inte måste invänta ut-kortet. Stämmer det verkligen? Min man kommer fr ett viseringsland. Kan han verkligen resa med enbart beslutet på papper?? Det är väääääldigt tajt om tid innan förlossningen....
  • elin79
    Smilla75 skrev 2015-06-17 08:36:41 följande:

Så roligt, det trodd jag verkligen men skönt att höra. Nu får du inte bli för uppjagad så förlossningen sätter igång!

Ambassaden har rätt såtillvida att din man har tillstånd nu och får resa. Men eftersom han är viseringspliktig så tror jag inte något flygbolag tar ombord honom (transportörsansvar). Beslutet är inte ett bevis på uppehållstillstånd, dessutom lätt att förfalska och på svenska så de vet inte vad det betyder. Om han kom till en svensk gräns skulle han få resa in på det men han kommer säkert att resa in i Schengen via ett annat EU-land och de kan inte heller veta vad det här är för något. Så jag måste säga nej, med reservation för att jag inte kan delen av kedjan särskilt väl, dvs vad som händer efter tillstånd. Jättetråkigt, det förstår jag och det kan vara värt att du kontollerar med ambassaden som bör ha djupare kunskap. Jag hoppas verkligen att han inte missar förlossningen nu.

Tack Smilla 75! Vi kollar vidare. Kortet beräknas iaf vara där inom 3 v och bf är om nästan 5 v så det är mkt troligt att han är här ändå. Och just nu går vi runt på rosa moln av att bara fått JA. Att vi får vara tillsammans. Skulle vi missa en gemensam förmossning så klarar vår relation det oxå. Får bli nästa förlossning isåfall;);) Peppa! Peppa!:)
  • elin79

Jodå min man hinner hem till förlossningen. Fick sitt kort i lördags.Tog 2 veckor att få dit ner efter beslut. Kommer till Arlanda imorgon. 10 dagar före beräknad förlossning....puh!

Vill ge er alla andra styrka och ork att fortsätta denna jobbiga resa! Hoppas att ni snart får vara med den ni älskar varje dag.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid