• Donna90

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (2015) skrev 2015-05-26 20:03:30 följande:

Besked (bifall) exakt efter 16månader!!!

Enhet i örebro

Stort grattis till er!!
    Man får så mycket hopp när man läser att andra får beslut :)
    Gjorde ni webb eller pappersansökan? Min fästman har oxo en tidigare asylansökan bakom sig så vi lär nog få vänta länge. Nästa vecka är vi inne på vår 8månad.
  • Donna90
    Anonym (från FB) skrev 2015-05-28 15:38:11 följande:

Kan också testa "direkt"-linken till bilden:
    oi62.tinypic.com/dyq8wg.jpg

Slutsatsen? För tillfället att det tar average 245-250 dagar tills beslut, iaf för de som inte haft stora problem/börjat som pappersansökan (och därav fick vänta länge innan systemet ändrades)

Samt att tid till intervju-mail ligger på ca 170 dagar för förra hösten, och ca 120-130 för de som sökt dec-jan-feb.

Detta är ju bara sammanställt av uppgifter som jag hittat på forumen förstås, och reflekterar bara minoriteten som pratar aktivt och rapporterar här. Jag tog även bort några fall som jag ansåg vara abnormala (inget illa menat till personerna i fråga), typ att de inte fått svar 15 månader efter intervjun. Skall nog ta bort personen som fick svar efter 40 dagar också.

Väldigt bra initiativ du har kommit med! Det är så kul med folk som vill ta staget längre. Det uppskattas enormt.

Ansökan: 2 okt (papper)
    Intervju: 3 nov
    Intervjuformulär till mig: 22 dec
    Land: Kosovo

Dock har fästmannen en tidigare asylansökan från 2011. Vår enhet är Sundsvall.
  • Donna90

Glömde tillägga att vi ansökte 2014 och ännu ingen handläggare.
    Det verkar dock röra sig mer för webbansökningarna från hösten, trots att det på vissa håll sägs att de slagits ihop.

• Donna90

En månad kvar till JO-anmälan! Kan man göra anmäla så fort man är inne på månad 9 eller ska man låt den passera först? Tänker mer på att man enligt lag ska få beslut inom 9 månader och då kanske man ska låta hela månaden löpa ut först. Hur har ni andra gjort som redan gjort anmälan? 

• Donna90

Jag har fått det förklarat för mig att det finns enheter som enbart handlägger pappersansökningar och de som enbart handlägger webb (trots att man sagt att det inte finns någon skillnad längre så kommer det ta tid tills de slår ihop båda på alla enheter). Mitt ärende ligger i Sundsvall som enbart sysslar med pappersansökning.
    När man refererar till om man har en tidigare asylansökan bakom sig, syftar man på partnern som ska komma hit, inte oss som svenska medborgare. Har vår pojk/flickvän tidigare asylansökan kan detta medföra längre tid men jag har fått det förklarat att de inte lägger så mkt vikt på det bara om, som någon nämnde, ifall de gjort problem osv.
    Sist jag talade med Sundsvall låg de på juni 2014 ärenden, men det varierar med någon månad bak beroende på vem man talar med.

• Donna90

Hej alla!
    Ett tag sen jag va inne på sidan och tråkigt nog har det inte kommit många positiva beslut ser jag. Är tbx från min över 1 månads långa semester hos fästmannen så lite nya krafter har man fått.
    Trodde verkligen vi skulle blivit tilldelade en handläggare tills nu, men icke sa nicke. Inne på vår 10 månad. Sinnessjukt. De sa även till oss att de handlägger ärenden från feb-14 (Sundsvall) då man har behövt skicka runt ärenden så det blir jämt på de olika enheterna, tydligen har de funnits enheter som ligger lång före andra och därav fått omfördelning tråkigt nog.
    Gjorde även en JO- anmälan igår så vi får se om den hjälper.

• Donna90

Hej alla kämpar,
    Lite uppdatering sen sista inlägget. Jag och fästmannen fick vår ansökan om förtur beviljad på 2 dagar! (blev gravid under min semester) Jävligt snabbt skött för att vara Mig, och fick handläggare direkt. Idag hade jag muntlig utredning via telefon och kommer få beslut inom 2 veckor hemskickat. Hoppas att det blir bifall men givetvis är man nervös iaf.

14 aug: Skickade in intyg på graviditeten
    17 aug: Blev beviljad men fick brevet hem den 20 på posten
    21 aug: Ringde och fick reda på att vi fått handläggare. Kärringen i tel ville inte ens ge mig telefonnummer eller namn till vår handläggare. Fick i princip kräva fram uppgifterna. Hon sa: det hjälper inte att du ringer och stör, han/hon kontaktar dig om de behöver mer info osv. Blev skit sur och sa att det är min rättighet att ha kontaktuppgifter till vår handläggare och efter en stund fick ja tvinga fram allt. 
    24 aug: ringde till vår handläggare som ville att vi komplettera med chatthistorik och datum jag varit på besök så skicka kopia på flygbiljetterna.
     28 aug: telefonmöte idag kl. 10.00.
    Hon ställde några frågor och sa att vi skulle få beslut inom 2 veckor.

Det jag vill säga med detta är att ni måste vara på oavsett vad för de ljuger! hade jag inte ringt hade det inte gått så fort.

• Donna90

Hej,

Vi har Sundsvall som enhet (pappersansökan) , och ansökte 2 okt-2014.

Jag är i 9 veckan och gick till barnmorskan för att skaffa intyg på att jag är gravid och mailade det till migrationsverket@migrationsverket.se och skrev i ämnesraden: ansökan om förtur pga graviditet sen vårt ärende nr. Skrev även några rader i meddelande fältet.

Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-28 19:45:27 följande:

Hej! Hur länge har du varit gravid? I vilken vecka är du nu? Vilken enhet har ni? Och när ansökte ni om uppehållstillsånd? Hur skickade du in intyget? Tar gärna emot tips på hur man skickar in ett graviditetsintyg och vad man ska skriva. Lycka till :)

• Donna90

Hej du,

Ansökan 2 okt, (papper) snart 11 månaders väntetid

Land Kosovo

Enhet Sundsvall

Mannen har även en tidigare asylansökan bakom sig. Vi hade ren tur med graviditeten nu då väntetiderna bara tycks bli längre. Det står på deras hemsida att är allt fler som söker asyl i Sverige, mer än beräknat så vi kan ju ana vad det innebär för oss sökande.

fsecure22 skrev 2015-08-28 21:07:42 följande:

Du Donna90  ger oss andra hopp och ledtrådar hur vi ska bete oss..)))  Men när sökte du och vilket land gäller det?

• Donna90

Hej Elaaunna,

Varför ska ni skicka in ny ansökan? Ni har väl också redan väntat länge vad ja minns. Har det hänt något i ert ärende?

Kör på webb då vem som helst kan öppna det. Pappersansökan stannar ju bara i den enheten den skickas till, oavsett vad de säger att de slagits ihop. Vår handläggare är från Sundsvall, intervjumailet från Sundsvall och beslutet kommer komma från Sundsvall.

Elaaunna skrev 2015-08-29 03:38:11 följande:

Ok... Då var det dags igen, för en ny ansökan alltså .... Vad tycker ni andra ...ska vi göra en webb eller pappers ansökan? Med tanke på väntetider för det verkar som att det är inte så stor skillnad.

PS: Anonym (Media) det låter bra!

• Donna90

Det är omöjligt att veta vilken månad de handlägger då de ständigt ljuger. De har nada koll och slänger säkert bara ur sett ett datum som ska få dig att sluta ringa på några månader. Varje gång ja ringde blev jag ledsen över de olika svar man fick så slutade att ringa ofta, blev ju bara besviken.

z h skrev 2015-08-29 13:19:24 följande:

Hej

Grattis Donna. Vet du vilken månad sundsvalls enhet jobbar med? För varje gång jag ringer så säger de till mig att de jobbar med våren 2014.

• Donna90
    Berii skrev 2015-09-03 14:50:01 följande:

Grattiiisss !!!

Donna så skönt o höra det vetkligen :) :) :) hoppas jag är next haha är oxå ifrån Kosovo och väntat 12 månader men inget ännu , iallafall man kan tro att nått händer nu Grattiiss igen o Lycka Till :) ... Urime

Tack så mycket! Det känns helt overkligt, men otroligt härligt efter all väntan. Jag hoppas att det går fort för er del med och alla andra som väntar. Flm shume
  • Donna90
    Berii skrev 2015-09-03 14:50:01 följande:

Grattiiisss !!!

Donna så skönt o höra det vetkligen :) :) :) hoppas jag är next haha är oxå ifrån Kosovo och väntat 12 månader men inget ännu , iallafall man kan tro att nått händer nu Grattiiss igen o Lycka Till :) ... Urime

Tack så mycket! Det känns helt overkligt, men otroligt härligt efter all väntan. Jag hoppas att det går fort för er del med och alla andra som väntar. Flm shume
  • Donna90
    toufik17 skrev 2015-09-03 15:45:35 följande:

Hej och grattis till det efterlängta beslut.

Hur länge fick du vänta... Vilken månad lämni ni in ansökan????

Fick du komplettera????

Gick du på intervju????

//T

Tack så mkt :)

Jag har delat med mig av all info i ett tidigare inlägg men kan skiva lite nu med.

Igår blev det 11 månader.

2 okt 2014 - ansökan inne (papper)

3 nov 2014- mannen på intervju

14 aug 2015- skickade in begäran om förtur (gravid)

17 aug- förtur beviljad

28 aug- muntlig utredning med handläggare

3 sep- beslut

Jag ringde vår handläggare direkt och fråga om vi behövde komplettera och hon ville ha in chatthistorik och datum för mina besök så skickade in flygbiljetter och bokade tid för intervju med mig via telefon.

Jag önskar er alla lycka till och kämpa vidare för förr eller senare kommer beslutet. Ni måste dock ligga på och ringa det gjorde jag.
  • Donna90
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-03 16:43:57 följande:

Grattis! Vad skrev du i själva mejlet när du skickade in begäran om förtur pga graviditet? I vilken vecka är du gravid nu? :)

I ämnesraden skrev jag: begäran om förtur gravidintyg sen vårt ärendenr

Och i meddelandet något i stil med:

bifogat mitt intyg jag tog hos barnmorskan idag och hoppas vi får vår begäran beviljad. Vi har snart väntat i 11 månader och jag behöver ha min man vid min sida under denna process. Jag bor själv och det finns ingen som kan ta hand om mig, och det är inte bra för barnets utveckling att känna av min depression och stress.

Vi är i vecka 10 :) men det framkom inte i intyget utan bara att jag är gravid
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid